EPN-V2

BVUD1020 Social Pedagogy Practice Course description

Course name in Norwegian
Sosialpedagogisk yrkespraksis
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare - part time.
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet omfatter kunnskap om hjemmeboende eldre menneskers livssituasjon ut fra individuelle, samfunnsmessige og kulturelle perspektiver og rammer. Problemstillinger knyttet til svakstilte og utsatte grupper eldre blir spesielt vektlagt. Ulike teoretiske og analytiske perspektiver innen gerontologi og geriatri trekkes inn for å belyse hvordan eldre menneskers livssituasjon påvirker deres opplevelse, erfaringer, aktivitet og deltakelse. Det fokuseres på eldre som aktive aktører i sin hverdag og på deres egen forståelse og opplevelse av sin situasjon.

Learning outcomes

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap og ha autorisasjon som fysioterapeut.

Det forutsettes at studenten har/eller skaffer seg tilgang til fysioterapifaglig arbeid med eldre personer ved gjennomføring av emnet.

Teaching and learning methods

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • kritisk analysere og vurdere teorier innen fysioterapi for eldre uavhengig av etnisitet
  • kritisk analysere og vurdere bevegelse, funksjon, deltakelse og helserelatert livskvalitet innen fysioterapi for eldre
  • tolke og analysere teorier om motorisk kontroll og læring hos eldre personer

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende relevante teorier i analyse av bevegelse og funksjon hos eldre personer
  • anvende og kritisk reflektere over bruk av standardiserte kartleggingsinstrumenter i klinisk praksis
  • analysere og drøfte resultater fra kartlegginger av eldre personer
  • kan bruke forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og eldres kunnskap og preferanser

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk reflektere over kunnskapsgrunnlaget i fysioterapi for eldre personer
  • formidle oppdatert fagkunnskap til samarbeidspartnere og befolkningen
  • identifisere og håndterer etiske dilemmaer knyttet til vurderinger og tiltak i fysioterapi

Course requirements

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, selvstudier, arbeidsoppgaver og veiledning. Undervisning gjennomføres samlingsbasert med 2 samlinger hver på 5 dager, hvorav 1 dag settes av til selvstudier med veiledning.

Assessment

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer hvor studentene presenterer arbeidsoppgaver, samt på gruppeveiledning.