EPN-V2

BV2100 Law - Child protection law Course description

Course name in Norwegian
Juss – barnevernrett
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

This course looks at the rules of the Child Welfare Act relating to work in the child welfare service and county social welfare boards, and rules relating to judicial review of the county social welfare boards’ decisions. Particular emphasis is placed on fundamental principles and due process guarantees in child welfare work and the importance of human rights in relation to interventions in family life. The course covers both material and procedural rules. 

Required preliminary courses

The student must have completed and passed the first year of the Bachelor Programme in Child Care and Welfare. 

Learning outcomes

BIB1000 Introduksjon til dataverktøy.

Teaching and learning methods

Kunnskaper

Studenten

  • har bred kunnskap om biblioteket som samfunnsinstitusjon og bibliotekarprofesjonens rolle
  • kjenner til bibliotekfeltets historie og tradisjoner
  • har innsikt i hvordan politiske, økonomiske og teknologiske rammer påvirker biblioteksektoren
  • har innsikt i bibliotekenes rolle i det flerkulturelle samfunnet
  • har kunnskap om organisering og utvikling av bibliotektjenester i offentlig og privat sektor
  • har kjennskap til analog og digital dokumentproduksjon og -distribusjon, endringer innenfor dette området og nye dokument- og kommunikasjonsformer, internasjonalisering, statlige reguleringer og opphavsrett

Ferdigheter

Studenten

  • kan diskutere biblioteket og bibliotekarens rolle, bibliotekutvikling, organisering og rammevilkår, både i historisk og aktuelt perspektiv
  • kan finne fram til og vurdere informasjon og fagstoff og fremstille dette i skriftlige oppgaver slik at det belyser en faglig problemstilling
  • kan benytte prinsippene for faglig forfatterskap med særlig vekt på korrekt sitering, referering og kildeangivelser, og kan sette opp litteraturlister

Course requirements

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid med veiledning og selvstudium.

Assessment

En individuell skriftlig oppgave (ca. tre sider) og en gruppeoppgave (åtte til ti sider) skal leveres til fastsatt frist og godkjennes av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Vurderingsformen er en 3-dagers individuell hjemmeeksamen (ca. fem sider)

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 prosent av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

Grading scale

Emnet består av tre delemner med integrerte arbeidsoppgaver. Delemnene tar opp bibliotekets og bibliotekarens roller ut fra tre ulike perspektiv:

  • Samfunn, bruker og bibliotekar : forholdet til bruker og samfunn.
  • Organisering av bibliotektjenester : organisering og utvikling av tjenester.
  • Medier og marked : medier og teknologisk utvikling.

Examiners

All exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

Course contact person

Merete Havre 

Julia Køhler-Olsen