EPN-V2

BV2500 Child protection in the welfare state - Legal and sociological perspectives on work in residential care Course description

Course name in Norwegian
Barnevern i velferdsstaten – juridiske og sosiologiske perspektiver på arbeid i institusjoner
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
  • Introduction

    Emnet omhandler rettslige og sosiologiske perspektiver på arbeidet med barn og unge i ulike institusjoner. Det settes særlig fokus på menneskerettslige og sosiologiske perspektiver på makt- og tvangsbruk mot barn og unge, og på spenningen mellom omsorg og kontroll ved utøvelsen av barnevernsfaglig arbeid.;

  • Required preliminary courses

    Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.

  • Learning outcomes

    Kunnskap

    Studenten

    ·;;;;;;;; har bred kunnskap om barns rettigheter på barneverninstitusjoner, og menneskerettslige begrensinger for tvangsbruk

    ·;;;;;;;; har bred kunnskap om sosiologiske perspektiver på makt og tvang;;

    ·;;;;;;;; har bred kunnskap om barnevernlovens regler om atferdsplasseringer i institusjon

    ·;;;;;;;; har kunnskap om den overordnete oppgave- og ansvarsfordelingen for barnevernsinstitusjoner, og oversikt over institusjonstilbudet

    ·;;;;;;;; har kunnskap om institusjonssosiologi og andre sosiologiske begreper relevante for arbeidet med barn/unge i institusjon

    ·;;;;;;;; har kunnskap om reglene for straffeforfølgelse av barn og unge

    ·;;;;;;;; har kunnskap om sosiologiske og kriminologiske perspektiver på barn, kriminalitet og straff

    ·;;;;;;;; har kunnskap om tiltak for barn og unge i institusjoner under psykisk helsevern

    ·;;;;;;;; har kunnskap om den faktiske og rettslige situasjonen til enslige mindreårige asylsøkere.;

    ·;;;;;;;; har kunnskap om reglene for tverretatlig samarbeid, kjennskap til samarbeidsrelasjoner - og utfordringer mellom ulike institusjoner

    ;

    Ferdigheter

    Studenten

    ·;;;;;;;; kan anvende juridisk metode for å komme frem til rettsreglene som gjelder for arbeidet i institusjoner

    ·;;;;;;;; kan drøfte og vurdere rettssikkerhet ved ulike tiltak i institusjoner, og klage- og tilsynsmekanismer, og anvende legalitetsprinsippet og proporsjonalitetsprinsippet i vurderingene av tvangstiltak i institusjoner

    ·;;;;;;;; kan problematisere;grensene mellom tvangsbegrepet og omsorgsbegrepet ut fra en rettslig og sosiologisk vinkel

    ·;;;;;;;; kan vurdere ulike tiltak rettet mot barn og unge med atferdsproblemer ut fra en rettslig og sosiologisk vinkel

    ·;;;;;;;; kan vurdere institusjoner og tiltak i et makt-, omsorg- og klasseperspektiv

    ·;;;;;;;; kan redegjøre for organisatoriske rammebetingelser for arbeidet i barneverninstitusjoner, og redegjøre for institusjonssosiologiske begreper og perspektiver, herunder stigmatiserende faktorer

    ;

    Generell kompetanse

    Studenten

    ·;;;;;;;; kan anvende det rettslige regelverket i ulike institusjoner

    ·;;;;;;;; kan anvende institusjonssosiologiske perspektiver i institusjoner og i tverrprofesjonelt samarbeid

    ·;;;;;;;; kan reflektere over maktforhold ved arbeidet i institusjoner

  • Teaching and learning methods

    Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarundervisning og egenstudier med oppgaveløsning.

  • Course requirements

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • ett skriftlig arbeidskrav.

    Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

  • Assessment

    Muntlig eksamen.

    Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Offentlige godkjente lovsamlinger, med innarbeidede henvisninger etter nærmere retningslinjer

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering.

  • Course contact person

    Cecilie Basberg Neumann

    Merete;Havre