EPN-V2

BVUH1901 Social Work Mentorship in a Multicultural Context Course description

Course name in Norwegian
Mentorskap i en sosialfaglig flerkulturell kontekst - Nattergalen
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
Curriculum
FALL 2019
Schedule
  • Introduction

    Emnet retter seg mot 1.årsstudenter ved Bachelor i barnevern og Bachelor i sosialt arbeid. En sentral målsetting for emnet er å styrke det flerkulturelle kunnskap- og erfaringsgrunnlaget hos studentene. Emnet har et todelt mål. Det ene målet er å tilby barnet et konkret tiltak ved at de møter en student (profesjonell) som skal være en positiv rollemodell i 10 måneder. Det andre målet er å styrke studentens profesjonelle kultursensitivitet i praktisk arbeid med barn. Studenten skal gjennom sitt mentorskap trene på å være en voksen rollemodell i en nær relasjon med ett barn, og gjennom dette øke sin kunnskap om barn, unge og familier med minoritetsbakgrunn.

  • Required preliminary courses

    Undervisningen veksler mellom forelesninger og seminarer. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium og oppgaveløsing.

  • Learning outcomes

    Gjennom møte med barnet i sin praktiske mentorutøvelse skal studenter tilegne seg følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten har:

    • kunnskap om sentrale begreper innen mentorskap generelt og i en flerkulturell kontekst spesielt
    • økt forståelse av innholdet i betegnelsen kulturelt mangfold
    • kunnskap om kommunikasjonsteori, med spesifikt fokus på barn
    • kunnskap om digitale historiefortellinger

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • utøve mentorskap med økte anerkjennende kommunikative ferdigheter
    • innsikt i eget relasjonelt bidrag i møte med mentorbarnet
    • formidle sine erfaringer fra møter med mentorbarnet gjennom en digital historiefortelling og reflektere over disse erfaringene

    Generell kompetanse

    Studenten har

    • Innsikt i sin gryende profesjonalitet med bevissthet om maktrelasjoner som oppstår i møtet mellom mentor og barnet med minoritetsbakgrunn og dets familie
    • Større bevissthet om majoritet- og minoritetsrelasjon i lys av sin rolle som representant for det offentlige
    • Innsikt i sin profesjonalitet med bevissthet om egen forforståelse
    • økende bevissthet om de etiske, faglige og personlige dilemmaer som kan oppstå i en profesjonell rolleutøvelse.
  • Teaching and learning methods

    Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.

  • Course requirements

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Assessment

    Gradert skala A-F.

  • Permitted exam materials and equipment

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Grading scale

    Bestått/ikke bestått.

  • Examiners

    Det brukes en intern og en ekstern sensor.