Programplaner og emneplaner - Student
BV1600 Child protection in the welfare state – Scientific theory, ethics and view on humanity Course description
- Course name in Norwegian
- Barnevern i velferdsstaten – vitenskapsteori, etikk og menneskesyn
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Emnet gir en innføring i sentrale begreper og teorier i etikk og vitenskapsteori. Etikkdelen handler om menneskesyn, forvaltning av makt og kunnskap samt utøvelse av faglig skjønn i barnevernets virksomhet.;;Vitenskapsteoridelen tematiserer kunnskapens betydning for den profesjonelle praksisutøvelsen i barnevernet. Sammenhengen mellom den profesjonelles kunnskap og faglige dannelse i møte med brukere og samarbeidspartnere står sentralt i emnet.;;
-
Required preliminary courses
Det er ingen krav til forkunnskaper.
-
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten
·;;;;;;;; har kunnskap om grunnleggende etiske begreper
·;;;;;;;; har kunnskap om sentrale etiske tradisjoner
·;;;;;;;; har kunnskap om grunnleggende vitenskapsteoretiske posisjoner og begreper med relevans for egen fagetisk virksomhet i arbeid med barn, unge og deres foresatte;
·;;;;;;;; har bred kunnskap om humanistiske verdier og menneskesyn, herunder inkludering, ikke-diskriminering og forvaltning av makt i barnevernet;
;
Ferdigheter
Studenten
·;;;;;;;; kan redegjøre for ulike etiske begreper og tradisjoner
·;;;;;;;; kan redegjøre for ulike vitenskapsteoretiske posisjoner;
·;;;;;;;; har innsikt i, kan reflektere over og drøfte etiske problemstillinger i barnevernets ulike virksomhetsområder;
·;;;;;;;; opparbeider forståelse av og innsikt i egen profesjonelle dannelse i møter med barn, unge og deres foresatte
·;;;;;;;; kan reflektere over forholdet mellom forskningskunnskap, erfaringskunnskap og kunnskap fra barn, unge og foresatte som grunnlag for utøvelse av kunnskapsbasert praksis
;
Generell kompetanse
Studenten
·;;;;;;;; har forståelse for sammenhengen mellom etikk, vitenskapsteori og profesjonell praksis i barnevernet;
·;;;;;;;; har innsikt i og kan reflektere over betydningen av etikk og kunnskap i barnevernfeltet
·;;;;;;;; har innsikt i nødvendigheten av å utvise dømmekraft og skjønn i fagetisk virksomhet i møter med barn, unge og deres foresatte;
-
Teaching and learning methods
Negotiation is a well know method of problem solving in all organisations. This course is highly practical in nature, and the major objective is simply for students to improve their negotiation skills. Negotiation is studied as a process and how this can be organised as effectively as possible. The first part of the course will cover negotiation theory and the second part of the course will illustrate theory through role plays and other student activities. Students will also be given an introduction to influencing methods.
-
Course requirements
No prerequisites.
-
Assessment
Knowledge
The student
- can describe basic theories of negotiation and under which circumstances negotiation is a proper problem solving tool
- is familiar with the interrelationship between negotiation and other social sciences like economics, psychology and anthropology
- is familiar with the concept of Nash equilibrium and how this is relevant in negotiations
- is familiar with effective use of debate in negotiation
- The student is familiar with tricks and ploys used in negotiation and how to protect oneself from such
- is familiar with influencing methods
Skills
The student
- can prepare effectively ahead of negotiations
- can practice effective debate and proposal techniques
Competence
The student
- can reflect on ethical behaviour in negotiations
- can solve negotiation problems in groups
-
Permitted exam materials and equipment
About 20 hours of teaching and exercises. In addition there will be;2 full days of practical negotiation training and 1 full day influencing training.
-
Grading scale
No course requirements.
-
Examiners
Individual written 4-hour exam will be held at the end of the semester. The exam will partly be based on a case study which will be made available about 1 week ahead of the exam date.;