Programplaner og emneplaner - Student
BVUD3000 Decision Making in Child Protection Work and Specialization Course description
- Course name in Norwegian
- Beslutninger i barnevernet og fordypning
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare - part time.
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Dette emnet består av to deler:
- 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutninger i barnevernet
- 3.4 Fordypningsverksted
I 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutningsprosesser i barnevernet, tilegner studentene seg bred kunnskap om vurderinger og beslutninger som må gjøres når barn må flytte i offentlig regi. Studentene skal tilegne seg grundig kunnskap om det rettslige rammeverket for de beslutninger som treffes i barnevernet, fylkesnemnda og de ordinære domstolene. Likedan skal studentene tilegne seg grundig kunnskap om ettervern, fosterhjem og institusjon og om oppfølging av barn samt ungdoms overgang til voksentilværelsen.
I 3.4 Fordypningsverksted gis studentene muligheter til å fordype seg i et aktuelt tema som hører til barnevernspedagogens arbeidsområder. Studentene velger mellom ulike verksteder med relevante barnevernfaglige temaer. Fordypningsverkstedenes innhold vil bli beskrevet nærmere i undervisningsplaner i god tid før studentene foretar sine valg.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Læringsutbytte i 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutningsprosesser ibarnevernet:
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten ha ervervet seg
- grundig kunnskap om vurderinger og beslutninger knyttet til barns flytting i offentlig regi
- inngående kunnskap om hvordan fysiske og psykiske krenkelser kan påvirke/skade barns utvikling på kort og lang sikt
- kunnskap om barnevernsarbeiderens mandat og rolle i fylkesnemnda
- god kunnskap om ulike sider av fosterhjemsarbeidet
- kunnskap om ungdoms overgang til voksenlivet og ettervern
- kunnskap om regler for omsorgsovertakelse, fratakelse av foreldreansvar og tilbakeføring
- kunnskap om menneskerettslige begrensninger for tvangsinngrep og barns rett til beskyttelse
- kunnskap om rettsikkerhet i barnevernssaker
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- vurdere mulighetene for barns medvirkning i barnevernssaker og kunne legge til rette for slik medvirkning
- vurdere ulike utfordringer ved inngrep uten samtykke
- drøfte og vurdere rettssikkerheten i barnevernssaker
- forstå skillet mellom faktum og juss og kunne skille mellom bestemmelsenes beviskrav og vilkår for inngrep
- bidra til god håndtering av konflikter som kan oppstå ved barnevernets inngrep
Generell kompetanse
- Studenten skal ha grundig kompetanse i å utrede og vurdere barnets situasjon
- kunne presentere, formidle og begrunne egne faglige valg ved inngripende beslutninger
- kunne følge opp disse valg og beslutninger
Læringsutbytte i 3.4 Fordypningsverksted:
Kunnskaper
Etter gjennomført verksted skal studenten ha ervervet seg kunnskap om
- sentrale teorier og aktuell forskning innenfor det valgte fagområde
- sentrale profesjonsetiske utfordringer innenfor fagområdet
Ferdigheter
Ved avsluttet verksted kan studenten
- finne frem litteratur og forskning innen fagområdet
- formidle sentralt innhold fra fordypningsverkstedet til andre
Generell kompetanse
Studenten skal
- kjenne til nytenkning innenfor fagområdet
- ha bred og grundig kunnskap om sentrale temaer innen fagområdet
- ha god innsikt i profesjonsetiske utfordringer innen fordypningsverkstedet og kunne reflektere over disse
Teaching and learning methods
Undervisningen i 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutningsprosesser i barnevernet består av forelesninger og andre undervisningsformer etter behov.
I 3.4 Fordypningsverksted legges undervisningen opp som et arbeidsseminar. Dette innebærer en god del selvstudium, arbeid i grupper og ulike øvelsesoppgaver, avhengig av verkstedets tema. Det forutsettes at studentene er aktive både individuelt og i mindre grupper, og det forventes at de legger fram og formidler kunnskap til hverandre. Lærernes rolle er å tilrettelegge, inspirere og veilede, i tillegg til å bidra med faglig kunnskap.
Course requirements
3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutningsprosesser i barnevernet:
Det er ingen arbeidskrav i 3.3.
Det er ikke obligatorisk undervisning i 3.3.
3.4 Fordypningsverksted:
Det er ingen arbeidskrav i 3.4.
Det er obligatorisk undervisning i 3.4.
Det er krav til 80 prosent nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning. Ved fravær over 20 prosent gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 prosent mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Assessment
Det er individuell muntlig eksamen i emnet.
Permitted exam materials and equipment
Ved muntlig eksamen kan studentene medbringe Norges Lover og /eller lovsamling for helse- og sosialsektoren og andre ukommenterte særtrykk av lover og forskrifter. Utskrifter fra Lovdata er ikke tillatt.
Grading scale
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Studenter som ikke består muntlig eksamen kan gjennomføre ny muntlig eksamen. Denne blir arrangert i løpet av vårsemesteret.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering.