Programplaner og emneplaner - Student
BV3200 Child protection in the welfare state - Diversity and minorities Course description
- Course name in Norwegian
- Barnevern i velferdsstaten – Mangfold og minoriteter
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Faget bygger på obligatoriske emner fra de to første årene i bachelorstudiet og særlig på Mikroøkonomi og Bedriftsøkonomi eller tilsvarende emner.
Required preliminary courses
The student must have completed and passed the second year of the Bachelor Programme in Child Care and Welfare.
Learning outcomes
Knowledge
The student
- has knowledge of different theoretical perspectives on diversity and equality, including sociological, post-colonial and inter-sectional perspectives, and knowledge of how these can be used in work with children, young people and families
- has knowledge of identity and belonging and how different identities and group affiliation can work together in categorisation and marginalisation processes
- has knowledge of inclusion and exclusion mechanisms at the institutional and individual level, including categorisation, marginalisation, stigmatisation, segregation, discrimination and racism
- has knowledge of different perspectives on power and how structural power can play out in the relationship between the majority and minority
- has knowledge of ethnic minorities and refugees’ life situations and rights
- has knowledge of indigenous people’s life situations and rights, including the rights of Sami children to practise their own language and culture
- has knowledge of using interpreters in child welfare work
Skills
The student
- can apply relevant theoretical perspectives and knowledge to analyse and develop a nuanced understanding of different minority groups’ situation and challenges in the Norwegian welfare state
- can reflect on society’s general understanding of different minority groups and how these understandings can influence their own professional practice with children, young people and families
- can reflect on how their own childhood, cultural background, preconceptions and values influence interactions with different minorities and can influence assessments and decisions in child welfare work
- can reflect on how power plays out in interactions between child welfare officers and children, young people and families from different minority backgrounds
General competence
The student
- can critically reflect on their own and other’s actions, attitudes, experiences and values relating to different minorities
- can contribute to ensuring equitable services for all groups in society, regardless of their ethnicity, gender, sexual expression, sexual orientation, religion and life philosophy, functional ability, age and class
Teaching and learning methods
Ingen forkunnskapskrav
Course requirements
Kunnskaper
Studenten
· har kunnskap om barns oppvekst, barndom, sosialisering, læring, danning og utvikling
· har kunnskap om samspill og utviklingsstøttende omsorg med særlig fokus på hva som fremmer god fysisk og psykisk helse hos barn
· har kjennskap til ulike former for foreldreskap og familieliv
· har kjennskap til ulike former for familiepolitiske føringer
· har kunnskap om betydninger av kulturelle og sosioøkonomiske faktorer og levekår for barn og unges hverdagsliv og utvikling
· har kunnskap om kommunikasjon med barn og unge i et samfunn preget av mangfold
· har kunnskap om hvordan aktiviteter/kreative metoder kan brukes i relasjonsarbeid med barn og unge
· har kunnskap om barns digitale hverdagsliv og kan oppdatere denne kunnskapen
Ferdigheter
Studenten
· kan reflektere over betydninger av kulturelle og sosioøkonomiske faktorer og levekår for barn og unges hverdagsliv og utvikling
· kan anvende faglig kunnskap fra barn og unge som del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning i eget hverdagsliv
· kan anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging i samspill med barn og unge i et samfunn preget av mangfold
· kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse
Generell kompetanse
Studenten
· Har innsikt i betydningen av relasjonskompetanse i arbeid med barn.
· Kan reflektere over egen forforståelse, holdninger og verdier knyttet til barndom, familie og oppvekst
Assessment
Arbeidet foregår gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov, som bl.a. minipraksis i skole og ferdighetstrening i kommunikasjon.
Permitted exam materials and equipment
Det er obligatorisk tilstedeværelse på minipraksis på skole.
Emnet inneholder ferdighetstrening i kommunikasjon. Ferdighetstreningen er obligatorisk.
For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Grading scale
Emnet avsluttes med en skriftlig individuell skoleeksamen, 5 timer
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Examiners
Offentlige godkjente lovsamlinger, med innarbeidede henvisninger etter nærmere retningslinjer, er tillatt å ha med seg til eksamen.
Course contact person
Gradert skala A-F.