Programplaner og emneplaner - Student
BV1600 Child protection in the welfare state – Scientific theory, ethics and view on humanity Course description
- Course name in Norwegian
- Barnevern i velferdsstaten – vitenskapsteori, etikk og menneskesyn
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en innføring i sentrale begreper og teorier i etikk og vitenskapsteori. Etikkdelen handler om menneskesyn, forvaltning av makt og kunnskap samt utøvelse av faglig skjønn i barnevernets virksomhet. Vitenskapsteoridelen tematiserer kunnskapens betydning for den profesjonelle praksisutøvelsen i barnevernet. Sammenhengen mellom den profesjonelles kunnskap og faglige dannelse i møte med brukere og samarbeidspartnere står sentralt i emnet.
Required preliminary courses
Det er ingen krav til forkunnskaper.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten
· har kunnskap om grunnleggende etiske begreper
· har kunnskap om sentrale etiske tradisjoner
· har kunnskap om grunnleggende vitenskapsteoretiske posisjoner og begreper med relevans for egen fagetisk virksomhet i arbeid med barn, unge og deres foresatte
· har bred kunnskap om humanistiske verdier og menneskesyn, herunder inkludering, ikke-diskriminering og forvaltning av makt i barnevernet
Ferdigheter
Studenten
· kan redegjøre for ulike etiske begreper og tradisjoner
· kan redegjøre for ulike vitenskapsteoretiske posisjoner
· har innsikt i, kan reflektere over og drøfte etiske problemstillinger i barnevernets ulike virksomhetsområder
· opparbeider forståelse av og innsikt i egen profesjonelle dannelse i møter med barn, unge og deres foresatte
· kan reflektere over forholdet mellom forskningskunnskap, erfaringskunnskap og kunnskap fra barn, unge og foresatte som grunnlag for utøvelse av kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse
Studenten
· har forståelse for sammenhengen mellom etikk, vitenskapsteori og profesjonell praksis i barnevernet
· har innsikt i og kan reflektere over betydningen av etikk og kunnskap i barnevernfeltet
· har innsikt i nødvendigheten av å utvise dømmekraft og skjønn i fagetisk virksomhet i møter med barn, unge og deres foresatte
Teaching and learning methods
Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov.
Course requirements
Ingen forkunnskapskrav.
Assessment
Kunnskap
Studenten
· har kunnskap om barnevernets samfunnsmandat og oppgave- og ansvarsfordeling i velferdsforvaltningen
· har kunnskap om barns oppvekst og barndom med særlig forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
· har kunnskap om forebyggende og sosialpedagogisk arbeid for barn, unge og deres familier som lever i utsatte livssituasjoner
· har kunnskap om sosialpedagogikk, egen profesjon og barnevernfeltets historie og rolle i samfunnet
· har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitikkens utforming påvirker prioriteringer og yrkesutøvelsen på barnevernsområdet
· har kjennskap til entreprenørskap og innovasjon innen barnevernsfeltet
· har kunnskap om hvordan kreative metoder inngår i barnevernspedagogens relasjonskompetanse
Ferdigheter
Studenten
· kan reflektere over hvordan velferdspolitikken påvirker den praktiske yrkesutøvelsen
· kan reflektere over barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver
· har forståelse for hvordan sette i gang og lede ulike aktiviteter med vekt på mestring og deltakelse
· kan reflektere over hvordan egne reaksjoner, følelser og tidligere opplevelser virker inn i møter med andre
Generell kompetanse
Studenten
· har kjennskap til sentrale helse- og sosialpolitiske spørsmål, velferdsstatens utvikling og velferdsstatens profesjoner
· har forståelse for hvordan organiseringen og strukturene i barnevernet påvirker utøvelsen av det sosialpedagogiske arbeidet
· har innsikt i hvordan kreative metoder kan benyttes i relasjonsarbeid med barn og familier.
· har begynnende innsikt i hvordan man kan sortere egne reaksjoner og følelser i profesjonsutøvelsen
Permitted exam materials and equipment
Offentlige godkjente lovsamlinger, med innarbeidede henvisninger etter nærmere retningslinjer, er tillatt å ha med seg til eksamen.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering.