Programplaner og emneplaner - Student
BV3900 The Bachelor's thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave med vitenskapsteori
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet skal studentene skrive en individuell oppgave som tematiserer barnevernfaglig og sosialpedagogisk arbeid med barn og unge og deres familier som lever i utsatte livssituasjoner. Det gis innføring i vitenskapsteori og samfunnsvitenskapelige metoder med relevans for skriving av bacheloroppgave.
Bacheloroppgaven skal være et selvstendig faglig arbeid fra studentens side. I bacheloroppgaven formulerer hver student en problemstilling med relevans for barnevernspedagogens fagområde. Målet er å sette yrkesrelevante problemstillinger inn i et teoretisk og praktisk perspektiv og vise analytisk kompetanse og etisk refleksjon. Det er også en målsetting at studenten skal beherske de formelle og metodiske krav som stilles til faglige arbeider av et slikt omfang.
Required preliminary courses
Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten
· skal ha kunnskap om vitenskapsteoriens betydning i vitenskapelig virksomhet
· skal ha kunnskap om forskningsetikk, grunnleggende samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder og deres muligheter og begrensninger
· skal ha kjennskap til ulike kunnskapsteoretiske posisjoner, nytenkning og innovasjonsprosesser, med relevans for tema og problemstilling i bacheloroppgaven
· skal ha inngående flerfaglig kunnskap om et selvvalgt tema med relevans for barnevernspedagogens fagområde
· kan oppdatere sin kunnskap om barnevern som fagområde
Ferdigheter
Studenten
· kan reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i barnevernfaglig sammenheng
· kan utvikle praksisrelevante problemstillinger og anvende ny faglig kunnskap på en metodisk og vitenskapelig måte
· kan finne, vurdere og henvise til barnevernfaglig forsknings- og praksisbasert kunnskap slik at problemstillingen belyses på en relevant måte
· kan gjennomføre avanserte litteratursøk i ulike databaser og anvende barnevernfaglig og sosialpedagogisk kunnskap i større skriftlige arbeider
· kan reflektere kritisk over vitenskapsteoretiske perspektiver og ulike kunnskapskilder i eget arbeid
· kan utøve kildekritikk i vurdering og valg av litteratur og i innhenting av informasjon i databaser og på nett
Generell kompetanse
Studenten
· kan analysere og reflektere kritisk over forskningsetiske problemstillinger i barnevernfeltet
· har kunnskap om formelle og metodiske krav som stilles til akademisk skriving
· har bred kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor sentrale arbeidsområder for barnevernspedagoger
· kan dokumentere og formidle faglige vurderinger, skriftlig
Teaching and learning methods
Det gis forelesninger som er relevante for arbeidet med bacheloroppgaven, blant annet et to-dagers skrivekurs. Hver student vil få tilbud om tre veiledningsavtaler á 45 minutter fra en lærer eller annen kompetent veileder. Ingen veiledning gis siste uke før innlevering.
Course requirements
Se programplanen
Assessment
Generell studiekompetanse eller realkompetanse
Permitted exam materials and equipment
Studentene skal
- kunne analysere organisasjoners strukturer og initiere endringsarbeid
- ha kunnskap om unges og voksnes situasjon i dagens samfunn
- være kjent med og kunne samarbeide med personer og organisasjoner som er relevante partnere i en veiledningssituasjon
- ha kjennskap til ulike strategier i forbindelse med multikulturell veiledning
- kunne analysere og anvende etiske retningslinjer ved sosialpedagogisk rådgivning
Grading scale
Arbeidsformene på samlingene veksler mellom forelesninger, øvelser, gruppearbeid, framlegg og drøftinger i studentgruppen. Mellom samlingene skal studentene arbeide med litteratur og et prosjektarbeid som danner grunnlag for eksamen.
Høgskolens elektroniske plattform benyttes.
Examiners
- deltakelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20% må kompenseres etter avtale med faglærer.
- presentasjon av prosjektarbeidet for medstudenter og gjester.