EPN-V2

BV2300 Child protection in the welfare state – Compulsory measures, follow-up and foster care Course description

Course name in Norwegian
Barnevern i velferdsstaten – tvangstiltak og plasseringer utenfor hjemmet
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
  • Introduction

    Emnet omhandler barneverntjenestens inngripende beslutninger i forholdet mellom barn og foreldre. Studentene vil få en innføring i fylkesnemndsbehandling, plasseringer utenfor hjemmet og tvangstiltak. Hovedfokus er på tiltak utenfor hjemmet, som fosterhjem og institusjon, men pålegg om hjelpetiltak i hjemmet blir også tematisert. Barn og foreldres medvirkning i inngripende beslutninger er gjennomgående tema, likeledes faglige og etiske spørsmål som følger av barneverntjenestens maktutøvelse. Emnet vil gi en analytisk tilnærming til kompleksiteten i barnevernets beslutninger.

  • Recommended preliminary courses

    Emnet bygger videre på kunnskaper fra emnet Juss - Barnevernrett og emnet Barnevern i velferdstaten - melding, undersøkelse og hjelpetiltak.

  • Required preliminary courses

    Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.

  • Learning outcomes

    Kunnskap

    Studenten

    · har bred kunnskap om komplekse prosesser og beslutninger i barneverntjenestens arbeid i saker der det er alvorlig bekymring for barnets omsorgssituasjon

    · har kunnskap om barneverntjenestens adgang til å pålegge hjelpetiltak i hjemmet

    · har bred kunnskap om saksgangen-, samt barnevernkonsulentens rolle og ansvar i fylkesnemnda

    · har bred kunnskap om ulike tiltak utenfor hjemmet, og kjennskap til etiske og faglige hensyn knyttet til arbeidet med-, og oppfølgingen av disse tiltakene

    · har bred kunnskap om fosterhjem som barnevernstiltak, herunder rolle- og ansvarsfordelingen, bruk av nettverksplasseringer, samt betydningen av samvær

    · har bred kunnskap om akutt- og krisearbeid, og ulike faglige og etiske dilemmaer som kan oppstå i dette arbeidet

    · har kunnskap om hvordan man kan tilrettelegge for barn/unges og foreldres medvirkning i barnevernssaken

    Ferdighet

    Studenten

    · kan anvende et flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å arbeide målrettet med barn, unge og familier

    · kan anvende relevant lovverk, retningslinjer og veiledere

    · kan anvende kunnskap om kulturelt mangfold og vise flerkulturell forståelse i møtet med barn, unge og foresatte i barneverntjenesten

    · kan anvende faglig kompetanse og kunnskap til å samarbeide tverretatlig og tverrprofesjonelt, og til å kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med barn, unge og foresatte

    · kan anvende erfaringer og kunnskap til å bygge relasjoner, samarbeide og kommunisere med barn, unge og foresatte på en måte som fremmer inklusjon og medvirkning

    · kan samtale med barn og unge om tema som omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep

    · har innsikt i- og kan analysere og reflektere kritisk over dokumentasjon som inngår i barneverntjenestens arbeid

    · kan fortolke og analysere informasjon og observasjoner, for å gjennomføre faglige vurderinger av barnets omsorgssituasjon

    Generell kompetanse

    Studenten

    · kan reflektere kritisk over maktforhold i barneverntjenestens arbeid

    · har innsikt i egen forforståelse, holdninger og verdier, og kan reflektere over hvordan disse kan påvirke egen praksisutøvelse

  • Teaching and learning methods

    Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, ferdighetstrening med og uten bruk av film og andre undervisningsformer etter behov.

  • Course requirements

    Emnet inneholder ferdighetstrening i:

    Skriving og dokumentasjon i barneverntjenesten.

    Profesjonelle samtaler

    Ferdighetstreningen er obligatorisk.

    For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

    Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).

    Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

  • Assessment

    Individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 72 timer på 8 - 10 sider

    Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen..

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.