Programplaner og emneplaner - Student
BV2200 Child protection in the welfare state – Notification of concern, investigation and preventive measures Course description
- Course name in Norwegian
- Barnevern i velferdsstaten – melding, undersøkelse og hjelpetiltak
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet introduserer samferdsel som ingeniørfag og gir innføring i faget mest sentrale aspekter. Fokus i emnet er geometrisk utforming av veg og jernbane, prosjektering av veg- og jernbaneinfrastruktur i relevant programvare, samt trafikkavvikling både på strekninger og i vegkryss for ulike trafikanttyper.
Required preliminary courses
Ingen utover opptakskrav
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten
·;;;;;;;; har kunnskap om sentrale barnevernsfaglige temaer, problemstillinger og prosesser i meldings- undersøkelses-, og tiltaksfasen i barneverntjenesten ;
·;;;;;;;; har kunnskap om omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep, og kjennskap til hvordan denne kunnskapen kan anvendes i barnevernfaglige vurderinger av barnets beste;;
·;;;;;;;; har kunnskap om ulike metoder og frivillige hjelpetiltak innenfor barnevernsfaglig arbeid i barneverntjenesten;;
·;;;;;;;; har kunnskap om utviklingsstøttende omsorg, samspill og samspillsobservasjoner, og kjennskap til hvordan slik kunnskap kan benyttes til å vurdere barnets omsorgssituasjon ;
·;;;;;;;; har kunnskap om familie- og nettverksarbeid, samt tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid i barneverntjenesten;
·;;;;;;;; har kunnskap om barnets rett til medvirkning, og hvordan man kan tilrettelegge for slik medvirkning i praksis;;
·;;;;;;;; har kunnskap om kulturelt mangfold og innsikt i barnevernfaglig arbeid med minoriteter i barneverntjenesten, og herunder bruk av tolk
;
Ferdigheter
Studenten
·;;;;;;;; kan anvende et flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å vurdere, tilrettelegge og følge opp hensiktsmessige tiltak i barneverntjenesten;
·;;;;;;;; kan anvende gjeldende lovverk, regelverk og veiledere, og herunder sikre barn og foreldres rettigheter og medvirkning;;;;
·;;;;;;;; kan anvende kunnskap om kulturelt mangfold og vise flerkulturell forståelse i møtet med barn, unge og foresatte i barneverntjenesten;
·;;;;;;;; kan anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å samarbeide med barn, unge og familier;
·;;;;;;;; har innsikt i- og kan analysere og reflektere kritisk over dokumentasjon som inngår i barneverntjenestens arbeid;;;
·;;;;;;;; kan fortolke og analysere informasjon og observasjoner, for å gjennomføre faglige vurderinger av barnets omsorgssituasjon
- kan samtale med barn i henhold til "beste praksis retningslinjer"
;
Generell kompetanse
Studenten
·;;;;;;;; kan reflektere kritisk over kunnskapsgrunnlag, metoder og maktforhold i barneverntjenestens arbeid med barn, unge og familier
·;;;;;;;; kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn, unge og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse
·;;;;;;;; kan bygge relasjoner, samhandle og kommunisere på en måte som fremmer trygghet, inklusjon og deltakelse
Teaching and learning methods
Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, ferdighetstrening med og uten bruk av film og andre undervisningsformer etter behov.
Emnet inneholder ferdighetstrening i skriving og dokumentasjon som gjennomføres over tre emner: BV2200, BV2300 og BV2600, samt ferdighetstrening i profesjonelle samtaler som gjennomføres over de samme tre emner: BV2200, BV2300 og BV2600.
Course requirements
Emnet inneholder to obligatoriske aktiviteter:
1. Ferdighetstrening i skriving og dokumentasjon gjennomføres over tre emner: BV2200, BV2300 og BV2600. Tilstedeværelsen for ferdighetstreningen regnes samlet for alle tre emnene i BV2600.;
For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved samlet fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved et samlet fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen BV2600.;
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).
2. Ferdighetstrening i profesjonelle samtaler gjennomføres over tre emner: BV2200, BV2300 og BV2600. Tilstedeværelsen for ferdighetstreningen regnes samlet for alle tre emnene i BV2600
For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved samlet fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved et samlet fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen BV2600.;
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).
Assessment
Forelesninger, labundervisning, prosjektarbeid, samt individuelt arbeid.
Permitted exam materials and equipment
- Obligatorisk labundervisning i NovaPoint.
- 1 av 2 obligatoriske innleveringer innen vegplanlegging. Gjøres individuelt.
- 1 av 2 obligatoriske innleveringer innen jernbaneteknikk. Gjøres individuelt.
- Obligatorisk øving innen trafikktelling. Gjøres i grupper på 3-4 personer.
- 3 av 4 obligatoriske øvinger innen trafikkteknikk. Gjøres individuelt.
- Obligatorisk prosjektoppgave. Gjøres i grupper på 4 personer.
Grading scale
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Examiners
Hjelpemidler som ligger vedlagt eksamensoppgaven, skrive- og tegnesaker, og håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Course contact person
Gradert skala A-F.