Programplaner og emneplaner - Student
BV2400 Child protection in the welfare state - Preventive work Course description
- Course name in Norwegian
- Barnevern i velferdsstaten – forebyggende arbeid
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This course concerns preventive, social pedagogy and health promotion work with children and young people in different local environments. It will provide insight into the importance of children and young people’s environments when growing up to their development and health, and address risk and protection factors. It also focuses in particular on the role of child welfare officers and their responsibility in preventive work in arenas such as kindergartens, schools and leisure activities. The cooperation between the child welfare service and preventive arenas is a main topic of the course.
The interprofessional teaching programme ‘Communication with Children, Youth and their Families’ INTER1200 will be taught at the start of the course. See INTERACT’s website for a more detailed description of the content of INTER1200; https://www.oslomet.no/en/research/research-projects/interact
Required preliminary courses
Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert forskningsbasert kunnskap om barn med særskilte behov av ulik og sammensatt art
- omfattende kunnskap om forebygging og tidlig innsats
- omfattende kunnskap om problemstillinger knyttet til rettigheter, med særskilt vekt på rett til spesialpedagogisk hjelp
- bred kunnskap om ulike samarbeidsformer, tverrprofesjonelt samarbeid og samarbeid med hjemmet
- grundig innsikt i roller og arbeidsfordeling i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere ulike behov, analysere og legge til rette tiltak ut fra enkeltbarns og gruppers behov og forutsetninger, ved å benytte observasjon, dokumentasjon, vurdering og kartlegging
- forebygge språk-, lære-, samspills- og psykososiale vansker
- vurdere og anvende digitale verktøy som en ressurs i det pedagogiske arbeid med å tilrettelegge for lek, læring og utvikling
- analysere eksisterende teorier på det spesialpedagogiske området og arbeide selvstendig med å utvikle læringsmiljøet i egen organisasjon knyttet til tidlig innsats for barn med behov for særskilt tilrettelagte tiltak
Generell kompetanse
Studenten kan
- vurdere betydningen av inkluderende og likeverdige utviklings- og læringsmuligheter i et mangfoldig og komplekst samfunn
- forebygge utenforskap og legge til rette for gode samarbeidsprosesser med barn og foresatte, personalet og andre instanser
- arbeide selvstendig med å utvikle inkluderende og mangfoldig lek, lærings- og utviklingsmiljø i barnehagen og i arbeid med egen personalgruppe
- analysere eksisterende teorier om barnehagens arbeid med barn som trenger ekstra støtte, vurdere forskningsbasert kunnskap, og ta den innovativt i bruk i barnehagen
Learning outcomes
Studiet er samlingsbasert med inntil to fysiske og én digital samling per semester, hvor hver samling varer i to dager. Digitale læringsformer anvendes mellom samlingene. Arbeidsmåtene vil variere mellom forelesning og annen undervisning på campus og nett, seminarer og workshops, gruppearbeid og gruppeoppgaver, individuelle arbeidsoppgaver, veiledning og selvstudium. Samlingene er heldagsseminarer organisert som korte faglige introduksjoner med etterfølgende arbeid i basisgrupper og veiledning i gruppe. Til innlevering og vurdering av arbeidskrav benyttes universitetets digitale læringsplattform.
Studentene skal løse ulike oppgaver i løpet av studieåret for å utvikle sin kompetanse og ferdigheter innen spesialpedagogikk i barnehagen, deriblant utføre et selvstendig utviklingsarbeid i egen barnehage. Utviklingsarbeidet knyttes senere opp til semesteroppgaven.
Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser i og mellom samlingene, og gjennom studiet kontinuerlig reflekterer over egen læring. Deltakerne organiseres i basisgrupper. Med utgangspunkt i det teoretiske begrepsapparatet studenten utvikler i løpet av studiet, skal gruppen bidra til å styrke kollegiale refleksjoner og erfaringslæring knyttet til eget arbeid i egen barnehage. Mellom samlingene foregår kommunikasjon mellom studenter og studenter og lærere via universitetets digitale læringsplattform.
Teaching and learning methods
The student must have completed and passed the first year of the Bachelor Programme in Child Welfare.
Course requirements
Se programplanen.
Assessment
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Permitted exam materials and equipment
Marianne Buen Sommerfeldt and Hilde A. Aamodt
Grading scale
Pass/fail.
Examiners
All exam papers are assessed by one internal and one external examiner.