Programplaner og emneplaner - Student
BVUH2500 The Child in Child Protection Services Course description
- Course name in Norwegian
- Arbeid i barneverntjenesten
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Dette emnet handler om vilkår for bistand fra den kommunale barnevernstjenesten, barnets behov og barnevernspedagogens arbeid ved vurdering av barnets omsorgssituasjon og iverksetting av tiltak. Undervisningen omfatter også temaer om barn utsatt for vold, seksuelle overgrep og andre traumer. Samarbeid med andre tjenester og yrkesgrupper som har ansvar for barn inngår i emnet. Studentene vil få utdypet sine kunnskaper og ferdigheter i å samtale og samhandle med barn og familier i profesjonelle sammenhenger.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Kunnskaper
Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:
· rettsreglene om, og arbeidet med, meldinger, undersøkelser og hjelpetiltak etter
barnevernsloven, herunder innholdet i forsvarlighetskravet
· rettsreglene om, og arbeidet med, akuttsaker og saker knyttet til foreldrekonflikter
· fosterhjemsarbeid
· beskyttelse og risikofaktorer som grunnlag for å vurdere barnets omsorgssituasjon og foreslå
egnede tiltak
· stress i akuttarbeid
· barns rettsvern mot vold og overgrep i lovgivningen
· perspektiver på samhandling og på personlig kompetanse i møter med barn, unge og deres
familier for å kunne utøve arbeid som barnevernspedagog
· etiske dilemmaer i barnevernstjenestens arbeid
· seksuelle overgrep og vold mot barn, konsekvenser for barnets psykiske og fysiske helse og
hvorledes fagpersoner kan hjelpe overgrepsutsatte barn
· utfordringer barnevernsarbeidere møter i arbeid med familier med minoritetsbakgrunn
· bruk av tolk i samtaler
· journalføring i barnevernssaker
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- redegjøre for, og anvende rettsreglene om meldinger undersøkelse og hjelpetiltak
- anvende barnevernlovens regler i saker om foreldrekonflikter og vold/overgrep, og kjenne til andre etaters rolle og ansvar og samhandle med disse
- redegjøre for faglige vurderinger i undersøkelsesfasen og for valg av tiltak
- håndtere ulike regelsett for beskyttelse av barn og kunne samhandle på tvers av etater
- reflektere over etiske utfordringer i egen praksis
Generell kompetanse
Studenten skal:
- reflektere kritisk over sin maktposisjon, sine vurderinger og beslutninger
- kunne samtale med barn, unge og deres familier på en respektfull og ivaretakende måte og kunne forholde seg til kulturelle forskjeller for å fremme samarbeid i konfliktfylte situasjoner
- vurdere rettsikkerheten i akuttsaker
- identifisere rettslige problemstillinger i barneverntjenestens arbeid
Teaching and learning methods
Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, individuell oppgaveskriving.
Course requirements
Obligatorisk undervisning
I dette emnet er profesjonelle samtaler obligatorisk.
Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning.
Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.
Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.
Arbeidskrav
Arbeid i barneverntjenesten
Oppgaven er på 2500 ord +/- 10 %.
Profesjonelle samtaler
Oppgaven er på 2500 ord +/- 10 %.
Assessment
Emne 2C avsluttes med en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 1 uke som utgjør 20 studiepoeng. Studenter som ikke består skriftlig eksamen kan fremstille seg til ny eksamen
Permitted exam materials and equipment
No additional course-specific requirements.
Grading scale
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
Upon successful completion of this course the student understands:
- basic concepts, mechanisms, and tools behind digitalization
- how digitalization shapes public and private life
- the role of technological innovation and development in equity and justice, sustainable development, and civic engagement
- how technological infrastructures shape and support society and the welfare state.
Skills
Upon successful completion of this course the student can:
- apply critical and analytical strategies to evaluate and critically discuss the possibilities and challenges of existing and potential technologies
- reflect on social, ethical, and political consequences of technological change
- provide examples of local and global technological disparity, both in general terms, and in relation to their field of study
- analyse and interpret the processes by which information and disinformation is distinguished, disseminated and used in different contexts.
- identify and discuss central sustainability challenges with digital technologies
General Competence
Upon successful completion of this course the student can:
- discuss ethical, social, and political challenges arising at the intersection of technology and society
- understand how digitalisation and digital technologies facilitate and shape interdisciplinary collaboration
- examine contemporary, real-world cases from multiple perspectives
- evaluate the potential impact of new technologies and digitalization processes on an individual and societal level
- understand the importance of user-oriented perspectives in the use and development of technology
- communicate concepts and models related to the use of technology in a structured manner.
Examiners
The course uses a blended learning approach, with a combination of attendance-based seminars and digital learning materials. Students will explore real-world cases emerging at the intersection of society, technology and their future profession.