Programplaner og emneplaner - Student
BV1600 Child protection in the welfare state – Scientific theory, ethics and view on humanity Course description
- Course name in Norwegian
- Barnevern i velferdsstaten – vitenskapsteori, etikk og menneskesyn
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
SPRING 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en innføring i sentrale begreper og teorier i etikk og vitenskapsteori. Etikkdelen handler om menneskesyn, forvaltning av makt og kunnskap samt utøvelse av faglig skjønn i barnevernets virksomhet. Vitenskapsteoridelen tematiserer kunnskapens betydning for den profesjonelle praksisutøvelsen i barnevernet. Sammenhengen mellom den profesjonelles kunnskap og faglige dannelse i møte med brukere og samarbeidspartnere står sentralt i emnet.
Required preliminary courses
Det er ingen krav til forkunnskaper.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten
· har kunnskap om grunnleggende etiske begreper
· har kunnskap om sentrale etiske tradisjoner
· har kunnskap om grunnleggende vitenskapsteoretiske posisjoner og begreper med relevans for egen fagetisk virksomhet i arbeid med barn, unge og deres foresatte
· har bred kunnskap om humanistiske verdier og menneskesyn, herunder inkludering, ikke-diskriminering og forvaltning av makt i barnevernet
Ferdigheter
Studenten
· kan redegjøre for ulike etiske begreper og tradisjoner
· kan redegjøre for ulike vitenskapsteoretiske posisjoner
· har innsikt i, kan reflektere over og drøfte etiske problemstillinger i barnevernets ulike virksomhetsområder
· opparbeider forståelse av og innsikt i egen profesjonelle dannelse i møter med barn, unge og deres foresatte
· kan reflektere over forholdet mellom forskningskunnskap, erfaringskunnskap og kunnskap fra barn, unge og foresatte som grunnlag for utøvelse av kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse
Studenten
· har forståelse for sammenhengen mellom etikk, vitenskapsteori og profesjonell praksis i barnevernet
· har innsikt i og kan reflektere over betydningen av etikk og kunnskap i barnevernfeltet
· har innsikt i nødvendigheten av å utvise dømmekraft og skjønn i fagetisk virksomhet i møter med barn, unge og deres foresatte
Teaching and learning methods
Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov.
Course requirements
Det er et skriftlig individuelt arbeidskrav i dette emnet
Assessment
Muntlig individuell eksamen.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Emnet omhandler forebyggende, sosialpedagogisk og helsefremmende arbeid med barn og unge i ulike lokale miljøer. Emnet vil gi et innblikk i oppvekstmiljøets betydning for barn og unges utvikling og helse, og ta for seg risiko- og beskyttelsesfaktorer. Videre rettes det særlig fokus mot barnevernspedagogens rolle og ansvar i forebyggende arbeid på arenaer som barnehage, skole og fritidstilbud. Samarbeidet mellom barneverntjenesten og forebyggende arenaer vil stå sentralt.;
I begynnelsen av emnet vil det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget;"Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres";INTER 1200 gjennomføres. SE;INTERACTs;hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER 1200.https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Grading scale
Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.
Examiners
Kunnskaper
Studenten
· har bred kunnskap om barnevernspedagogens rolle i forebyggende sosialpedagogisk arbeid med barn og unge på areaer som skole, barnehage og fritidstilbud
· har kunnskap om seksuelle orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk hos barn og unge
· har bred kunnskap om barn og unge med sosiale og emosjonelle utfordringer, og om risiko- og beskyttelsesfaktorers betydning for barn og unges helse
· har kunnskap om enslige mindreårige asylsøkere livssituasjon og rettigheter
· har kunnskap om ulike perspektiver på forebyggende og helsefremmende arbeid, herunder forebyggende perspektiv på ungdomskriminalitet, rus og avvik
· har bred kunnskap om hvordan samarbeide med barn og foresatte til barnets beste
· har kunnskap om hvordan strukturelle forhold, kan virke inn på barn og unges situasjon og oppvekstforhold
· har bred kunnskap om ulike institusjoners ansvarsområde og tverrinstitusjonelt samarbeid, særskilt samarbeidet mellom barneverntjenesten, skole og barnehage
· har kunnskap om kreative og estetiske metoder og hvordan disse kan bidra til barn og unges fysiske og psykiske helse
· har kjennskap til nytenkning og innovasjonsprosesser i barnevernfaglig sammenheng
· kan oppdatere sin kunnskap om helse- og sosialpolitikk
Ferdigheter
Studenten
· kan anvende kunnskap om forebyggende og helsefremmede arbeid på arenaer der barn og unge oppholder seg
· kan anvende kunnskap og kompetanse til å kommunisere og samarbeide med barn og foresatte i forebyggende arbeid
· kan anvende kunnskap og kompetanse til å initiere og følge opp tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid, særskilt samarbeid med barneverntjenesten
· kan anvende relevante tiltak som bidrar til at unge vanskeligstilte inkluderes i arbeid
· kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse på arenaer der barn og unge oppholder seg
· kan anvende kunnskap om barn og unges digitale hverdagsliv
Generell kompetanse
Studenten
· kan anvende kunnskap fra ulike faglige disipliner og perspektiv til å reflektere faglig, etisk og kritisk omkring egen rolle som barnevernspedagog i forebyggende og helsefremmende sosialpedagogisk arbeid
· kan forstå og reflektere omkring betydningen av en estetisk tilnærming i arbeidet med barn og unge
· kan forstå og reflektere over sammenhenger mellom helse, utdanning og livsvilkår