EPN-V2

BV2500 Child protection in the welfare state - Legal and sociological perspectives on work in residential care Course description

Course name in Norwegian
Barnevern i velferdsstaten – juridiske og sosiologiske perspektiver på arbeid i institusjoner
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler rettslige og sosiologiske perspektiver på arbeidet med barn og unge i ulike institusjoner. Det settes særlig fokus på menneskerettslige og sosiologiske perspektiver på makt- og tvangsbruk mot barn og unge, og på spenningen mellom omsorg og kontroll ved utøvelsen av barnevernsfaglig arbeid.

Required preliminary courses

Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten

· har bred kunnskap om barns rettigheter på barneverninstitusjoner, og menneskerettslige begrensinger for tvangsbruk

· har bred kunnskap om sosiologiske perspektiver på makt og tvang

· har bred kunnskap om barnevernlovens regler om atferdsplasseringer i institusjon

· har kunnskap om den overordnete oppgave- og ansvarsfordelingen for barnevernsinstitusjoner, og oversikt over institusjonstilbudet

· har kunnskap om institusjonssosiologi og andre sosiologiske begreper relevante for arbeidet med barn/unge i institusjon

· har kunnskap om reglene for straffeforfølgelse av barn og unge

· har kunnskap om sosiologiske og kriminologiske perspektiver på barn, kriminalitet og straff

· har kunnskap om tiltak for barn og unge i institusjoner under psykisk helsevern

· har kunnskap om den faktiske og rettslige situasjonen til enslige mindreårige asylsøkere.

· har kunnskap om reglene for tverretatlig samarbeid, kjennskap til samarbeidsrelasjoner - og utfordringer mellom ulike institusjoner

Ferdigheter

Studenten

· kan anvende juridisk metode for å komme frem til rettsreglene som gjelder for arbeidet i institusjoner

· kan drøfte og vurdere rettssikkerhet ved ulike tiltak i institusjoner, og klage- og tilsynsmekanismer, og anvende legalitetsprinsippet og proporsjonalitetsprinsippet i vurderingene av tvangstiltak i institusjoner

· kan problematisere grensene mellom tvangsbegrepet og omsorgsbegrepet ut fra en rettslig og sosiologisk vinkel

· kan vurdere ulike tiltak rettet mot barn og unge med atferdsproblemer ut fra en rettslig og sosiologisk vinkel

· kan vurdere institusjoner og tiltak i et makt-, omsorg- og klasseperspektiv

· kan redegjøre for organisatoriske rammebetingelser for arbeidet i barneverninstitusjoner, og redegjøre for institusjonssosiologiske begreper og perspektiver, herunder stigmatiserende faktorer

Generell kompetanse

Studenten

· kan anvende det rettslige regelverket i ulike institusjoner

· kan anvende institusjonssosiologiske perspektiver i institusjoner og i tverrprofesjonelt samarbeid

· kan reflektere over maktforhold ved arbeidet i institusjoner

Teaching and learning methods

Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarundervisning og egenstudier med oppgaveløsning.

Course requirements

This course will provide an advanced understanding of bioprocesses by which water pollutants can be removed. The course will additionally convey an overview and a deeper understanding of urban water resource recovery in the context of circular economy. It will provide comprehensive knowledge about the behavior of contaminants and the processes for their conversion/removal in engineered water systems. The main focus will be on systems analysis and process engineering, as well as on classification and risk assessment of pollutants and water-borne resources.

The students will make use of software such as Matlab, Python, West, Sumo or similar tools.

Assessment

Muntlig eksamen.

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence.

Knowledge

The student has

  • good understanding of the water pollutant and resource classifications in water resource systems;
  • advanced knowledge of biological, chemical and physical-chemical reactor operations to remove water pollutants;
  • advanced comprehension of bioprocess reactor operations in water resource recovery facilities;
  • advanced knowledge of design, optimization and control of water process systems;
  • good understanding of data analysis in water process systems.

Skills:

The student

  • can use pollutants classifications, describe their impact and fate in the water environment;
  • can conceptualize complex bioprocesses to separate and recover urban water resources;
  • is capable to apply systems analysis methods to water resource recovery processes;
  • is capable to apply process knowledge to build advanced computer simulation models to critically evaluate and select from alternative technologies;
  • has hands-on computational experience to deal with novel scenarios, solve problems and make engineering decisions in the face of incomplete or uncertain information;
  • has hands-on expertise to appraise solutions for eliminating water environmental problems.

General competence:

The student

  • has deep insight into smart water process engineering with links to global sustainable development;
  • is able to infer mathematical description of advanced unit operations and to create advanced computer simulation models of whole smart water resource engineered systems;
  • Is able to solve advanced smart water process design and optimization problems using information processing tools.

Grading scale

The teaching will consist of a combination of:

  • Lectures & discussions
  • Independent studies including video recordings and online exercises
  • Coursework assignment
  • Short laboratory exercises
  • Practical use of tools and software

Live in-person and online lectures will be recorded, and the material will be made available to students on CANVAS.

Examiners

One computational assignment reported in 5 pages, in groups of 2-3 students must be passed.

Students who fail to meet the coursework requirements can be given up to one re-submission opportunity.

Course contact person

Cecilie Basberg Neumann

Merete Havre