EPN-V2

BV3900 The Bachelor's thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave med vitenskapsteori
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet skal studentene skrive en individuell oppgave som tematiserer barnevernfaglig og sosialpedagogisk arbeid med barn og unge og deres familier som lever i utsatte livssituasjoner.;

;

Bacheloroppgaven skal være et selvstendig faglig arbeid fra studentens side. I bacheloroppgaven formulerer hver student en problemstilling med relevans for barnevernspedagogens fagområde. Målet er å sette yrkesrelevante problemstillinger inn i et teoretisk og praktisk perspektiv og vise analytisk kompetanse og etisk refleksjon. Det er også en målsetting at studenten skal beherske de formelle og metodiske krav som stilles til faglige arbeider av et slikt omfang.

I arbeidet med oppgaven forventes det at studenten bruker relevant fagstoff fra studiet og innhenter ny kunnskap fra faglitteratur og andre aktuelle kilder.

Required preliminary courses

Emnet gir innblikk i barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver i det norske velferdssystemet. Studentene får en introduksjon til barnevernets historie, samfunnsmandat og velferdspolitiske målsettinger og etiske retningslinjer for barnevernspedagoger. Oppgave- og ansvarsfordeling i velferdssystemet generelt og barnevernsfeltet spesielt står sentralt. Studentene får innblikk i egen rolle som fremtidig barnevernspedagog og hvordan tidlige opplevelser kan påvirke møter med barn og foresatte. Gjennom en innføring i kreative metoder får studentene mulighet til å reflektere over egne reaksjoner og følelser, og hvordan kreative metoder kan anvendes i praktisk barnevernsarbeid.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten

·;;;;;;;; skal ha kunnskap om vitenskapsteoriens betydning i vitenskapelig virksomhet

·;;;;;;;; skal ha kunnskap om forskningsetikk, grunnleggende samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder og deres muligheter og begrensninger

·;;;;;;;; skal ha kjennskap til ulike kunnskapsteoretiske posisjoner, nytenkning og innovasjonsprosesser, med relevans for tema og problemstilling i bacheloroppgaven

·;;;;;;;; skal ha inngående flerfaglig kunnskap om et selvvalgt tema med relevans for barnevernspedagogens fagområde;

;

Ferdigheter

Studenten

·;;;;;;;; kan reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i barnevernfaglig sammenheng

·;;;;;;;; kan utvikle praksisrelevante problemstillinger og anvende ny faglig kunnskap på en metodisk og vitenskapelig måte

·;;;;;;;; kan finne, vurdere og henvise til barnevernfaglig forsknings- og praksisbasert kunnskap slik at problemstillingen belyses på en relevant måte

·;;;;;;;; kan gjennomføre avanserte litteratursøk i ulike databaser og anvende barnevernfaglig og sosialpedagogisk kunnskap i større skriftlige arbeider

·;;;;;;;; kan reflektere kritisk over vitenskapsteoretiske perspektiver og ulike kunnskapskilder i eget arbeid

·;;;;;;;; kan utøve kildekritikk i vurdering og valg av litteratur og i innhenting av informasjon i databaser og på nett

;

;

Generell kompetanse

Studenten

·;;;;;;;; kan analysere og reflektere kritisk over forskningsetiske problemstillinger i barnevernfeltet

·;;;;;;;; har kunnskap om formelle og metodiske krav som stilles til akademisk skriving

·;;;;;;;; har bred kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor sentrale arbeidsområder for barnevernspedagoger

·;;;;;;;; kan dokumentere og formidle faglige vurderinger skriftlig

·;;;;;;;; kan oppdatere sin kunnskap om barnevern som fagområde

Teaching and learning methods

Arbeidet foregår gjennom forelesninger, selvstudium, basisgrupper, ferdighetstrening i grupper

og andre undervisningsformer etter behov.

Course requirements

Emnet inneholder ferdighetstrening i arbeid med egne holdninger og selvrefleksjon ved bruk av kreative og estetiske metoder.

Ferdighetstreningen er obligatorisk.

For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær over 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen. Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse.

Assessment

Eksamen er en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 72 timer på 3000 ord +/ - 10%.

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A til F.

Grading scale

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.;En students veileder kan ikke være sensor for denne studenten.

Course contact person

Helene Petersen-Sveen og Marie Føleide