Programplaner og emneplaner - Student
BVUD1010 Childhood, Development and Social Pedagogy Course description
- Course name in Norwegian
- Oppvekst og utvikling i et sosialpedagogisk perspektiv
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare - part time.
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet blir studentene gjort kjent med sosialpedagogisk teori og praksis. Sosialpedagogikk henter kunnskap fra flere fag: blant annet juss, psykologi og pedagogikk. Disse fagene blir introdusert i emnet. Psykologiske og pedagogiske perspektiver på barn og unges utvikling og læring er sentralt. Likeledes er grunnleggende rettsprinsipper og juridiske begreper sentralt. Emnet inneholder en introduksjon til konkret barnevernarbeid, både i barneverntjenesten og på andre yrkesområder. Emnet inneholder en innføring i vitenskapsteoretiske temaer og temaer innen etikk. Studentene skal delta i aktiviteter og få erfaring i å bruke aktiviteter i praksis. Det arrangeres et seminar om oppvekst hvor flere fag integreres for å gi innførende kunnskap om barndom i Norge.
Learning outcomes
Kunnskaper
Etter gjennomført emne skal studenten ha
- kunnskap om grunnleggende tema innen barn og unges psykologiske utvikling, sosialisering og oppdragelse
- kunnskap om at kjønn, kultur, familieformer og klasse har betydning for barn og unges utvikling og deltakelse i samfunnet
- kunnskap om formål og arbeidsmåter innen sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid med barn og unge
- kunnskap om vitenskapsteoretiske begreper og grunnlagsforståelser
- kunnskap om betydningen av etikk i praktisk arbeid med mennesker
- kunnskap om hvordan musikk, drama og forming kan benyttes i sosialpedagogisk arbeid
- kunnskap om barnevernets organisering, rammer og samfunnsoppdrag
- kunnskap om barnevernets historie i Norge
- kunnskap om grunnbegreper og prinsipper i velferdsretten
- kunnskap om juridisk metode og rettskildelære
- kunnskap om grunnleggende søketeknikk og kriterier for å vurdere kildekvalitet
Ferdigheter
Studenten skal
- kunne identifisere sentrale faglige perspektiver og vise at de har betydning for hvordan vi forstår og begrunner faglige avgjørelser
- kunne sette i gang og lede ulike aktiviteter
- kunne gjennomføre et livsformsintervju for å utforske barnets hverdagsliv
- delta og gjennomføre samtaletrening i grupper
- kunne finne fram til og anvende relevante rettskilder
- kunne utvikle ferdigheter i studiemetodikk og kunne samhandle med andre om faglige spørsmål
- kunne komme i gang med å skrive faglige tekster og anvende mal for oppgaveskriving
- kunne foreta enkle søk etter ulike typer dokumenter, legge inn reservasjoner og håndtere egne lån i Oria
- kunne velge pålitelige kilder for informasjonsinnhenting
Generell kompetanse
Studenten skal
- vise respekt for andre og bidra til et aksepterende, inkluderende og åpent studiefellesskap
- reflektere over betydningen av egen og andres oppvekst og kulturbakgrunn og hvordan det innvirker på en profesjonell rolle
- få forståelse for hvordan aktivitetsfagene inngår i barnevernspedagogens relasjonskompetanse
Teaching and learning methods
Samlingene på skolen organiseres som seminarer og arbeidsmåtene veksler mellom forelesninger, arbeid i grupper, individuelt arbeid og veiledning.
Course requirements
All undervisning i deltidsårene er obligatorisk.
Det er krav til 80 prosent nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning. Ved alt fravær over 20 prosent gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.
Ved fravær utover 40 prosent som ikke kan dokumenteres med gyldig sykemelding/legeerklæring, mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.
Arbeidskrav
Det gis tre arbeidskrav i dette emnet.
Arbeidskrav i sosialpedagogikk
Det skal skrives et individuelt arbeidskrav på 2000 ord +/- ti prosent.
Arbeidskrav i aktivitetsfag
Det skal skrives et individuelt arbeidskrav på 2000 ord +/- ti prosent.
Arbeidskrav i psykologi
Det skal skrives et individuelt arbeidskrav på 2000 ord +/- ti prosent.
