Programplaner og emneplaner - Student
BVUH1901 Social Work Mentorship in a Multicultural Context Course description
- Course name in Norwegian
- Mentorskap i en sosialfaglig flerkulturell kontekst - Nattergalen
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2019
- Schedule
-
Introduction
Emnet retter seg mot 1.årsstudenter ved Bachelor i barnevern og Bachelor i sosialt arbeid. En sentral målsetting for emnet er å styrke det flerkulturelle kunnskap- og erfaringsgrunnlaget hos studentene. Emnet har et todelt mål. Det ene målet er å tilby barnet et konkret tiltak ved at de møter en student (profesjonell) som skal være en positiv rollemodell i 10 måneder. Det andre målet er å styrke studentens profesjonelle kultursensitivitet i praktisk arbeid med barn. Studenten skal gjennom sitt mentorskap trene på å være en voksen rollemodell i en nær relasjon med ett barn, og gjennom dette øke sin kunnskap om barn, unge og familier med minoritetsbakgrunn.
-
Required preliminary courses
Undervisningen veksler mellom forelesninger og seminarer. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium og oppgaveløsing.
-
Learning outcomes
Gjennom møte med barnet i sin praktiske mentorutøvelse skal studenter tilegne seg følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om sentrale begreper innen mentorskap generelt og i en flerkulturell kontekst spesielt
- økt forståelse av innholdet i betegnelsen kulturelt mangfold
- kunnskap om kommunikasjonsteori, med spesifikt fokus på barn
- kunnskap om digitale historiefortellinger
Ferdigheter
Studenten kan:
- utøve mentorskap med økte anerkjennende kommunikative ferdigheter
- innsikt i eget relasjonelt bidrag i møte med mentorbarnet
- formidle sine erfaringer fra møter med mentorbarnet gjennom en digital historiefortelling og reflektere over disse erfaringene
Generell kompetanse
Studenten har
- Innsikt i sin gryende profesjonalitet med bevissthet om maktrelasjoner som oppstår i møtet mellom mentor og barnet med minoritetsbakgrunn og dets familie
- Større bevissthet om majoritet- og minoritetsrelasjon i lys av sin rolle som representant for det offentlige
- Innsikt i sin profesjonalitet med bevissthet om egen forforståelse
- økende bevissthet om de etiske, faglige og personlige dilemmaer som kan oppstå i en profesjonell rolleutøvelse.
-
Teaching and learning methods
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.
-
Course requirements
Ingen hjelpemidler tillatt.
-
Assessment
Gradert skala A-F.
-
Permitted exam materials and equipment
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
-
Grading scale
Bestått/ikke bestått.
-
Examiners
Det brukes en intern og en ekstern sensor.