Programplaner og emneplaner - Student
BV2400 Child protection in the welfare state - Preventive work Course description
- Course name in Norwegian
- Barnevern i velferdsstaten – forebyggende arbeid
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler forebyggende, sosialpedagogisk og helsefremmende arbeid med barn og unge i ulike lokale miljøer. Emnet vil gi et innblikk i oppvekstmiljøets betydning for barn og unges utvikling og helse, og ta for seg risiko- og beskyttelsesfaktorer. Videre rettes det særlig fokus mot barnevernspedagogens rolle og ansvar i forebyggende arbeid på arenaer som barnehage, skole og fritidstilbud. Samarbeidet mellom barneverntjenesten og forebyggende arenaer vil stå sentralt.;
I begynnelsen av emnet vil det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget "Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres" INTER 1200 gjennomføres. SE INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER 1200;;https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Required preliminary courses
Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten
·;;;;;;;; har bred kunnskap om barnevernspedagogens rolle i forebyggende sosialpedagogisk arbeid med barn og unge på areaer som skole, barnehage og fritidstilbud
·;;;;;;;; har kunnskap om seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk hos barn og unge
·;;;;;;;; har bred kunnskap om barn og unge med sosiale og emosjonelle utfordringer, og om risiko- og beskyttelsesfaktorers betydning for barn og unges helse
·;;;;;;;; har kunnskap om ulike perspektiver på forebyggende og helsefremmende arbeid, herunder forebyggende perspektiv på ungdomskriminalitet, rus og avvik
·;;;;;;;; har bred kunnskap om hvordan samarbeide med barn og foresatte til barnets beste
·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan strukturelle forhold kan virke inn på barn og unges situasjon og oppvekstforhold
·;;;;;;;; har bred kunnskap om ulike institusjoners ansvarsområde og tverrinstitusjonelt samarbeid, særskilt samarbeidet mellom barneverntjenesten, skole og barnehage
·;;;;;;;; har kunnskap om kreative og estetiske metoder og hvordan disse kan bidra til barn og unges fysiske og psykiske helse
·;;;;;;;; har kjennskap til nytenkning og innovasjonsprosesser i barnevernfaglig sammenheng;
·;;;;;;;; kan oppdatere sin kunnskap om helse- og sosialpolitikk
;
Ferdigheter
Studenten
·;;;;;;;; kan anvende kunnskap om forebyggende og helsefremmede arbeid på arenaer der barn og unge oppholder seg
·;;;;;;;; kan anvende kunnskap og kompetanse til å kommunisere og samarbeide med barn og foresatte i forebyggende arbeid
·;;;;;;;; kan anvende kunnskap og kompetanse til å initiere og følge opp tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid, særskilt samarbeid med barneverntjenesten
·;;;;;;;; kan anvende relevante tiltak som bidrar til at unge vanskeligstilte inkluderes i arbeid
·;;;;;;;; kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse på arenaer der barn og unge oppholder seg
·;;;;;;;; kan anvende kunnskap om barn og unges digitale hverdagsliv;;
;
Generell kompetanse
Studenten
·;;;;;;;; kan anvende kunnskap fra ulike faglige disipliner og perspektiv til å reflektere faglig, etisk og kritisk omkring egen rolle som barnevernspedagog i forebyggende og helsefremmende sosialpedagogisk arbeid
·;;;;;;;; kan forstå og reflektere omkring betydningen av en estetisk tilnærming i arbeidet med barn og unge
·;;;;;;;; kan forstå og reflektere over sammenhenger mellom helse, utdanning og livsvilkår
Teaching and learning methods
Arbeidet foregår i form av forelesninger, gruppearbeid, selvstudium, skriftlige øvelser, (oppgaveskriving), presentasjon i grupper. Inkludert i emnet er en minipraksis hvor studentene gjennomfører kreative og innovative aktiviteter i samhandling med barn og unge på ulike arenaer.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav/obligatorisk aktivitet godkjent innen fastlagt frist for å kunne framstille seg til eksamen:
1. Obligatorisk tilstedeværelse i minipraksis.
For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).
1. INTERACT - inter1200
Følgende arbeidskrav må være godkjent:
Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. Loggen forutsetter deltakelse på seminar over to dager. Fravær medfører en individuell kompensatorisk oppgave.
Les mer om INTERACT og inter1200 her: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Assessment
Eksamen i emnet gjennomføres som en skriftlig eksamen i mindre grupper. Oppgaveteksten gis ved starten av emnet. Eksamensgruppen skal gjennomføre et mindre prosjektarbeid med utgangspunkt i en problemstilling fra sin praksisarena.
Eksamensbesvarelsen skal være på 15 sider (+/- 10%).;Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler skal være tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Bestått/ikke bestått.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.