EPN-V2

BV2500 Child protection in the welfare state - Legal and sociological perspectives on work in residential care Course description

Course name in Norwegian
Barnevern i velferdsstaten – juridiske og sosiologiske perspektiver på arbeid i institusjoner
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
  • Introduction

    Emnet omhandler rettslige og sosiologiske perspektiver på arbeidet med barn og unge i ulike institusjoner. Det settes særlig fokus på menneskerettslige og sosiologiske perspektiver på makt- og tvangsbruk mot barn og unge, og på spenningen mellom omsorg og kontroll ved utøvelsen av barnevernsfaglig arbeid.

  • Required preliminary courses

    Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.

  • Learning outcomes

    Kunnskap

    Studenten

    · har bred kunnskap om barns rettigheter på barneverninstitusjoner, og menneskerettslige begrensinger for tvangsbruk

    · har bred kunnskap om sosiologiske perspektiver på makt og tvang

    · har bred kunnskap om barnevernlovens regler om atferdsplasseringer i institusjon

    · har kunnskap om den overordnete oppgave- og ansvarsfordelingen for barnevernsinstitusjoner, og oversikt over institusjonstilbudet

    · har kunnskap om institusjonssosiologi og andre sosiologiske begreper relevante for arbeidet med barn/unge i institusjon

    · har kunnskap om reglene for straffeforfølgelse av barn og unge

    · har kunnskap om sosiologiske og kriminologiske perspektiver på barn, kriminalitet og straff

    · har kunnskap om tiltak for barn og unge i institusjoner under psykisk helsevern

    · har kunnskap om den faktiske og rettslige situasjonen til enslige mindreårige asylsøkere.

    · har kunnskap om reglene for tverretatlig samarbeid, kjennskap til samarbeidsrelasjoner - og utfordringer mellom ulike institusjoner

    Ferdigheter

    Studenten

    · kan anvende juridisk metode for å komme frem til rettsreglene som gjelder for arbeidet i institusjoner

    · kan drøfte og vurdere rettssikkerhet ved ulike tiltak i institusjoner, og klage- og tilsynsmekanismer, og anvende legalitetsprinsippet og proporsjonalitetsprinsippet i vurderingene av tvangstiltak i institusjoner

    · kan problematisere grensene mellom tvangsbegrepet og omsorgsbegrepet ut fra en rettslig og sosiologisk vinkel

    · kan vurdere ulike tiltak rettet mot barn og unge med atferdsproblemer ut fra en rettslig og sosiologisk vinkel

    · kan vurdere institusjoner og tiltak i et makt-, omsorg- og klasseperspektiv

    · kan redegjøre for organisatoriske rammebetingelser for arbeidet i barneverninstitusjoner, og redegjøre for institusjonssosiologiske begreper og perspektiver, herunder stigmatiserende faktorer

    Generell kompetanse

    Studenten

    · kan anvende det rettslige regelverket i ulike institusjoner

    · kan anvende institusjonssosiologiske perspektiver i institusjoner og i tverrprofesjonelt samarbeid

    · kan reflektere over maktforhold ved arbeidet i institusjoner

  • Teaching and learning methods

    Kunnskaper

    Studenten

    · har kunnskap om mulige konsekvenser omsorgssvikt kan få for barns psykiske og fysiske helse, og hvordan dette kan komme til uttrykk hos barn og unge

    · har kunnskap om traumer, mulige årsaker, uttrykksformer og konsekvenser, samt hvordan man kan arbeide med barn og unge som har opplevd traumer

    · har kunnskap om ulike faglige perspektiver som ligger til grunn for det miljøterapeutiske arbeidet

    · har kunnskap om nødvendige relasjonelle og omsorgsmessige forutsetninger for å kunne legge til rette for barn og unges utvikling og bedring av psykisk og fysisk helse

    · Har kunnskap om arbeid med enslige mindreårige asylsøkere i institusjon.

    · har kunnskap om familie- og nettverksarbeid, samt tverrprofesjonelt samarbeid i det miljøterapeutiske feltet

    · har kunnskap om profesjonsetikk, etiske verdier, dilemma og problemstillinger som kan oppstå i det miljøterapeutiske arbeidet

    Ferdigheter

    Studenten

    · kan anvende et flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å utøve systematisk miljøterapeutisk arbeid med barn og unge

    · kan anvende relevant og gjeldende lovverk, regelverk og veiledere i det miljøterapeutiske arbeidet i institusjon

    · kan anvende kunnskap om rus og kriminalitet, og kunnskap om sosiale og emosjonelle utfordringer hos barn og unge, i det miljøterapeutiske arbeidet i institusjon

    · kan anvende kunnskap fra barn, unge og familier for å sikre deres deltakelse og medvirkning i det miljøterapeutiske arbeidet

    · kan anvende kunnskap om kulturelt mangfold og vise kultursensitivitet i det miljøterapeutiske arbeidet

    · har innsikt i- og kan analysere og reflektere kritisk over dokumentasjon som inngår i det miljøterapeutiske arbeidet

    Generell kompetanse

    Studenten

    · har innsikt i egen rolle som barnevernspedagog i møte med barn og unge som bor i institusjon, herunder egen forforståelse, holdninger og verdier, og kan reflektere over hvordan dette påvirker relasjonen

    kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn, unge og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse

  • Course requirements

    Undervisningen foregår i form av forelesninger, gruppearbeid, selvstudium, skriftlige øvelser, ferdighetstrening med og uten bruk av film, samt medstudentveiledning.

  • Assessment

    Emnet inneholder ferdighetstrening i:

    Skriving og dokumentasjon i barnevernsinstitusjon

    Profesjonelle samtaler

    Ferdighetstreningen er obligatorisk.

    For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

    Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).

    Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Offentlige godkjente lovsamlinger, med innarbeidede henvisninger etter nærmere retningslinjer

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Course contact person

    Cecilie Basberg Neumann

    Merete Havre