Programplaner og emneplaner - Student
BV2500 Child protection in the welfare state - Legal and sociological perspectives on work in residential care Course description
- Course name in Norwegian
- Barnevern i velferdsstaten – juridiske og sosiologiske perspektiver på arbeid i institusjoner
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler rettslige og sosiologiske perspektiver på arbeidet med barn og unge i ulike institusjoner. Det settes særlig fokus på menneskerettslige og sosiologiske perspektiver på makt- og tvangsbruk mot barn og unge, og på spenningen mellom omsorg og kontroll ved utøvelsen av barnevernsfaglig arbeid.;
Required preliminary courses
Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten
·;;;;;;;; har bred kunnskap om barns rettigheter på barneverninstitusjoner, og menneskerettslige begrensinger for tvangsbruk
·;;;;;;;; har bred kunnskap om sosiologiske perspektiver på makt og tvang;;
·;;;;;;;; har bred kunnskap om barnevernlovens regler om atferdsplasseringer i institusjon
·;;;;;;;; har kunnskap om den overordnete oppgave- og ansvarsfordelingen for barnevernsinstitusjoner, og oversikt over institusjonstilbudet
·;;;;;;;; har kunnskap om institusjonssosiologi og andre sosiologiske begreper relevante for arbeidet med barn/unge i institusjon
·;;;;;;;; har kunnskap om reglene for straffeforfølgelse av barn og unge
·;;;;;;;; har kunnskap om sosiologiske og kriminologiske perspektiver på barn, kriminalitet og straff
·;;;;;;;; har kunnskap om tiltak for barn og unge i institusjoner under psykisk helsevern
·;;;;;;;; har kunnskap om den faktiske og rettslige situasjonen til enslige mindreårige asylsøkere.;
·;;;;;;;; har kunnskap om reglene for tverretatlig samarbeid, kjennskap til samarbeidsrelasjoner - og utfordringer mellom ulike institusjoner
;
Ferdigheter
Studenten
·;;;;;;;; kan anvende juridisk metode for å komme frem til rettsreglene som gjelder for arbeidet i institusjoner
·;;;;;;;; kan drøfte og vurdere rettssikkerhet ved ulike tiltak i institusjoner, og klage- og tilsynsmekanismer, og anvende legalitetsprinsippet og proporsjonalitetsprinsippet i vurderingene av tvangstiltak i institusjoner
·;;;;;;;; kan problematisere;grensene mellom tvangsbegrepet og omsorgsbegrepet ut fra en rettslig og sosiologisk vinkel
·;;;;;;;; kan vurdere ulike tiltak rettet mot barn og unge med atferdsproblemer ut fra en rettslig og sosiologisk vinkel
·;;;;;;;; kan vurdere institusjoner og tiltak i et makt-, omsorg- og klasseperspektiv
·;;;;;;;; kan redegjøre for organisatoriske rammebetingelser for arbeidet i barneverninstitusjoner, og redegjøre for institusjonssosiologiske begreper og perspektiver, herunder stigmatiserende faktorer
;
Generell kompetanse
Studenten
·;;;;;;;; kan anvende det rettslige regelverket i ulike institusjoner
·;;;;;;;; kan anvende institusjonssosiologiske perspektiver i institusjoner og i tverrprofesjonelt samarbeid
·;;;;;;;; kan reflektere over maktforhold ved arbeidet i institusjoner
Teaching and learning methods
The intermediate course of Norwegian is an introduction to central aspects of Norwegian language. The objective of the course is to enable the candidates to understand and use Norwegian for basic exchange of information in everyday communication. Course objectives are aligned with the requirements of an A2 level exam.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- ett skriftlig arbeidskrav.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Assessment
80 % attendance is required.
It is compulsory to attend the seminars, and students are required to participate in course activities. These activities are essential for developing knowledge, skills, and overall competence, as they provide students with the opportunity to articulate and discuss key course topics.
Permitted exam materials and equipment
Course Code: NOIN6000.
Exam Form: Written and oral exam.
Semester: By the end of the semester.
The final assessment consists of a one-hour written exam arranged in INSPERA and a fifteen-minute oral exam alone or together with another student. Both the written and oral exams are organized on campus, under supervision. The students have to pass both the written and the oral part to obtain the final grade.
Re-examination
In case of failing the exam or in case of valid absence at the time of the exam, the student is entitled to make a renewed attempt the next semester. The re-examination will be arranged in the same manner as the regular exam. The students are themselves responsible for registering for the re-examination within given deadlines.
Grading scale
The assessment criteria correspond to the Common European Framework of Reference for Languages descriptions of A2-level language competencies. The grading scale used in the final assessment is the ECTS-grading scale, Pass/Fail.
Examiners
The final exams are assessed by internal examiners.
Course contact person
Target Group
The target group of the course is international exchange students who are admitted to the study programmes at OsloMet for the current term.
Admission
International exchange students, who are admitted to the study programmes at Oslo Metropolitan University (OsloMet) for the current term, will be given priority over other applicants. Other categories of international students who currently follow study programmes at OsloMet, may be admitted to the course provided that there will be available places. Trainees through the ‘Akademisk dugnad’ at OsloMet must be approved by the Section for Internationalisation and must meet the general admission requirements for Higher Education Entrance Qualification.
Admission to the intermediate course requires a passing grade from the beginner’s level course or A1- level language competencies in Norwegian. When applying for admission to the intermediate course, such competencies must be affirmed either by a diploma/course certificate from an A1-level language course or through an interview with the academic coordinator. On the basis of this interview students can either be granted admission to the intermediate course or denied such admission. Applicants who wish to be evaluated on basis of an interview have to contact the academic coordinator within the application deadline. The result of the interview cannot be appealed.
The following categories will not be able to apply for the course:
- Applicants with equivalent or higher language competence
- Other categories of applicants, who are not international students at OsloMet
- Students with ordinary admission to OsloMet
Ranking of qualified applicants
Qualified applicants will be ranked in the following order:
- Erasmus+ students and trainees.
- Exchange students from other exchange programmes.
- Trainees through the ‘Akademisk dugnad’ at OsloMet and have been recommended by the Section for Internationalisation.
- Master’s degree programme students.
Applicants in each category will be ranked according to drawing of lots principle.