EPN-V2

BVUH2001 Multi-disciplinary Perspectives and Project Based Group Work Course description

Course name in Norwegian
Flerfaglig perspektiv og prosjektarbeid
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history
  • Introduction

    Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeoppgave. Oppgaven består av de tre godkjente tekstene (arbeidskrav) med en innledning som binder tekstene sammen, en drøfting av tekstens innhold og en konklusjon. Samlet tekst skal være på 4000 (+/- 10%) (litteraturliste kommer i tillegg).

    Ny/utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av hjemmeoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny hjemmeoppgave.

  • Required preliminary courses

    A - F

  • Learning outcomes

    Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.

  • Content

    2.1 Vold og seksuelle overgrep

    Undervisningen forgår over en undervisningsuke, og belyser tema i en kombinasjon av følgende faglige perspektiver: juss, psykologi, sosiologi og estetiske uttrykksmåter.

    2.2 Prosjektarbeid

    Prosjekt kan gjennomføres i Norge eller i utlandet. Deltagelse på et internasjonalt undervisningsprogram ved OsloMet/Fakultet for samfunnsvitenskap (2.2.1) kan erstatte prosjektarbeid.

    Prosjektarbeid er organisert i grupper med fordypning innen et selvvalgt tema, som er relevant for barnevernspedagogers arbeidsområder. Gjennom emnet, vil studenten få erfaring med å jobbe prosjektrettet innenfor rammene av gitte ressurser. Emnet utfordrer studentenes evne til samarbeid, og til å formulere kunnskap i spennet mellom teori og praksis. Prosjektarbeidet innledes med forelesninger i samfunnsvitenskapelig metode, vitenskapsteori og prosjektmetodikk. Undervisningen skal gi en teoretisk plattform og inspirasjon for det praktiske arbeidet med den selvvalgte prosjektoppgaven. Gruppenes arbeid skal presenteres i en prosjektrapport, og formidles muntlig og kreativt av prosjektgruppene i plenum. Gruppene kan også levere et tilleggsprodukt som er en del av prosjektarbeidet.

    Studentene danner grupper av fire til seks deltakere. Gruppene velger tema for prosjektet i samråd med faglærer.

    Prosjektperioden kan gjennomføres i utlandet. Prosjekt i utlandet skal gjennomføres i samarbeid med en institusjon eller organisasjon innenfor relevante fagfelt. Gjennom prosjekt i utlandet vil studentene tilegne seg ferdigheter som er nødvendige i et flerkulturelt sosialpedagogisk arbeidsfelt, i en stadig mer globalisert verden. Prosjektrapporten skal leveres vertsorganisasjonen.

  • Teaching and learning methods

    Innholdet i dette emnet omhandler sentrale teoretiske perspektiver på barnehagen som samfunnsinstitusjon og dilemmaer for profesjonsutøvelse i lys av nasjonale og internasjonale endringsprosesser.

    • Politiske og pedagogiske perspektiver på barnehagen som samfunnsinstitusjon
    • Den nordiske barnehagemodellen i en komparativ sammenheng
    • Pedagogisk grunnlagstenkning
    • Profesjon og profesjonsetikk
    • Didaktiske perspektiver på lek, læring og omsorg
  • Course requirements

    2.1 Vold og seksuelle overgrep

    Obligatorisk undervisning

    All undervisning i dette kurset er obligatorisk. Fraværsprosenten beregnes ut fra oppmøte på undervisning i kurset Vold og seksuelle overgrep.

    Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning.

    Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

    Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

    Arbeidskrav

    Det er ingen arbeidskrav i 2.1.

    2.2 Prosjektarbeid

    Obligatorisk undervisning

    All undervisning, veiledning (9 timer) samt tilstedeværelse på prosjektfremlegg er obligatorisk.

    Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning. Fraværsprosenten som eventuelt utløser arbeidskrav, beregnes ut fra oppmøte på obligatorisk undervisning i faget Prosjektarbeid.

    Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.

    Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

    Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

    Arbeidskrav

    Underveis i prosjektperioden skal hver student levere et arbeidskrav på 400-600 ord.

    Etter innlevering av prosjektrapporten, skal hver gruppe gi en muntlig presentasjon av prosjektarbeidet.

    I tillegg til prosjektrapporten (eksamensarbeidet) skal hver gruppe lage et prosessreferat på 2500 ord +/- 10 % som skal beskrive og analysere arbeidsprosessen. Dette arbeidskravet leveres veileder samtidig som prosjektrapporten leveres som eksamensbesvarelse.

  • Assessment

    Prosjektperioden dokumenteres i en skriftlig rapport. Rapporten skal være på 30 sider +/- 10 % (utenom forside, innholdsfortegnelse, forord, vedlegg og litteraturliste).

    Grupper som har utarbeidet et produkt som de leverer som en del av eksamen, skal i tillegg til produktet skrive en rapport på 22 sider +/- 10 % (utenom forside, innholdsfortegnelse, forord, vedlegg og litteraturliste).

    Gjeldende oppsett for bruk av referansestil skal brukes.

    Grupper som har gjennomført prosjektarbeid i samarbeid med institusjoner utenlands, skal skrive prosjektrapporten på engelsk. Unntatt fra dette er grupper som hatt samarbeid med skandinavisktalende institusjoner i eller utenfor Skandinavia.

    Opphavsrett til prosjektrapporten er regulert av åndsverksloven. På forsiden til rapporten skal det stå: «Utarbeidet av en gruppe studenter ved bachelorutdanningen i barnevern, OsloMet, Fakultet for samfunnsvitenskap. Universitetet har intet ansvar for synspunkter eller innhold i rapporten. Framstillingen og synspunktene står utelukkende for studentgruppens regning og ansvar. ». Prosjektgruppen har således råderett over rapporten og avgjør spørsmål om eventuell publisering, eventuelt begrenset av kontrakt som gruppen har inngått på forhånd med samarbeidspartnere og institusjoner.

    Gruppene kan velge å levere et produkt sammen med prosjektrapporten. Et produkt må ha tilknytning til prosjektarbeidet som helhet, og rapporten må referere til produktet. I likhet med prosjektrapporten må produktet ha relevans for barnevernspedagogers arbeidsområder. Produktet må kunne brukes til andre formål enn kun prosjektpresentasjonen. Eksempler på produkter er en kort film, et arrangement, en informasjonsbrosjyre, et oversikt over tilbud og tjenester eller en internett-ressurs. Prosjektrapporten og eventuelle andre produkter som leveres som en del av eksamen, blir vurdert som helhet. Alle innleverte arbeider skal være utført av gruppen i felleskap, og skal være påført studentenes kandidatnummer.

    Minstekrav til vurderingen Bestått er at kandidatene viser et tilstrekkelig godt kunnskapsnivå med tilfredsstillende håndtering og oversikt over faglige teorier og metoder. Kandidatene viser en tilfredsstillende evne til selvstendig drøfting, tolkning og refleksjon. Framstillingen av stoff er tilstrekkelig strukturert og språket er tilfredsstillende.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ettersom eksamen består av prosjektrapport og eventuelt tilleggsprodukt, vil alle hjelpemidler være tillatt så sant kilder oppgis.

  • Grading scale

    Vurderingsuttrykket som benyttes er Bestått/Ikke bestått.

  • Examiners

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor på hver besvarelse.