Programplaner og emneplaner - Student
BVUD1030 Child Welfare and Society Course description
- Course name in Norwegian
- Barnevern og samfunn
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare - part time.
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet skal studenten tilegne seg kunnskaper om de samfunnsmessige sammenhenger og rammebetingelser som er med til å definere barnevernfeltet. Studenten skal tilegne seg kunnskap om og utvikle forståelse for, hvordan velferdsmessige utfordringer kan forståes og forklares i lys av sosiale prosesser og samfunnsmessige strukturer. Dette handler blant annet om å forstå barnevernets oppdrag, barnevernet som forvaltningsmessige område samt barnevernet som skaper av normer, verdier og kultur. Sentrale områder i emnet er sosiologiske, sosialantropologiske og helse-sosialpolitiske perspektiver. Det skal legges vekt og fokus på fortolkningsutfordringer, kategoriseringer og eksisterende sannheter i møter på individ-, gruppe og samfunnsnivå.
Required preliminary courses
ingen info
Learning outcomes
Kunnskaper
Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:
- hvordan forståelsesmåter på individ, familie, institusjon og samfunnsnivå henger sammen i forhold til praktisk utførelse av arbeid i barnevernfeltet
- hvordan makt og maktformer som kjennetegner moderne velferdssamfunn, vises i møtet mellom barnevernspedagoger og klienter
- helse- og sosialpolitiske emner og stat- og kommunal kunnskap med vekt på velferdsstat, fattigdom, marginalisering, diskriminering, sosial posisjon og forebyggende helse og sosialpolitikk
- hvordan sosial ulikhet i velferdsstat påvirker barn og unges oppvekstvilkår
- flerkulturell forståelser og misforståelser, inkludering/ekskluderings mekanismer herunder diskriminering og rasisme
- grunnleggende kulturpsykologiske ideer og teorier
- kjønn- og seksualitetsmangfold
- barnelovens regler
- forvaltningslovens saksbehandlingsregler, særlig reglene for enkeltvedtak
- menneskerettigheter, særlig om asylbarn
- barns rettigheter i familien og i samfunnet
- samspill mellom barnevern og media
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- anvende sentrale begreper og perspektiver i analyse av sosiale forhold
- gjenkjenne prinsipielle spørsmål man vil møte som barnevernspedagog i et flerkulturelt samfunn
- forstå og formidle sentrale begrep i sosiologi og sosialantropologi
- bistå barn, slik at deres rettigheter blir reelle
- delta i samfunnsdebatt om barnevernsarbeid på en kritisk og reflektert måte
- identifisere mulige menneskerettsbrudd mot barn i Norge
- identifisere områder i norsk rett som kan være problematisk i forhold til internasjonale menneskerettigheter
- foreta saksbehandling i henhold til forvaltningsloven
Generell kompetanse
Studenten skal:
- anvende sine kunnskaper og bruke dem i forhold til kritisk tenkning og analytisk refleksjon
- anvende sine kunnskaper for å foreta faglige vurderinger og vurdere konsekvenser av disse
- løse faglige utfordringer på en kritisk og kreativ måte alene og i samspill med andre
Teaching and learning methods
I samfunnsfaglige temaer er forelesninger og gruppearbeid de viktigste arbeidsmåtene.
Course requirements
Obligatorisk undervisning
All undervisning er obligatorisk.
Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning.
Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.
Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.
Arbeidskrav
Arbeidskrav i samfunnsfaglige tema
Det skal skrives et individuelt arbeidskrav på 2500 ord +/- 10 %.
Arbeidskrav i juss
Det skal skrives et individuelt arbeidskrav på 2500 ord +/- 10 %.
Assessment
Emne 1C avsluttes med en muntlig eksamen.
En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert i slutten av semesteret eller i påfølgende semester.
Permitted exam materials and equipment
Ved muntlig eksamen kan studentene medbringe Norges Lover og/eller lovsamling for helse- og sosialsektoren og andre ukommenterte særtrykk av lover og forskrifter. Utskrifter fra Lovdata er ikke tillatt.
Grading scale
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.