Programplaner og emneplaner - Student
BV2300 Child protection in the welfare state – Compulsory measures, follow-up and foster care Course description
- Course name in Norwegian
- Barnevern i velferdsstaten – tvangstiltak og plasseringer utenfor hjemmet
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler barneverntjenestens inngripende beslutninger i forholdet mellom barn og foreldre. Studentene vil få en innføring i fylkesnemndsbehandling, plasseringer utenfor hjemmet og tvangstiltak. Hovedfokus er på tiltak utenfor hjemmet, som fosterhjem og institusjon, men pålegg om hjelpetiltak i hjemmet blir også tematisert. Barn og foreldres medvirkning i inngripende beslutninger er gjennomgående tema, likeledes faglige og etiske spørsmål som følger av barneverntjenestens maktutøvelse. Emnet vil gi en analytisk tilnærming til kompleksiteten i barnevernets beslutninger.
Recommended preliminary courses
Emnet bygger videre på kunnskaper fra emnet Juss - Barnevernrett og emnet Barnevern i velferdstaten - melding, undersøkelse og hjelpetiltak.
Required preliminary courses
Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten
· har bred kunnskap om komplekse prosesser og beslutninger i barneverntjenestens arbeid i saker der det er alvorlig bekymring for barnets omsorgssituasjon
· har kunnskap om barneverntjenestens adgang til å pålegge hjelpetiltak i hjemmet
· har bred kunnskap om saksgangen-, samt barnevernkonsulentens rolle og ansvar i fylkesnemnda
· har bred kunnskap om ulike tiltak utenfor hjemmet, og kjennskap til etiske og faglige hensyn knyttet til arbeidet med-, og oppfølgingen av disse tiltakene
· har bred kunnskap om fosterhjem som barnevernstiltak, herunder rolle- og ansvarsfordelingen, bruk av nettverksplasseringer, samt betydningen av samvær
· har bred kunnskap om akutt- og krisearbeid, og ulike faglige og etiske dilemmaer som kan oppstå i dette arbeidet
· har kunnskap om hvordan man kan tilrettelegge for barn/unges og foreldres medvirkning i barnevernssaken
Ferdighet
Studenten
· kan anvende et flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å arbeide målrettet med barn, unge og familier
· kan anvende relevant lovverk, retningslinjer og veiledere
· kan anvende kunnskap om kulturelt mangfold og vise flerkulturell forståelse i møtet med barn, unge og foresatte i barneverntjenesten
· kan anvende faglig kompetanse og kunnskap til å samarbeide tverretatlig og tverrprofesjonelt, og til å kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med barn, unge og foresatte
· kan anvende erfaringer og kunnskap til å bygge relasjoner, samarbeide og kommunisere med barn, unge og foresatte på en måte som fremmer inklusjon og medvirkning
· kan samtale med barn og unge om tema som omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep
· har innsikt i- og kan analysere og reflektere kritisk over dokumentasjon som inngår i barneverntjenestens arbeid
· kan fortolke og analysere informasjon og observasjoner, for å gjennomføre faglige vurderinger av barnets omsorgssituasjon
Generell kompetanse
Studenten
· kan reflektere kritisk over maktforhold i barneverntjenestens arbeid
· har innsikt i egen forforståelse, holdninger og verdier, og kan reflektere over hvordan disse kan påvirke egen praksisutøvelse
Teaching and learning methods
Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, ferdighetstrening med og uten bruk av film og andre undervisningsformer etter behov.
Course requirements
Emnet inneholder ferdighetstrening i:
Skriving og dokumentasjon i barneverntjenesten.
Profesjonelle samtaler
Ferdighetstreningen er obligatorisk.
For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Assessment
Individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 72 timer på 8 - 10 sider
Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen..
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.