Programplaner og emneplaner - Student
BV3200 Child protection in the welfare state - Diversity and minorities Course description
- Course name in Norwegian
 - Barnevern i velferdsstaten – Mangfold og minoriteter
 
- Weight
 - 10.0 ECTS
 
- Year of study
 - 2022/2023
 
- Course history
 - 
                                                    
 
- Curriculum
 - 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            SPRING 2023
                                                        
                                                        
 
- Schedule
 
- Programme description
 
- 
    
Introduction
Emnet gir nyanserte perspektiver på mangfold, og forholdet mellom majoritet og minoritet og de ulike utfordringer som kan oppstå i møtet mellom barnevernet og barn, unge og familier som tilhører/blir plassert inn i ulike minoritetsgrupper. Emnet tematiserer hvordan maktstrukturer i samfunnet konstruerer forestillinger om «de andre» gjennom ulike kategoriseringer knyttet til etnisitet, kjønn, seksualitet, funksjonsnivå, alder, klasse og religion. Studentene vil få kunnskap om hvordan inklusjons- og eksklusjonsmekanismer kan utspille seg på individ-, institusjons- og samfunnsnivå, og hvordan de ulike nivåene påvirker hverandre.
Det er obligatorisk deltakelse i det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget;«Samarbeid om barn og unge» (INTER1300).;Tema det arbeides med er barn og unges samarbeid med profesjonsutøvere, utforskende tilnærminger til barn, unge og familiene deres og profesjonsutøveres bidrag til foreldres og barn/unges meningsdanning. Se INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER1300:;https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
 - 
    
Required preliminary courses
Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern.
 - 
    
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten
·;;;;;;;; har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver på mangfold og likestilling, herunder sosiologiske, postkoloniale og interseksjonelle perspektiver, og kunnskap om hvordan disse kan benyttes i arbeidet med barn, unge og familier
- har kunnskap om identitet og tilhørighet, og hvordan ulike identiteter og gruppetilhørigheter kan virke sammen i kategoriserings- og marginaliseringsprosesser
 - har kunnskap om inklusjons- og eksklusjonsmekanismer både på institusjons- og individnivå, herunder kategorisering, marginalisering, stigmatisering, segregering, diskriminering og rasisme
 - har kunnskap om ulike maktperspektiver og hvordan strukturell makt kan utspille seg i forholdet mellom majoritet og minoritet
 - har kunnskap om etniske minoriteter og flyktningers livssituasjoner og rettigheter
 - har kunnskap om urfolks livssituasjon og rettigheter, herunder samiske barns rett til eget språk og kultur
 - Har kunnskap om bruk av tolk i barnevernet
 
;
Ferdigheter:
Studenten
- kan anvende relevante teoretiske perspektiver og kunnskap for å analysere- og utvikle en nyansert forståelse for ulike minoriteters situasjon og utfordringer i den norske velferdsstaten
 - kan reflektere over samfunnets overordnete forståelser av ulike minoritetsgrupper, og hvordan disse forståelsene kan ha innvirkning på egen praksisutøvelse i møte med barn, unge og familier
 - kan reflektere over hvordan egen oppvekst, kulturelle bakgrunn, forforståelse og verdier virker inn i møtet med ulike minoriteter, og kan påvirke vurderinger og beslutninger i yrkesutøvelsen i barnevernet
 - kan reflektere over hvordan makt utspiller seg i møter mellom barnevernspedagoger og barn, unge og familier som tilhører ulike minoriteter
 
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over egne og andres handlinger, holdninger, oplevelser og verdier knyttet til ulike minoriteter
 - kan bidra til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet, uavhengig av etnisitet, kjønn og kjønnsuttrykk, seksuell orientering, religion og livssyn, funksjonsnivå, alder og klasse
 
 - 
    
Teaching and learning methods
Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov.
 - 
    
Course requirements
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter godkjent:
1. Obligatorisk deltagelse i INTERACT - Inter 1300: 2 dager
2. Innlevering av individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. Loggen forutsetter deltakelse på seminarene. Ved fravær og manglende innlevering av logg gis det anledning til å levere en skriftlig kompensatorisk oppgave.
Les mer om INTERACT og Inter-emnet her:;https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Obligatorisk aktivitet og arbeidskrav;må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.;
 - 
    
Assessment
Individuell muntlig eksamen.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
 - 
    
Permitted exam materials and equipment
Offentlige godkjente lovsamlinger, med innarbeidede henvisninger etter nærmere retningslinjer, er tillatt å ha med seg til eksamen.
 - 
    
Grading scale
Gradert skala A-F
 - 
    
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering.
 - 
    
Course contact person
Amela Pacuka og Wenche Bekken