EPN-V2

BV2200 Child protection in the welfare state – Notification of concern, investigation and preventive measures Course description

Course name in Norwegian
Barnevern i velferdsstaten – melding, undersøkelse og hjelpetiltak
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.

Formålet med arbeidskravene er å sikre faglig utvikling og gi studenten tilbakemelding og faglig veiledning. Følgende arbeidskrav skal være godkjent før eksamen kan avlegges:

Høst:

  • En skriftlig individuell oppgave i form av en fagtekst. Omfang: 2000 ord (+/- 10 %). Problemstilling skal knyttes til temaer, litteratur og undervisning innenfor emnet.
  • Et muntlig fremlegg med utgangspunkt i den skriftlige individuelle oppgaven. Fremlegget presenteres for og drøftes med studenter og faglærere. Omfang: 7-8 minutter.

Vår:

  • En skriftlig individuell oppgave. Omfang: 2000 ord (+/- 10 %). Oppgaven skal ta utgangspunkt i planleggingen av studentenes utviklingsarbeid (kunnskapsdeling og utprøving av ny faglig kunnskap i eget kollegium i barnehagen), knyttet til et selvvalgt tema i emnet.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene. Dette begrunnes med at studentene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper, med relevans for profesjonsrollen og pedagogisk arbeid i barnehagen. Kravet om tilstedeværelse har sitt utgangspunkt i målet med læringsutbyttene for tilleggsutdanningen der læring utvikles gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter, barn og lærere.

Fravær utover 20 prosent, eller mer enn én samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil etter vurdering av studieleder og avtale med fagansvarlig kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Required preliminary courses

The following coursework requirements/compulsory activities must have been approved by the given deadline in order for the student to take the exam:

1. Active participation in mini-practical training.

The attendance requirement for compulsory teaching activities is 80%. If a student's absence exceeds 20%, a comprehensive coursework requirement is set to compensate. If a student's absence exceeds 40%, they lose the right to take the exam.

Each student is responsible for ensuring that their attendance is documented. The length of the teaching days will vary, and it is each student's own responsibility to stay informed about the teaching schedule.

Learning outcomes

Knowledge 

The student 

·         has knowledge of key child welfare topics, issues and processes during the notification of concern, investigation and preventive measures phases of the child welfare service’s work   

·         has knowledge of neglect, violence and sexual abuse, and knows how this knowledge can be used in child care and welfare assessments of the child’s best interests   

·         has knowledge of different methods and voluntary preventive measures used in work in the child welfare service   

·         has knowledge of development-supportive care, interaction and observations of interaction, and knows how such knowledge can be used to assess children’s care situations   

·         has knowledge of working with families and networks and of inter-agency and inter-professional cooperation in the child welfare service   

·         has knowledge of the child’s right to participation and how to facilitate such participation in practice   

·         has knowledge of cultural diversity and insight into child welfare work with minorities in the child welfare service, including the use of interpreters 

  

Skills  

The student 

·         can apply an interdisciplinary knowledge base to assess, adapt and follow up expedient measures in the child welfare services  

·         can apply applicable legislation, rules and guidelines, including ensuring children’s and parents’ rights and participation     

·         can apply knowledge of cultural diversity and demonstrate multicultural understanding when working with children, young people and parents/guardians in the child welfare service  

·         can apply a broad and interdisciplinary knowledge base in cooperation with children, young people and families  

·         has insight into and can analyse and critically reflect on documentation that forms part of the child welfare service’s work    

·         can interpret and analyse information and observations in order to make professional assessments of children’s care situations 

·         can talk to children in accordance with ‘best practice guidelines’ 

  

General competence 

The student 

·         can critically reflect on knowledge bases, methods and power relations in the child welfare service’s work with children, young people and families 

·       can use knowledge, skills and experience to demonstrate understanding, empathy and recognition when working with children, young people and families in vulnerable life situations 

·         can build relations, cooperate and communicate in a way that promotes safety and security, inclusion and participation 

Teaching and learning methods

Se programplanen.

Course requirements

  • Digitale verktøy i pedagogisk arbeid
  • Forebyggende barnevern i barnehagen
  • Forebyggende perspektiver på språk, læring, kommunikasjon og samspill
  • Høyfrekvente vansker i barnehagealder, som ADHD, autismespekterforstyrrelser og språkforstyrrelser
  • Lekens sentrale rolle for utvikling og læring
  • Bruk av sang som språkstimulering
  • Individ- og systemrettet arbeid
  • Individuelle utviklingsplaner (IUP)
  • Mangfold og inkluderende leke- og læringsbetingelser, avvik og normalisering
  • Observasjon, dokumentasjon, vurdering og kartlegging
  • Perspektiver på læring og utvikling
  • Plan, forvaltning og lovverk
  • Samarbeid med hjemmet, personalet og tverrprofesjonelt samarbeid
  • Tilpassing, tilrettelegging og spesialpedagogisk hjelp
  • Veiledning og rådgivning

Assessment

An individual written home exam over 72 hours with a scope of 8-10 pages. Font and font size: Calibri 12-point. Line spacing 1.5. The approved citation style APA for assignments must be complied with. 

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted as long as the rules for source referencing are complied with.

Grading scale

Grade scale A-F. 

Examiners

All exam papers are assessed by one internal and one external examiner. 

Course contact person

Marianne Buen Sommerfeldt and Hilde A. Aamodt