EPN-V2

BVUH3110 Occupational practice in the Child Welfare Practitioner's vocational field - student exchange Course description

Course name in Norwegian
Yrkespraksis i barnevernspedagogens yrkesfelt - utenlandspraksis
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

All læring i kroppsøving er preget av kroppslig erfaring. Det legges derfor vekt på teoretiske perspektiv

som drøfter forholdet mellom kropp og læring. Emnet belyser også kroppens sentrale betydning i

identitetsarbeid, og det fokuseres på hvordan kroppsøvingsundervisningen kan tilpasses alle elevers

forutsetning og behov. I denne sammenheng diskuteres det hvordan kroppsøvingsfaget kan tilpasses et

samfunn preget av mangfold.

Learning outcomes

Kunnskaper

Etter gjennomført emne skal studenten ha:

  • god kunnskap om praksisstedet, arbeidsmåter, organisasjon og hvilket mandat som styrer virksomheten
  • kunnskap om likheter og forskjeller i utøvelse og organisering av barnevernsarbeid i Norge og det landet der studenten har praksis
  • bred kunnskap om hvordan aktiviteter, lek og estetiske uttrykk brukes i sosialpedagogisk arbeid
  • bred kunnskap om hva som fremmer barns deltakelse og medvirkning
  • god kunnskap om relasjonsbygging med barn og ungdom og deres familier
  • innsikt i hvordan barnevernsarbeid utøves i et maktfelt

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • sette i gang sosialpedagogiske aktiviteter sammen med barn og unge
  • beherske bruk av aktiviteter og estetiske metoder i samhandling og kommunikasjon med barn og unge
  • forberede, gjennomføre og evaluere samtaler med barn, unge og familier
  • samhandle på tvers av profesjoner og arbeidsfelt
  • redegjøre og begrunne faglige valg
  • mestre skriftlige sjangere i bruk på praksisstedet - eksempelvis rapporter, journalnotater, møtereferater, utkast til fylkesnemndsrapport og leserinnlegg i mediene
  • være i stand til å forberede og lede møter
  • dokumentere egen læringsprosess og reflektere over faglig og personlig kompetanse i veiledning
  • reflektere over praksisstedets arbeidsmåter og kulturelle verdier og normer

Generell kompetanse

Studenten kan/har:

  • ta medansvar for sosialpedagogisk arbeid og fagutvikling på arbeidsplassen
  • reflektere kritisk over egen yrkesutøvelse
  • identifisere etiske dilemmaer og begrunne faglige og etiske valg
  • innsikt i hvordan man kan bruke aktiviteter og estetiske metoder i sosialpedagogisk arbeid
  • reflektere over hvordan egne livserfaringer og verdier kan utfordres i møte med andres perspektiver, posisjoner og kulturelle bakgrunn

Teaching and learning methods

Praksisperioden varer i 13 uker. Praksisstedet arrangerer praksisforberedende seminar i forkant av praksis. Studenten har veiledning fra praksisstedet. Studenten har også en kontaktlærer fra OsloMet. Denne har ansvar for å arrangere et telefonmøte omtrent midtveis i praksisperioden.

Course requirements

Obligatorisk deltakelse

Hele emnet inklusive innføringskurs med praksisstudenter og ansatte på Extern er obligatorisk.

Det er krav til 80 % nærvær i hele praksisemnet.

Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.

Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

Praksisperioden reguleres av praksisreglementet.

Arbeidskrav

Det er ingen arbeidskrav i dette emnet.

Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Assessment

I siste fase av praksisoppholdet leverer studentene en individuell skriftlig praksisoppgave.

Studenter som ikke består praksisoppgaven kan levere omarbeidet versjon til ny eksamen én gang. Studenter som stryker to ganger må levere ny problemstilling.

En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert i påfølgende semester.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Students will learn how to build an overall strategy for building and retrofitting pipe network systems. The course will focus on technologies for infrastructure building in the ground, and as such dig and NO-dig methods and their relevance to infrastructure projects will be reviewed.

Additional emphasis will be given to coordination and optimization of ground work in typical infrastructure projects, including e.g., district heating systems, electricity supply cables, broadband, etc. Furthermore, lectures will focus on how to retrofit and adapt piping systems to sustainable surface water (rain and snowmelt water) management, also in relation to regional aspects in accordance with the 3-step strategy. Students will train on tools and methods used for life-long infrastructure management with specific emphasis on climate change impacts and environment risks; they will also develop an appreciation of that the deduction of these impacts can yield different outcomes. An emphasis will be given to develop an overall understanding of urban water infrastructure, including drinking water supply, sewage pipe network and wastewater treatment works.

The students will make use of SWMM, Mike+, Epanet, Scalgo, REN grøft or similar software in this course.

Examiners

On successful completion of this course the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

Students will know

  • how to evaluate water-, wastewater and stormwater system design to optimize, for example, manholes and overflow arrangements;
  • about sustainability and Life Cycle Assessment to select the most beneficial methods for design, construction and maintenance;
  • about strategies for establishing robust pipe systems requiring reduced ground work and digging trenches, developing of NO-dig methods and decision models for when to use the different methods;
  • about holistic methods for ground works also in relation to non-water infrastructure (district heating, energy supplying and broadband cables).

Skills

Students will be able

  • to integrate knowledge and to apply this to a range of scenarios;
  • to effectively interact with project key stakeholders
  • to select and design technology, processes and systems based on sound evaluation of criteria in water resource engineering;
  • to collect, generate and critically analyse, information that may be uncertain or incomplete and to quantify the effect of this on problem solving, design and decision for water resource engineering.

General competence

Students can

  • explore the material and energy resource efficiencyof the systems, including cables and district heating (transportation, trenches and materials);
  • use advanced engineering methods for stormwater, including the three-level strategy;
  • quantify the material and energy resource efficiency of processes and their impact in terms of emissions into recipient water bodies;
  • select design technology, processes and systems based on sound evaluation of criteria in water system engineering.