EPN-V2

BV1600 Child protection in the welfare state – Scientific theory, ethics and view on humanity Course description

Course name in Norwegian
Barnevern i velferdsstaten – vitenskapsteori, etikk og menneskesyn
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i sentrale begreper og teorier i etikk og vitenskapsteori. Etikkdelen handler om menneskesyn, forvaltning av makt og kunnskap samt utøvelse av faglig skjønn i barnevernets virksomhet.  Vitenskapsteoridelen tematiserer kunnskapens betydning for den profesjonelle praksisutøvelsen i barnevernet. Sammenhengen mellom den profesjonelles kunnskap og faglige dannelse i møte med brukere og samarbeidspartnere står sentralt i emnet.  

Required preliminary courses

Det er ingen krav til forkunnskaper.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten

·         har kunnskap om grunnleggende etiske begreper

·         har kunnskap om sentrale etiske tradisjoner

·         har kunnskap om grunnleggende vitenskapsteoretiske posisjoner og begreper med relevans for egen fagetisk virksomhet i arbeid med barn, unge og deres foresatte 

·         har bred kunnskap om humanistiske verdier og menneskesyn, herunder inkludering, ikke-diskriminering og forvaltning av makt i barnevernet 

 

Ferdigheter

Studenten

·         kan redegjøre for ulike etiske begreper og tradisjoner

·         kan redegjøre for ulike vitenskapsteoretiske posisjoner 

·         har innsikt i, kan reflektere over og drøfte etiske problemstillinger i barnevernets ulike virksomhetsområder 

·         opparbeider forståelse av og innsikt i egen profesjonelle dannelse i møter med barn, unge og deres foresatte

·         kan reflektere over forholdet mellom forskningskunnskap, erfaringskunnskap og kunnskap fra barn, unge og foresatte som grunnlag for utøvelse av kunnskapsbasert praksis

 

Generell kompetanse

Studenten

·         har forståelse for sammenhengen mellom etikk, vitenskapsteori og profesjonell praksis i barnevernet 

·         har innsikt i og kan reflektere over betydningen av etikk og kunnskap i barnevernfeltet

·         har innsikt i nødvendigheten av å utvise dømmekraft og skjønn i fagetisk virksomhet i møter med barn, unge og deres foresatte 

Teaching and learning methods

Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov.

Course requirements

Ingen forkunnskapskrav.

Assessment

Kunnskap

Studenten

·         har kunnskap om barnevernets samfunnsmandat og oppgave- og ansvarsfordeling i velferdsforvaltningen

·         har kunnskap om barns oppvekst og barndom med særlig forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner

·         har kunnskap om forebyggende og sosialpedagogisk arbeid for barn, unge og deres familier som lever i utsatte livssituasjoner 

·         har kunnskap om sosialpedagogikk, egen profesjon og barnevernfeltets historie og rolle i samfunnet

·         har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitikkens utforming påvirker prioriteringer og yrkesutøvelsen på barnevernsområdet 

·         har kjennskap til entreprenørskap og innovasjon innen barnevernsfeltet  

·         har kunnskap om hvordan kreative metoder inngår i barnevernspedagogens relasjonskompetanse

 

Ferdigheter

Studenten

·         kan reflektere over hvordan velferdspolitikken påvirker den praktiske yrkesutøvelsen  

·         kan reflektere over barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver 

·         har forståelse for hvordan sette i gang og lede ulike aktiviteter med vekt på mestring og deltakelse

·         kan reflektere over hvordan egne reaksjoner, følelser og tidligere opplevelser virker inn i møter med andre

 

Generell kompetanse

Studenten

·         har kjennskap til sentrale helse- og sosialpolitiske spørsmål, velferdsstatens utvikling og velferdsstatens profesjoner 

·         har forståelse for hvordan organiseringen og strukturene i barnevernet påvirker utøvelsen av det sosialpedagogiske arbeidet

·         har innsikt i hvordan kreative metoder kan benyttes i relasjonsarbeid med barn og familier. 

·         har begynnende innsikt i hvordan man kan sortere egne reaksjoner og følelser i profesjonsutøvelsen

Permitted exam materials and equipment

Offentlige godkjente lovsamlinger, med innarbeidede henvisninger etter nærmere retningslinjer, er tillatt å ha med seg til eksamen.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering.