EPN-V2

BVUD2001 Multi-disciplinary Perspectives and Project Course description

Course name in Norwegian
Flerfaglig perspektiv og prosjekt
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare - part time.
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

I dette emnet skal studentene utføre et selvstendig prosjektarbeid. Prosjektarbeidet er organisert i grupper med fordypning innen et selvvalgt tema som er relevant for barnevernspedagogers arbeidsområder. Emnet starter med undervisning i flerfaglige perspektiver på vold og seksuelle overgrep.

2.1 Vold og seksuelle overgrep

Undervisningen forgår over en undervisningsuke og belyser tema i en kombinasjon av ulike faglige perspektiver som juss, sosiologi og estetiske uttrykksmåter.

2.2 Prosjektarbeid

Prosjekt kan gjennomføres i Norge eller i utlandet.

Prosjektarbeid er organisert i grupper med fordypning innen et selvvalgt tema som er relevant for barnevernspedagogers arbeidsområder. Prosjektarbeidet innledes med forelesninger i samfunnsvitenskapelig metode, vitenskapsteori og prosjektmetodikk. Disse emnene skal gi en teoretisk plattform og inspirasjon for det praktiske arbeidet med den selvvalgte prosjektoppgaven. Gruppenes arbeid skal presenteres i en prosjektrapport, og skal også formidles muntlig og kreativt av prosjektgruppene i plenum som avslutning på prosjektet.

I prosjektarbeidet vil studentene utfordres på egne holdninger og kapasitet til å handle etisk i gitte situasjoner. De vil også utfordres på å få til godt samarbeid i gruppene. Studentene deltar i obligatorisk veiledning gjennom hele prosjektperioden. Se for øvrig eget prosjektreglement under øvrig informasjon og regelverk.

Prosjektperiode kan gjennomføres i utlandet med en varighet på minst 3 måneder. Her vil studentene få kunnskap om og erfaring i å bruke engelsk som fagspråk i kontaktetablering og i praktisk sosialt arbeid. Gjennom å uttrykke seg muntlig og skriftlig på engelsk, tilegner de seg ferdigheter som er nødvendig i et flerkulturelt sosialpedagogisk arbeidsfelt, i en stadig mer globalisert verden. Prosjektrapporten fra prosjekt i utlandet skal skrives på engelsk, og den skal også leveres vertsorganisasjonen.

Prosjektreglement ligger som vedlegg bakerst i programplanen.

Learning outcomes

2.1 Vold og seksuelle overgrep

Kunnskaper

Etter gjennomført emne skal studenten ha

  • kunnskap om vold og seksuelle overgrep sett fra et juridisk og et samfunnsfaglig ståsted
  • kunnskap om betydningen av tverretatlig og tverrfaglig samarbeid

Ferdigheter

Studenten skal

  • kunne gjøre rede for ulike perspektiver på vold og seksuelle overgrep

Generelle kompetanse

Studenten skal

  • kunne forstå livsbetingelsene til traumatiserte barn og unge og hvilke behov de har for å bli møtt på en god måte i profesjonelle sammenhenger

2.2 Prosjektarbeid

Kunnskaper

Etter gjennomført emne skal studenten ha

  • kunnskap om vitenskapsteori og prosjektmetodikk
  • elementær kunnskap om samfunnsvitenskapelig forskningsmetode
  • kunnskap om gruppeprosesser, med vekt på samarbeid, konfliktløsning og egen innsats i prosjektgruppen
  • kjennskap til sentrale norske databaser og søkekilder samt minst én internasjonal fag- og forskningsdatabase
  • kjennskap til ulike kunnskapsformer i praksis, og til hvordan kunnskap kan anvendes
  • kunnskap om hvordan faglige utfordringer løses i andre land (ved prosjektperiode i utlandet)

Ferdigheter

Studenten skal

  • kunne planlegge og gjennomføre en prosess- og målorientert gruppeoppgave innen en bestemt tidsramme
  • kunne anvende kunnskap om samfunnsvitenskapelig metode i gjennomføringen av prosjekter
  • kunne ta i bruk vitenskapsteori i eget prosjektarbeid
  • kunne gjennomføre avanserte litteratursøk i ulike databaser relevant for prosjektets tema og problemstilling
  • redegjøre for og vise til anvendelse av forskningsetikk i eget prosjektarbeid
  • kunne delta i gruppeveiledning og bidra med egne faglige bidrag i en gruppearbeidsprosess

Generell kompetanse

Studenten skal

  • kunne utøve bevisst kildekritikk i vurdering og valg av litteratur og informasjon i fagdatabaser og på nettet
  • Kunne utfra teori og praksis med gruppearbeid utvikle kunnskap om gruppeprosesser i sosialpedagogisk arbeid

Teaching and learning methods

2.1 Vold og sekselle overgrep

Arbeidet foregår som forelesning, øvelser og gruppearbeid Små grupper gir korte muntlig presentasjoner i plenum.

2.2 Prosjektarbeid

Prosjektarbeidet innledes med forelesninger i samfunnsvitenskapelig metode, vitenskapsteori og prosjektmetodikk og fortsetter med arbeid i grupper på fem til åtte studenter med veiledning annenhver uke. Arbeidet avsluttes med muntlig presentasjon av prosjektrapporten i plenum. Se prosjektreglementet for nærmere beskrivelse.

Course requirements

2.1 Vold og seksuelle overgrep

All undervisning i deltidsårene er obligatorisk.

Det er krav til 80 prosent nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning. Ved fravær over 20 prosent gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.

