Programplaner og emneplaner - Student
BV2300 Child protection in the welfare state – Compulsory measures, follow-up and foster care Course description
- Course name in Norwegian
- Barnevern i velferdsstaten – tvangstiltak og plasseringer utenfor hjemmet
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler barneverntjenestens inngripende beslutninger i forholdet mellom barn og foreldre. Studentene vil få en innføring i fylkesnemndsbehandling, plasseringer utenfor hjemmet og tvangstiltak. Hovedfokus er på tiltak utenfor hjemmet, som fosterhjem og institusjon, men pålegg om hjelpetiltak i hjemmet blir også tematisert. Barn og foreldres medvirkning i inngripende beslutninger er gjennomgående tema, likeledes faglige og etiske spørsmål som følger av barneverntjenestens maktutøvelse. Emnet vil gi en analytisk tilnærming til kompleksiteten i barnevernets beslutninger.;
Recommended preliminary courses
Emnet bygger videre på kunnskaper fra emnet Juss - Barnevernrett og emnet Barnevern i velferdstaten - melding, undersøkelse og hjelpetiltak.
Required preliminary courses
Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten
·;;;;;;;; har bred kunnskap om komplekse prosesser og beslutninger i barneverntjenestens arbeid i saker der det er alvorlig bekymring for barnets omsorgssituasjon
·;;;;;;;; har kunnskap om barneverntjenestens adgang til å pålegge hjelpetiltak i hjemmet;;;
·;;;;;;;; har bred kunnskap om saksgangen-, samt barnevernkonsulentens rolle og ansvar i fylkesnemnda;;
·;;;;;;;; har bred kunnskap om ulike tiltak utenfor hjemmet, og kjennskap til etiske og faglige hensyn knyttet til arbeidet med-, og oppfølgingen av disse tiltakene
·;;;;;;;; har bred kunnskap om fosterhjem som barnevernstiltak, herunder rolle- og ansvarsfordelingen, bruk av nettverksplasseringer, samt betydningen av samvær
·;;;;;;;; har bred kunnskap om akutt- og krisearbeid, og ulike faglige og etiske dilemmaer som kan oppstå i dette arbeidet
·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan man kan tilrettelegge for barn/unges og foreldres medvirkning i barnevernssaken
;
Ferdighet
Studenten
·;;;;;;;; kan anvende et flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å arbeide målrettet med barn, unge og familier;;
·;;;;;;;; kan anvende relevant lovverk, retningslinjer og veiledere;;
·;;;;;;;; kan anvende kunnskap om kulturelt mangfold og vise flerkulturell forståelse i møtet med barn, unge og foresatte i barneverntjenesten
·;;;;;;;; kan anvende faglig kompetanse og kunnskap til å samarbeide tverretatlig og tverrprofesjonelt, og til å kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med barn, unge og foresatte ;;
·;;;;;;;; kan anvende erfaringer og kunnskap til å bygge relasjoner, samarbeide og kommunisere med barn, unge og foresatte på en måte som fremmer inklusjon og medvirkning
·;;;;;;;; kan samtale med barn og unge om tema som omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep;
·;;;;;;;; har innsikt i- og kan analysere og reflektere kritisk over dokumentasjon som inngår i barneverntjenestens arbeid
·;;;;;;;; kan fortolke og analysere informasjon og observasjoner, for å gjennomføre faglige vurderinger av barnets omsorgssituasjon;;
;
Generell kompetanse
Studenten
·;;;;;;;; kan reflektere kritisk over maktforhold i barneverntjenestens arbeid;
·;;;;;;;; har innsikt i egen forforståelse, holdninger og verdier, og kan reflektere over hvordan disse kan påvirke egen praksisutøvelse;;
Teaching and learning methods
Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, ferdighetstrening med og uten bruk av film og andre undervisningsformer etter behov.
Emnet inneholder ferdighetstrening i skriving og dokumentasjon som gjennomføres over tre emner: BV2200, BV2300 og BV2600, samt ferdighetstrening i profesjonelle samtaler som gjennomføres over samme tre emner: BV2200, BV2300 og BV2600.
Course requirements
Emnet inneholder to obligatoriske aktiviteter:
1. Ferdighetstrening i skriving og dokumentasjon gjennomføres over tre emner: BV2200, BV2300 og BV2600. Tilstedeværelsen for ferdighetstreningen regnes samlet for alle tre emnene i BV2600.
For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved samlet fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved et samlet fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen BV2600.;
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).
2. Ferdighetstrening i profesjonelle samtaler gjennomføres over tre emner: BV2200, BV2300 og BV2600. Tilstedeværelsen for ferdighetstreningen regnes samlet for alle tre emnene i BV2600
For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved samlet fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved et samlet fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen BV2600.;
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).
Assessment
Individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 72 timer på 8 - 10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.