EPN-V2

BVUH3900 Bachelor Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Se fagplanen.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet kunnskap i noen sentrale deler av naturfagdidaktikken;med relevans for læreres yrkesutøvelse og naturfaglige forståelse
  • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring av naturfagets sentrale idéer
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov på ulike læringsarenaer
  • har utdypet kunnskap om begynneropplæring i naturfag;[trinn 1-7]

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan planlegge og gjennomføre naturfagundervisning;inne og ute som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
  • kan utvikle, gjennomføre og evaluere forskningsbasert begynneropplæring som er forankra i avansert kunnskap [trinn 1-7]

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg i naturfag
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen

Learning outcomes

Se fagplanen.

Teaching and learning methods

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Analyse av utvalgte emner i læreplanen sett i lys av Big Ideas og progresjon i faget. Grupper på to studenter (2000 ord ± 10 %).
  • Planlegge og gjennomføre et feltarbeid for en gruppe elever/medstudenter. Skrive en beskrivende/reflekterende tekst med forankring i teori om planlegging og gjennomføring av feltarbeid i skolen.;Arbeid i gruppe (2000 ord +/- 10 %).

;

Aktiviteter med obligatorisk deltagelse i Naturfagdidaktikk 1

Feltarbeid med for- og etterarbeid krever at studentene er fysisk til stede i naturen når undervisningen skjer. Det er svært vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid i naturen på egenhånd. Derfor er denne delen av undervisningen obligatorisk. Det er;krav om 100% tilstedeværelse i feltaktiviteter og 80% tilstedeværelse i for- og etterarbeid. Omfang 3-4 dager.

Course requirements

Individuell skriftlig femdagers hjemmeeksamen. Omfang 2500 ord (+/- 10%).

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Assessment

Oppgaven skal være på 9000 ord +/- ti prosent. Tittelside, innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg til dette. Alle sider unntatt tittelsiden skal ha sidetall og alle sider skal ha påført kandidatnummer. Tittelsiden skal dessuten gi nødvendige opplysninger om hvilken eksamen dette gjelder og inneholde eksamenskoden. Slike opplysninger og kandidatnummer vil blir gjort kjent for studentene senest en uke før innleveringsfrist. Tittelsiden skal også inneholde antall ord i oppgaven.

Gjeldende referansestil skal brukes.

I arbeidet med oppgaven forventes det at studenten bruker relevant fagstoff fra studiet og innhenter ny kunnskap fra faglitteratur og andre aktuelle kilder. Hver student legger opp 500 sider selvvalgt pensum med relevans for bacheloroppgaven.

Ved innlevering av bacheloroppgaven leveres også et skjema med oversikt over selvvalgt pensum. Skjemaet skal være påført kandidatnummer, ikke navn.

Bacheloroppgaver som får karakteren A eller B vil kunne bli publisert i Fagarkivet. Studenter som ønsker å reservere seg mot publisering av bacheloroppgaven, må levere en skriftlig begrunnet melding til fakultetet innen tre uker etter at sensur er gjort kjent.

Bacheloroppgaven forventes å inneholde:

  • Presentasjon av tema og relevant yrkesfaglig problemstilling
  • Presentasjon av aktuelle teoretiske tilnærminger
  • Redegjørelse for faglitteratur, kildegrunnlag og avgrensninger
  • Drøfting av problemstillingen i lys av faglitteratur og teori
  • Kritisk refleksjon og etisk forståelse
  • Godt og forståelig språk
  • Bruk av gjeldende referansestil

Følgende momenter vektlegges når bacheloroppgaven bedømmes:

  • På hvilken måte redegjøres for oppgavens tema, problemstilling og dens relevans for barnevernfeltet?
  • Hvordan redegjøres for valg av teoretiske tilnærminger, avgrensninger og kildekritikk?
  • Hvordan brukes teori, faglitteratur, praktisk erfaring/yrkeserfaring i oppgaven?
  • Hva slags helhetsinntrykk gir oppgaven?
  • På hvilken måte kommer kandidatens kritiske refleksjon og etiske forståelse til uttrykk?
  • Hvordan trer kandidatens egne stemme og selvstendighet fram?
  • Er oppgaven preget av godt og forståelig språk?
  • Er referansene i tekst og litteraturliste tilfredsstillende brukt?

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Eksamen vurderes av to interne;sensorer.;En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.