Assessment
Emnet 1A avsluttes med en individuell skriftlig skoleeksamen på fem timer. Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det benyttes en intern og en ekstern sensor på hver besvarelse.
En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert i slutten av semesteret eller i påfølgende semester.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Norges Lover og/eller lovsamling for helse- og sosialsektoren og andre ukommenterte særtrykk av lover og forskrifter. Utskrifter fra Lovdata er ikke tillatt.
Pensumliste
Aagre, Willy. 2014. Ungdomskunnskap: Hverdagslivets kulturelle former . 2. utg. Bergen: Fagbokforlaget. [S. 13-195] (183 s.)
Andenæs, Agnes. 1991. "Fra undersøkelsesobjekt til medforsker? Livsformsintervju med 4-5-åringer."Nordisk Psykologi, 43 (4): 274-292. doi: 10.1080/00291463.1991.11675821. (18 s.)
- - -. 2012. "Hvilket barn? Om barn, barndom og barnehage." Nordisk Barnehageforskning, 5 (1): 1-14. doi: 10.7577/nbf.316. (14 s.) Elektronisk versjon av Hvilket barn? Om barn, barndom og barnehage
Bendiksen, Lena R. L. og Trude Haugli. 2015. Sentrale emner i barneretten . 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 1, 2 ,3 og 4, s. 17-55] (48 s.)
Bjørkvold, Jon-Roar. 2007. Det musiske menneske . 8. utg. Oslo: Freidig forlag. [29-69] (40 s.)*
Bunkholdt, Vigdis og Inge Kvaran. 2015. Kunnskap og kompetanse i barnevernsarbeid . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1, 2 og 3] (50 s.)
Bø, Inge. 2012. Barnet og de andre: Nettverk som pedagogisk og sosial ressurs . 4. utg. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 1, 3, 6, 7, 10 og 11] (181 s.)
Garsjø, Olav. 2001. Sosiologisk tenkemåte: En introduksjon for helse- og sosialarbeidere . 2. utg. Oslo: Gyldendal akademisk. [Innledning og s. 106-155] (55 s.)
- - -. 2005. Studiemetodikk og oppgaveskriving: Om mappeevaluering og veier til god eksamen . Oslo: Cappelen akademisk. [S. 73-107] (34 s.)*
Gjertsen, Per-Åge. 2010. Sosialpedagogikk: Forståelse, handling og refleksjon . 2. utg. Bergen: Fagbokforlaget. [Kap. 2, s. 45-72] (27 s.)*
Gulbrandsen, Liv Mette, red. 2006. Oppvekst og psykologisk utvikling: Innføring i psykologiske perspektiver . Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 1-10] (267 s.)
- - -. 2008. Håndbok: Hverdagslivforankrede samtaler med barn: Forberedelse til "livsformsintervju" . Notat HiO/SAM: Høgskolen i Oslo (10 s.)*
Hagen, Gerd. 1996. "En beretning om barnevernets historie." Tidsskriftet Norges barnevern, 73 (Jubileumsnummer): 3-35. (33 s.)*
Hiim, Hilde og Else Hippe. 1993. Læring gjennom opplevelse, forståelse og handling: En studiebok i didaktikk. Oslo: Universitetsforlaget. [S. 17-30] (13 s.)*
Høstmælingen, Njål, Elin Saga Kjørholt og Kirsten Sandberg, red. 2016. Barnekonvensjonen: Barns rettigheter i Norge . 3. utg. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 3, 5 og 17, s. 51-74, s. 92-123 og s. 373-384] (65 s.)
Kipperberg, Elise. 2015. "Når verden banker på: Fra det globale til det lokale." I Når verden banker på: Nye utfordringer for profesjonsutøvelse , redigert av Elise Kipperberg, 25-55. Bergen: Fagbokforlaget. (23 s.)
Kjønstad, Asbjørn og Aslak Syse. 2012. Velferdsrett I: Grunnleggende rettigheter, rettssikkerhet og tvang . 5. utg. Oslo: Gyldendal juridisk. [Kap. 2, s. 79-123] (44 s.)