Ved fravær utover 40 prosent som ikke kan dokumenteres med gyldig sykemelding/legeerklæring, mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

2.2 Prosjektarbeid

All undervisning i emne 2.2 og prosjektfremlegg er obligatorisk.

Det er krav til 80 prosent nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning. Ved alt fravær over 20 prosent gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.

Ved fravær utover 40 prosent som ikke kan dokumenteres med gyldig sykemelding/legeerklæring, mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

Arbeidskrav

I tillegg til prosjektrapporten (eksamensarbeidet) skal hver gruppe lage et prosessreferat på 2500 ord +/- ti prosent som skal beskrive og analysere arbeidsprosessen. Dette arbeidskravet leveres veileder samtidig som prosjektrapporten leveres som eksamensbesvarelse.

Se prosjektreglement, se vedlegg i programplanen.

Assessment

Emnet avsluttes med en prosjektrapport som har foregått i grupper og som har blitt skrevet i forbindelse med prosjektarbeidet. Rapporten skal være utført av gruppen i fellesskap og være påført studentenes kandidatnummer. Vurderingsuttrykket er «Bestått/ ikke bestått».

Det benyttes en intern og en ekstern sensor på hver besvarelse.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Ettersom det er prosjektrapport som er eksamensform vil alle hjelpemidler være tillatt så sant kilder oppgis.

Pensumliste

2.1 Vold og seksuelle overgrep

Ericsson, Kjersti. 2013. "Når både offer og overgriper er barn: Historier fra vår nære fortid (og nåtid?)." Sosiologi i dag, 43 (4): 45-68. (23 s.). Elektronisk versjon av Ericsson 2013

Heltne, Unni og Per Øystein Steinsvåg, red. 2011. Barn som lever med vold i familien: Grunnlag for beskyttelse og hjelp . Oslo: Universitetsforlaget. [Prolog, kap. 1, 2, 10, 11, 12, 13, 15 og 20] (101 s.)

Høstmælingen, Njål, Elin Saga Kjørholt og Kirsten Sandberg (Red.) 2016. Barnekonvensjonen: Barns rettigheter i Norge . 3. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 15, s. 329-357] (28 s.)

Jørgensen, Harald og Judith van der Weele. 2009. "Vold i storfamiliekontekst: Erfaringer fra Alternativ til Vold." I Over profesjonelle barrierer: Et minoritetsperspektiv i psykososialt arbeid med barn og unge , redigert av Ketil Eide, Marianne Rugkåsa, Naushad A. Qureshi og Halvard Vike, 59-79. Oslo: Gyldendal akademisk. (20 s.)

Lindgren, Astrid. 1978. Aldrig våld! Tale ved mottakelsen av den tyske bokhandelens fredspris. (ca. 5 s.)

Neumann, Cecilie Elisabeth Basberg. 2014. "Barnet som forsvant: Sosial blindhet i FNs barnearbeid." Internasjonal Politikk, 72 (4): 511-523. (22 s.). Elektronisk versjon av Neumann 2014

Sommerfeldt, Marianne Buen, Mona-Iren Hauge og Carolina Øverlien. 2014. Minoritetsetniske barn og unge og vold i hjemmet: Utsatthet og sosialfaglig arbeid . Rapport 3/2014. Oslo: NKVTS. [Kap. 1, 2 og 4] (32 s.)Elektronisk versjon av Sommerfeldt, Hauge og Øverlien

Stang, Elisabeth Gording. 2011. "Alle former for vold mot barn er forbudt - og straffbart?" Kritisk Juss, 37 (3): 155-177. (23 s.)

- - -. 2013. "Culture as a legal argument in cases of child welfare and violence against children in Norway." International Family Law, Policy and Practice, 1 (1): 129-138. (9 s.). Elektronisk versjon av "Culture as a legal argument in cases of child welfare and violence against children in Norway"

- - -. 2014. "Et barnevern i skvis mellom barnelov og barnevernlov." I Motmæle: En antologi til Kjersti Ericsson, Cecilie Høigård og Guri Larsen , redigert av Liv Finstad og Heidi Mork Lomell, 399-419. Oslo: Novus forlag. (20 s.)

Stang, Elisabeth Gording og Nora Sveaass. 2016. Hva skal vi med menneskerettigheter? Betydningen av menneskerettigheter i helse- og sosialfaglig arbeid . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 7 Vold og seksuelle overgrep og kap. 11 Menneskehandel, s. 85-106 og s. 169-186] (40 s.)

2.2 Prosjektarbeid

Andersen, Erling S. og Eva Schwencke. 2012. Prosjektarbeid: En veiledning for studenter . 4. utgave. Bekkestua: NKI forlaget. [Kap. 1-5] (82 s.)

Garsjø, Olav. 2001. Sosiologisk tenkemåte: En introduksjon for helse- og sosialarbeidere . 2. utgave. Oslo: Gyldendal akademisk. [Innledning og kap. 3, s. 106-155] (49 s.)

Johannessen, Asbjørn, Line Christoffersen og Per Arne Tufte. 2010. Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode . 4. utgave. Oslo: Abstrakt forlag. [Kap. 1-10 og kap. 19] (164 s.)

Neumann, Cecilie Elisabeth Basberg og Iver B. Neumann. 2012. Forskeren i forskningsprosessen: En metodebok om situering . Oslo: Cappelen Damm akademisk. [Kap. 1-6 og Konklusjon] (104 s.)

Thomassen, Magdalene. 2006. Vitenskap, kunnskap og praksis: Innføring i vitenskapsfilosofi for helse- og sosialfag . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 2, 4 og 6] (91 s.)

Til sammen ca. 1000 sider (med selvvalgt).

(Pensumliste ajour: 09.06.2016. Biblioteket P35/ct)