Programplaner og emneplaner - Student
BVUH1030 Child Welfare and Society Course description
- Course name in Norwegian
- Barnevern og samfunn
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om samfunnsmessige sammenhenger og rammebetingelser for barnevernfeltet. Dette handler blant annet om å forstå barnevernets oppdrag, barnevernet som forvaltningsmessig område, samt betydningen av kultur, verdier og normer for barnevernets virke. Sentrale fagområder i emnet er sosiologi, stats- og kommunalkunnskap, juss, psykologi og helse- og sosialpolitikk. I emnet vektlegges forbindelser mellom fagene, samt forbindelsen mellom teori og praksis.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:
- hvordan ulike perspektiver på individ, familie, institusjon og samfunn henger sammen i praktisk utførelse av arbeid i barnevernfeltet
- hvordan makt og maktformer, som kjennetegner moderne velferdssamfunn, kommer til uttrykk i møte mellom barnevernspedagoger og klienter
- organisering og forvaltning av velferdsstaten generelt, og av barnevernet, spesielt, samt betydningen av brukermedvirkning i velferdsstaten
- velferdspolitikk innen relevante områder for barnevernfeltet, inkludert levekår
- hvordan sosial ulikhet påvirker barn og unges oppvekstvilkår
- flerkulturelle forståelser og misforståelser, inkluderings- og ekskluderingsmekanismer, herunder diskriminering og rasisme
- grunnleggende kulturpsykologiske ideer og teorier
- kjønn- og seksualitetsmangfold
- barnelovens regler
- forvaltningslovens saksbehandlingsregler, særlig reglene for enkeltvedtak
- menneskerettigheter, særlig om asylbarn
- barns rettigheter i familien og i samfunnet
- samspill mellom barnevern og media
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- anvende sentrale begreper og perspektiver i analyse av sosiale forhold
- gjenkjenne prinsipielle spørsmål man vil møte som barnevernspedagog i et flerkulturelt samfunn
- forstå og formidle sentrale begreper i sosiologi og sosialantropologi
- bistå barn, slik at deres rettigheter blir reelle
- delta i samfunnsdebatt om barnevernsarbeid på en kritisk og reflektert måte
- identifisere mulige menneskerettsbrudd mot barn i Norge
- identifisere områder i norsk rett som kan være problematisk i forhold til internasjonale menneskerettigheter
- foreta saksbehandling i henhold til forvaltningsloven
Generell kompetanse
Studenten skal:
- anvende sine kunnskaper og bruke dem i kritisk tenkning og analytisk refleksjon
- anvende sine kunnskaper for å foreta faglige vurderinger og vurdere konsekvenser av disse
- løse faglige utfordringer på en kritisk reflekterende måte, alene og i samspill med andre
Teaching and learning methods
I samfunnsfaglige temaer er forelesninger og gruppearbeid de viktigste arbeidsmåtene.
Course requirements
Obligatorisk undervisning
Det er ingen obligatorisk undervisning i dette emnet.
Arbeidskrav
Arbeidskrav i samfunnsfag og juss
Det skal skrives et individuelt arbeidskrav på 3000 ord +/- ti prosent.
Assessment
Emne 1C avsluttes med en muntlig eksamen.
En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert i slutten av semesteret eller i påfølgende semester.
Permitted exam materials and equipment
Ved muntlig eksamen kan studentene medbringe Norges Lover og/eller lovsamling for helse- og sosialsektoren og andre ukommenterte særtrykk av lover og forskrifter. Utskrifter fra Lovdata er ikke tillatt.
Grading scale
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Course contact person
Pernille Stornæss Skotte