EPN-V2

BVUH2400 Children at risk in various institutions Course description

Course name in Norwegian
Utsatte barn og unge i ulike institusjoner
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Line Christoffersen

Required preliminary courses

Anbefalt forkunnskap er tilsvarende Statistikk i 1. studieår.

Learning outcomes

Kunnskaper

Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:

  • sosialpedagogiske tiltak og metoder i barneverninstitusjoner, samt det rettslige og yrkesetiske regelverket som er styrende for arbeidet
  • sosial- og spesialpedagogiske tiltak og metoder for barn og unge med spesielle behov i skole og barnehage, og barnas rett til ytelser etter barnehageloven og opplæringsloven.
  • ulike tiltak rettet mot barn og unge med alvorlige sosiale vansker, herunder rettsreglene om tvangstiltak i barneverninstitusjoner, fengsel og i konfliktråd (ungdomsstraff).
  • relasjonelle og omsorgsmessige forutsetninger som er nødvendige for å sikre barn og unges fysiske og psykiske helse
  • ulike risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer for barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker
  • ulike perspektiv på institusjoner som fenomen, og hvordan strukturelle forhold innvirker på individer
  • Ulike perspektiver på ungdomskriminalitet og avvik
  • hvordan ulike aktiviteter bidrar til utsatte barn og unges utvikling og endring
  • regelverket for barn og unge i psykiatriske institusjoner.
  • ulike etaters ansvarsområde som grunnlag for samarbeid
  • etiske fordringer i arbeidet med barn og unge i ulike institusjoner
  • vitenskapsteori og kunnskapsgrunnlaget som ulike metoder i barnevernspedagogens praksisfelt bygger på

Ferdigheter

Studenten skal:

  • planlegge, tilrettelegge og evaluere sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid i barneverninstitusjoner
  • planlegge, tilrettelegge og evaluere sosialpedagogisk arbeid i skole og barnehage
  • vurdere barn og unges psykiske vansker i sammenheng med konkrete samspills- og livserfaringer
  • reflektere over etiske dilemmaer som oppstår i arbeidet med barn og unge i ulike institusjoner
  • anvende aktiviteter i sosialpedagogisk arbeid med utsatte barn og unge og reflektere over egen faglige utøvelse
  • kunne samarbeide med andre relevante etater og profesjoner, innenfor reglene om taushetsplikt
  • ivareta barns rettigheter i institusjoner og forholde seg til de rettslige grensene for tvangsinngrep og maktutøvelse i henhold til legalitetsprinsippet og proporsjonalitetsprinsippet
  • reflektere over særlige utsatte barns rettsvern

Generell kompetanse

Studenten:

  • er i stand til å utøve sosialpedagogisk arbeid i ulike institusjoner gjennom anvendelse av kunnskap fra ulike faglige disipliner og perspektiv
  • har forståelse av egen rolle som barnevernspedagog i et tverrfaglig perspektiv på barn og unges psykiske og sosiale vansker

Teaching and learning methods

Arbeidet foregår i form av forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og individuell oppgaveskriving og muntlig presentasjon i grupper.

Course requirements

Obligatorisk undervisning

I dette emnet er aktivitetsfaget obligatorisk.

Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning.

Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.

Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

Arbeidskrav

Barn og unges psykiske helse og hverdagsliv i ulike institusjoner

Oppgaven er på 3500 ord +/- 10 %

Assessment

Emne 2B avsluttes med en individuell, muntlig eksamen som utgjør 20 studiepoeng. Studenter som ikke består eksamen kan fremstille seg til ny eksamen som blir arrangert i inneværende semester.

Permitted exam materials and equipment

Ved muntlig eksamen kan studentene medbringe Norges Lover og/eller lovsamling for helse- og sosialsektoren og andre ukommenterte særtrykk av lover og forskrifter. Utskrifter fra Lovdata er ikke tillatt.

Grading scale

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.