EPN-V2

BVUH1010 Childhood, Development and Social Pedagogy Course description

Course name in Norwegian
Oppvekst og utvikling i et sosialpedagogisk perspektiv
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

I dette emnet blir studentene gjort kjent med sosialpedagogisk teori og praksis. Sosialpedagogikk henter kunnskap fra flere fag: blant annet juss, psykologi og pedagogikk. Disse fagene blir introdusert i emnet. Psykologiske og pedagogiske perspektiver på barn og unges utvikling og læring er sentralt. Likeledes er grunnleggende rettsprinsipper og juridiske begreper sentralt. Emnet inneholder en introduksjon til konkret barnevernarbeid, både i barneverntjenesten og på andre yrkesområder. Emnet inneholder en innføring i vitenskapsteoretiske temaer og temaer innen etikk. Studentene skal delta i aktiviteter og få erfaring i å bruke aktiviteter i praksis. Det arrangeres et seminar om oppvekst hvor flere fag integreres for å gi innførende kunnskap om barndom i Norge.

Required preliminary courses

Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen består av to deler:

  • Del 1: Individuell skriftlig hjemmeeksamen i musikkformidling, musikkpedagogikk og musikkmetodikk, omfdang 3500 ord +/- 10%.Varighet fem dager.
  • Del 2: Individuell praktisk eksamen i musikalsk ledelse og samspill (ca. 20 minutter), som bygger på erfaringer fra musikalsk ledelse og samspill med barn i barnehage.

Det gis bokstavkarakterer med A til F på begge deleksamener. Det gis én samlet karakter for avsluttende vurdering. Hver eksamensdel vektes 50/50. Begge deler må være bestått for å få samlet karakter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved stryk/dokumentert gyldig fravær på én av eksamensdelene avlegges ny eksamen i den aktuelle delen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) heltid ellerhttp://www.hioa.no/Studier-og-kurs/Skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.

Learning outcomes

Alle hjelpemidler tillatt

Teaching and learning methods

I dette emnet veksler arbeidsmåtene mellom forelesninger, arbeid i grupper, individuelt arbeid og veiledning. Studentene deles inn i basisgrupper den første studieuken. Hver basisgruppe får oppnevne en veileder. Studiet oppnevner en veileder for hver basisgruppe.

Det arrangeres et seminar under navnet Oppvekstseminaret.

Det arrangeres et seminar i aktivitetsfag. Der deles studentkullet i tre grupper med utgangspunkt i basisgruppene. Hver av de tre gruppene fordeles på aktivitetsfagene drama, forming og musikk, og har tre undervisningsdager (seks timer hver dag) i hvert av de tre fagene i løpet av en niukers periode. Aktivitet i forbindelse med arbeidskrav på 3 dager kommer i tillegg. Det kreves aktiv deltakelse fra alle studenter i aktivitetsfagsundervisningen.

Course requirements

Obligatorisk undervisning

Undervisningen i aktivitetsfaget er obligatorisk.

Det er krav til 80 prosent nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning. Ved alt fravær over 20 prosent gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.

Ved fravær utover 40 prosent mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

Arbeidskrav

Det gis tre arbeidskrav i dette emnet.

Arbeidskrav i aktivitetsfag

«Relasjonsbygging gjennom aktiviteter» består av tre dager med praktisk samhandling med barn og en skriftlig rapport på 3000 +/- 10% ord fra prosessen. Arbeidskravet gjennomføres i gruppe, og gruppemedlemmene er solidarisk ansvarlige for resultatet innad i gruppa.

Gjennom en prosessorientert tilnærming, skal studentene få erfaringer med å bruke aktiviteter i relasjonsbygging med barn over tid. I den praktiske delen av arbeidskravet skal studentene vise at de kan anvende aktivitetsfaglige verktøy og sette i gang og lede ulike aktiviteter innen drama, forming og musikk i samhandling med barn og unge. Fokus vil være på barns hverdagsliv. Arbeidskravet er obligatorisk, og tilstedeværelse beregnes sammen med undervisningen i aktivitetsfag (ni dager + tre dager = tolv dager totalt).

Arbeidskrav som skrives i gruppe

Det leveres et skriftlig arbeidskrav i gruppe på 4500 ord +/- ti prosent. Arbeidskravet skrives i de basisgruppene som lærerne setter opp ved studiestart.

Arbeidskrav som skrives individuelt

Det skal skrives et individuelt arbeidskrav på 2000 ord +/- ti prosent.

Assessment

Emnet 1A avsluttes med en individuell skriftlig skoleeksamen på fem timer

En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert i slutten av semesteret eller i påfølgende semester.

Permitted exam materials and equipment

Norges Lover og/eller lovsamling for helse- og sosialsektoren og andre ukommenterte særtrykk av lover og forskrifter. Utskrifter fra Lovdata er ikke tillatt.

Grading scale

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor på hver besvarelse.