EPN-V2

BVUH3110 Occupational practice in the Child Welfare Practitioner's vocational field - student exchange Course description

Course name in Norwegian
Yrkespraksis i barnevernspedagogens yrkesfelt - utenlandspraksis
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Dette emnet gjelder for studenter som har et utenlandsopphold med praksis og studier, hvor OsloMet utsteder studiepoeng for praksiseksamen. Dette emnet tas sammen med et emne på 10sp og til sammen erstatter disse to emnene BVUH3100 Yrkespraksis i barnevernspedagogens yrkesfelt (25sp).

Emnet omfatter obligatorisk veiledet yrkespraksis. I praksisperioden skal studentene tilegne seg kunnskap om barnevern og forebyggende og inngripendearbeid i det landet de har et opphold. Å møte etablerte yrkesutøvere og klienter, er viktig for å utvikle profesjonelle holdninger og ferdigheter. I yrkespraksis skal studentene under veiledning øve seg i konkrete arbeidsoppgaver som er aktuelle for barnevernspedagoger. Emnet styres av praksisreglementet. Reglementet ligger som vedlegg i programplanen. Les også informasjonen i programplanens innledning.

Learning outcomes

Kunnskaper

Etter gjennomført emne skal studenten ha:

  • god kunnskap om praksisstedet, arbeidsmåter, organisasjon og hvilket mandat som styrer virksomheten
  • kunnskap om likheter og forskjeller i utøvelse og organisering av barnevernsarbeid i Norge og det landet der studenten har praksis
  • bred kunnskap om hvordan aktiviteter, lek og estetiske uttrykk brukes i sosialpedagogisk arbeid
  • bred kunnskap om hva som fremmer barns deltakelse og medvirkning
  • god kunnskap om relasjonsbygging med barn og ungdom og deres familier
  • innsikt i hvordan barnevernsarbeid utøves i et maktfelt

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • sette i gang sosialpedagogiske aktiviteter sammen med barn og unge
  • beherske bruk av aktiviteter og estetiske metoder i samhandling og kommunikasjon med barn og unge
  • forberede, gjennomføre og evaluere samtaler med barn, unge og familier
  • samhandle på tvers av profesjoner og arbeidsfelt
  • redegjøre og begrunne faglige valg
  • mestre skriftlige sjangere i bruk på praksisstedet - eksempelvis rapporter, journalnotater, møtereferater, utkast til fylkesnemndsrapport og leserinnlegg i mediene
  • være i stand til å forberede og lede møter
  • dokumentere egen læringsprosess og reflektere over faglig og personlig kompetanse i veiledning
  • reflektere over praksisstedets arbeidsmåter og kulturelle verdier og normer

Generell kompetanse

Studenten kan/har:

  • ta medansvar for sosialpedagogisk arbeid og fagutvikling på arbeidsplassen
  • reflektere kritisk over egen yrkesutøvelse
  • identifisere etiske dilemmaer og begrunne faglige og etiske valg
  • innsikt i hvordan man kan bruke aktiviteter og estetiske metoder i sosialpedagogisk arbeid
  • reflektere over hvordan egne livserfaringer og verdier kan utfordres i møte med andres perspektiver, posisjoner og kulturelle bakgrunn

Teaching and learning methods

Praksisperioden varer i 13 uker. Praksisstedet arrangerer praksisforberedende seminar i forkant av praksis. Studenten har veiledning fra praksisstedet. Studenten har også en kontaktlærer fra OsloMet. Denne har ansvar for å arrangere et telefonmøte omtrent midtveis i praksisperioden.

Course requirements

Obligatorisk deltakelse

Hele emnet inklusive innføringskurs med praksisstudenter og ansatte på Extern er obligatorisk.

Det er krav til 80 % nærvær i hele praksisemnet.

Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.

Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

Praksisperioden reguleres av praksisreglementet.

Arbeidskrav

Det er ingen arbeidskrav i dette emnet.

Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Assessment

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGMU4100 Musikk og musikkdidaktikk 1.

;

Kreativitet, musikkteknologi, populærmusikk og kulturelt mangfold er fire temaområder som i dette emnet behandles både praktisk og teoretisk, både enkeltvis og i lys av hverandre. Mot slutten av semesteret knyttes de fire temaområdene sammen i et praktisk skolekonsertprosjekt.

Permitted exam materials and equipment

Se fagplanen.

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i musikk og musikkdidaktikk
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen i musikk kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
  • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring i musikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan på avansert nivå anvende prinsipper for musikkfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler musikkfagets didaktikk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med musikkfaget som grunnlag
  • har profesjonsfaglig digital kompetanse knyttet til musikkfaget
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i musikkfaget i skolen

Examiners

Se fagplanen.