EPN-V2

BVUH2001 Multi-disciplinary Perspectives and Project Based Group Work Course description

Course name in Norwegian
Flerfaglig perspektiv og prosjektarbeid
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskaper i elementær algebra og funksjonslære.

Ferdigheter

Studenten kan

  • regneregler for reelle tall, brøkregning, faktorisering
  • regne med røtter og potenser
  • løse enkle likninger, likningssystemer, irrasjonale likninger og ulikheter
  • litt mengdelære, tallverdi
  • koordinatsystem, rette linjer, sirkler
  • enkel analyse av polynomfunksjoner, rasjonale funksjoner og asymptoter
  • derivere polynomfunksjoner

Required preliminary courses

Ca. 20 timer forelesninger i starten av høstsemesteret. Oppgaveløsing under veiledning av studentassistenter.

Learning outcomes

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.

Content

2.1 Vold og seksuelle overgrep

Undervisningen forgår over en undervisningsuke, og belyser tema i en kombinasjon av følgende faglige perspektiver: juss, psykologi, sosiologi og estetiske uttrykksmåter.

2.2 Prosjektarbeid

Prosjekt kan gjennomføres i Norge eller i utlandet. Deltagelse på et internasjonalt undervisningsprogram ved OsloMet/Fakultet for samfunnsvitenskap (2.2.1) kan erstatte prosjektarbeid.

Prosjektarbeid er organisert i grupper med fordypning innen et selvvalgt tema, som er relevant for barnevernspedagogers arbeidsområder. Gjennom emnet, vil studenten få erfaring med å jobbe prosjektrettet innenfor rammene av gitte ressurser. Emnet utfordrer studentenes evne til samarbeid, og til å formulere kunnskap i spennet mellom teori og praksis. Prosjektarbeidet innledes med forelesninger i samfunnsvitenskapelig metode, vitenskapsteori og prosjektmetodikk. Undervisningen skal gi en teoretisk plattform og inspirasjon for det praktiske arbeidet med den selvvalgte prosjektoppgaven. Gruppenes arbeid skal presenteres i en prosjektrapport, og formidles muntlig og kreativt av prosjektgruppene i plenum. Gruppene kan også levere et tilleggsprodukt som er en del av prosjektarbeidet.

Studentene danner grupper av fire til seks deltakere. Gruppene velger tema for prosjektet i samråd med faglærer.

Prosjektperioden kan gjennomføres i utlandet. Prosjekt i utlandet skal gjennomføres i samarbeid med en institusjon eller organisasjon innenfor relevante fagfelt. Gjennom prosjekt i utlandet vil studentene tilegne seg ferdigheter som er nødvendige i et flerkulturelt sosialpedagogisk arbeidsfelt, i en stadig mer globalisert verden. Prosjektrapporten skal leveres vertsorganisasjonen.

Teaching and learning methods

Ingen vurdering.

Course requirements

2.1 Vold og seksuelle overgrep

Obligatorisk undervisning

All undervisning i dette kurset er obligatorisk. Fraværsprosenten beregnes ut fra oppmøte på undervisning i kurset Vold og seksuelle overgrep.

Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning.

Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

Arbeidskrav

Det er ingen arbeidskrav i 2.1.

2.2 Prosjektarbeid

Obligatorisk undervisning

All undervisning, veiledning (9 timer) samt tilstedeværelse på prosjektfremlegg er obligatorisk.

Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning. Fraværsprosenten som eventuelt utløser arbeidskrav, beregnes ut fra oppmøte på obligatorisk undervisning i faget Prosjektarbeid.

Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.

Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

Arbeidskrav

Underveis i prosjektperioden skal hver student levere et arbeidskrav på 400-600 ord.

Etter innlevering av prosjektrapporten, skal hver gruppe gi en muntlig presentasjon av prosjektarbeidet.

I tillegg til prosjektrapporten (eksamensarbeidet) skal hver gruppe lage et prosessreferat på 2500 ord +/- 10 % som skal beskrive og analysere arbeidsprosessen. Dette arbeidskravet leveres veileder samtidig som prosjektrapporten leveres som eksamensbesvarelse.

Assessment

Ikke aktuelt.

Permitted exam materials and equipment

Ikke aktuelt.

Grading scale

Kunnskaper i algebra og funksjonslære tilsvarende generell studiekompetanse

Examiners

Individuell skriftlig eksamen på fire timer i slutten av semesteret.