Programplaner og emneplaner - Student
BV2500 Child protection in the welfare state - Legal and sociological perspectives on work in residential care Course description
- Course name in Norwegian
- Barnevern i velferdsstaten – juridiske og sosiologiske perspektiver på arbeid i institusjoner
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
SPRING 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler rettslige og sosiologiske perspektiver på arbeidet med barn og unge i ulike institusjoner. Det settes særlig fokus på menneskerettslige og sosiologiske perspektiver på makt- og tvangsbruk mot barn og unge, og på spenningen mellom omsorg og kontroll ved utøvelsen av barnevernsfaglig arbeid.
Required preliminary courses
Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten
· har bred kunnskap om barns rettigheter på barneverninstitusjoner, og menneskerettslige begrensinger for tvangsbruk
· har bred kunnskap om sosiologiske perspektiver på makt og tvang
· har bred kunnskap om barnevernlovens regler om atferdsplasseringer i institusjon
· har kunnskap om den overordnete oppgave- og ansvarsfordelingen for barnevernsinstitusjoner, og oversikt over institusjonstilbudet
· har kunnskap om institusjonssosiologi og andre sosiologiske begreper relevante for arbeidet med barn/unge i institusjon
· har kunnskap om reglene for straffeforfølgelse av barn og unge
· har kunnskap om sosiologiske og kriminologiske perspektiver på barn, kriminalitet og straff
· har kunnskap om tiltak for barn og unge i institusjoner under psykisk helsevern
· har kunnskap om den faktiske og rettslige situasjonen til enslige mindreårige asylsøkere.
· har kunnskap om reglene for tverretatlig samarbeid, kjennskap til samarbeidsrelasjoner - og utfordringer mellom ulike institusjoner
Ferdigheter
Studenten
· kan anvende juridisk metode for å komme frem til rettsreglene som gjelder for arbeidet i institusjoner
· kan drøfte og vurdere rettssikkerhet ved ulike tiltak i institusjoner, og klage- og tilsynsmekanismer, og anvende legalitetsprinsippet og proporsjonalitetsprinsippet i vurderingene av tvangstiltak i institusjoner
· kan problematisere grensene mellom tvangsbegrepet og omsorgsbegrepet ut fra en rettslig og sosiologisk vinkel
· kan vurdere ulike tiltak rettet mot barn og unge med atferdsproblemer ut fra en rettslig og sosiologisk vinkel
· kan vurdere institusjoner og tiltak i et makt-, omsorg- og klasseperspektiv
· kan redegjøre for organisatoriske rammebetingelser for arbeidet i barneverninstitusjoner, og redegjøre for institusjonssosiologiske begreper og perspektiver, herunder stigmatiserende faktorer
Generell kompetanse
Studenten
· kan anvende det rettslige regelverket i ulike institusjoner
· kan anvende institusjonssosiologiske perspektiver i institusjoner og i tverrprofesjonelt samarbeid
· kan reflektere over maktforhold ved arbeidet i institusjoner
Teaching and learning methods
Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarundervisning og egenstudier med oppgaveløsning.
Course requirements
Det er et obligatorisk skriftlig arbeidskrav i dette emnet.
Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Assessment
Muntlig eksamen.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Offentlige godkjente lovsamlinger, med innarbeidede henvisninger etter nærmere retningslinjer
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering.
Course contact person
Cecilie Basberg Neumann
Merete Havre