EPN-V2

BVUH1030 Child Welfare and Society Course description

Course name in Norwegian
Barnevern og samfunn
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
  • Introduction

    I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om samfunnsmessige sammenhenger og rammebetingelser for barnevernfeltet. Dette handler blant annet om å forstå barnevernets oppdrag, barnevernet som forvaltningsmessig område, samt betydningen av kultur, verdier og normer for barnevernets virke. Sentrale fagområder i emnet er sosiologi, stats- og kommunalkunnskap, juss, psykologi og helse- og sosialpolitikk. I emnet vektlegges forbindelser mellom fagene, samt forbindelsen mellom teori og praksis.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:

    • hvordan ulike perspektiver på individ, familie, institusjon og samfunn henger sammen i praktisk utførelse av arbeid i barnevernfeltet
    • hvordan makt og maktformer, som kjennetegner moderne velferdssamfunn, kommer til uttrykk i møte mellom barnevernspedagoger og klienter
    • organisering og forvaltning av velferdsstaten generelt, og av barnevernet, spesielt, samt betydningen av brukermedvirkning i velferdsstaten
    • velferdspolitikk innen relevante områder for barnevernfeltet, inkludert levekår
    • hvordan sosial ulikhet påvirker barn og unges oppvekstvilkår
    • flerkulturelle forståelser og misforståelser, inkluderings- og ekskluderingsmekanismer, herunder diskriminering og rasisme
    • grunnleggende kulturpsykologiske ideer og teorier
    • kjønn- og seksualitetsmangfold
    • barnelovens regler
    • forvaltningslovens saksbehandlingsregler, særlig reglene for enkeltvedtak
    • menneskerettigheter, særlig om asylbarn
    • barns rettigheter i familien og i samfunnet
    • samspill mellom barnevern og media

    Ferdigheter

    Studenten skal kunne:

    • anvende sentrale begreper og perspektiver i analyse av sosiale forhold
    • gjenkjenne prinsipielle spørsmål man vil møte som barnevernspedagog i et flerkulturelt samfunn
    • forstå og formidle sentrale begreper i sosiologi og sosialantropologi
    • bistå barn, slik at deres rettigheter blir reelle
    • delta i samfunnsdebatt om barnevernsarbeid på en kritisk og reflektert måte
    • identifisere mulige menneskerettsbrudd mot barn i Norge
    • identifisere områder i norsk rett som kan være problematisk i forhold til internasjonale menneskerettigheter
    • foreta saksbehandling i henhold til forvaltningsloven

    Generell kompetanse

    Studenten skal:

    • anvende sine kunnskaper og bruke dem i kritisk tenkning og analytisk refleksjon
    • anvende sine kunnskaper for å foreta faglige vurderinger og vurdere konsekvenser av disse
    • løse faglige utfordringer på en kritisk reflekterende måte, alene og i samspill med andre
  • Teaching and learning methods

    I samfunnsfaglige temaer er forelesninger og gruppearbeid de viktigste arbeidsmåtene.

  • Course requirements

    Obligatorisk undervisning

    Det er ingen obligatorisk undervisning i dette emnet.

    Arbeidskrav

    Arbeidskrav i samfunnsfag og juss

    Det skal skrives et individuelt arbeidskrav på 3000 ord +/- ti prosent.

  • Assessment

    Emne 1C avsluttes med en muntlig eksamen.

    En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert i slutten av semesteret eller i påfølgende semester.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ved muntlig eksamen kan studentene medbringe Norges Lover og/eller lovsamling for helse- og sosialsektoren og andre ukommenterte særtrykk av lover og forskrifter. Utskrifter fra Lovdata er ikke tillatt.

  • Grading scale

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Examiners

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

  • Course contact person

    Pernille Stornæss Skotte