EPN-V2

BV2600 Psychosocial perspectives - Social-therapeutic work with children, young people and their families Course description

Course name in Norwegian
Psykososiale perspektiver – miljøterapeutisk arbeid med barn, unge og deres familier
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om sentrale begreper og forståelser av ledelse
  • avansert kunnskap om ulike ledelsesteorier i tilknytning til egen lederpraksis
  • kunnskap om betingelser for effektiv ledelse og motivasjon av medarbeidere

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • selvstendig analysere problemstillinger knyttet til ledelse
  • reflektere inngående over egen og andres ledelsespraksis
  • ha et kritisk blikk på teori og forskning om ledelse
  • knytte sammen forståelse av egen lederrolle, bedømmelse av egen praksis, ulike teorier om ledelse og egen profesjonell utvikling som leder

Generell kompetanse

Studenten kan

  • beherske fagområdets uttrykksformer
  • forstå egen organisasjon og situasjon ved analyse og kritisk anvendelse av ledelsesteori
  • formidle avansert fagkunnskap til medarbeidere og organisasjonen for øvrig

Required preliminary courses

Undervisningsformen vil veksle mellom undervisningsmøter, studentpresentasjoner, praktiske øvelser og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser. Arbeidsformene innebærer utstrakt dialog og hviler på fysisk tilstedeværelse.

Learning outcomes

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Innlevering tilsvarende 1200 ord
  • Arbeidskrav 2: Innlevering tilsvarende 1200 ord
  • Arbeidskrav 3: Innlevering tilsvarende 1200 ord

Formålet med arbeidskravene er at studenten skal reflektere omkring faglige fenomener og knytte disse til egne erfaringer og praksis. Hvert arbeidskrav inkluderer også å gi tilbakemelding på en medstudents innlevering. Arbeidskrav 3 vil være knyttet til erfaringer/opplevlser på kurset og forutsetter deltakelse på en eller flere av de praktiske øvelsene.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Teaching and learning methods

Eksamen i emnet er individuell hjemmeeksamen over en periode på 7 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 16 000 tegn inkludert mellomrom (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Course requirements

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Assessment

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Permitted exam materials and equipment

Dag Jansson

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Course contact person

Janne Thu Ilstad