Krüger, Viggo og Brynjulf Stige. 2013. "Perspektiv på musikkterapi i barnevernet: Musikk som ressurs for å fremme barn og unges deltagelse." Tidsskriftet Norges barnevern, 90 (2): 110-124. (15 s.) Elektronisk versjon av Krüger og Brynjulf
Meidell, Merete Havre. 2010. "Brutte bånd ved utvisning av foreldre: Rettferdig for hvem?" I Rettferdighet , redigert av Beatrice Halsaa og Anne Hellum, 169-186. Oslo: Universitetsforlaget. (17 s.)*
Myskja, Audun. 1999. Den musiske medisin: Lyd og musikk som terapi . Oslo: Grøndahl Dreyer. [Kap. 2: "Den fyrste song" - opptakten til vårt liv, s. 32-44] (13 s.)*
Skjervheim, Hans. 2002. "Deltakar og tilskodar." I Mennesket , redigert av Jon Hellesnes og Gunnar Skirbekk, 20-35. Oslo: Universitetsforlaget. (15 s.)*
Skytte, Marianne. 2008. Etniske minoritetsfamilier og sosialt arbeid . 2. utg. Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1, 2, 3 og 4] (135 s.)
Skånland, Marie Strand. 2009. "(Mobil) musikk som mestringsstrategi." I Musikk i psykisk helsearbeid med barn og unge , redigert av Even Ruud, 113-130. NMH-publikasjoner 2009:5. Oslo: Norges musikkhøgskole. Elektronisk versjon av Skånland 2009
Sollesnes, Torkjell. 2013. Pedagogikk for sosialfagene . Oslo: Cappelen Damm akademisk. [Kap. 2, 3 og 4] (73 s.)
Stang, Elisabeth Gording. 2007. Det er barnets sak: Barnets rettsstilling i sak om hjelpetiltak etter barnevernloven § 4-4 . Oslo: Universitetsforlaget. [Kap 3.2-3.3, s. 71-95] (25 s.)*
Stang, Elisabeth Gording og Nora Sveaass. 2016. Hva skal vi med menneskerettigheter? Betydningen av menneskerettigheter i helse- og sosialfaglig arbeid . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 2, 3, 4 og 5, s. 21-68] (48 s.)
Steinsholt, Kjetil og Maria Øksnes, red. 2013. Danning i barnehagen: Perspektiver og muligheter . Oslo: Cappelen Damm akademisk. [S. 13-54] (42 s.)
Storø, Jan. 2008. Sosialpedagogisk praksis: Det handler om hva du gjør . Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 1-3] (77 s.)
- - -. 2010. "Barnevernpedagogens kunnskap og praksis." I "Pipet i den minste strupe ska bli kvitring over eng": 20 artikler skrevet av barnevernpedagoger , redigert av Kirsten Jæger Sivertsen, 19-26. Oslo: Fellesorganisasjonen. (15 s.) Elektronisk versjon av Barnevernpedagogens kunnskap og praksis
Storø, Jan, Svein Fuglestad og Elisabeth Grønning. 2015. "Aktivitetsfaget i barnevernspedagogutdanningen." I Sommerfugl, fly! En artikkelsamling av barnevernspedagoger , redigert av Linda Elisabeth Bjørknes, Erik Lindbæk Kruse, Elisabeth Hagstrøm og Inger Karseth, 32-52. Oslo: Fellesorganisasjonen. (20 s.)*
Säfvenbom, Reidar, red. 2005. Fritid og aktiviteter i moderne oppvekst: Grunnbok i aktivitetsfag . Oslo: Universitetsforlaget. [S. 5-113] (108 s.)
Thomassen, Magdalene. 2006. Vitenskap, kunnskap og praksis: Innføring i vitenskapsfilosofi for helse- og sosialfag . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1] (20 s.)
Vildalen, Stephane. 2014. Seksualitetens betydning for utvikling og relasjoner: Med utgangspunkt i Thore Langfeldts tenkning og arbeid . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1, 2 og 4] (62 s.)
Waaktaar, Trine og Helen Johnsen Christie. 2000. Styrk sterke sider: Håndbok i resiliencegrupper for barn med psykososiale belastninger . Oslo: Kommuneforlaget. [Kap. 2] (24 s.)*
Øia, Tormod og Halvor Fauske. 2010. Oppvekst i Norge . 2. rev. utg. Oslo: Abstrakt. [Kap. 3 og 4] (73 s.)
1901 sider.
(Pensumliste ajour: 02.11.2016. Biblioteket P35/ct)