Programplaner og emneplaner - Student
BV1600 Child protection in the welfare state – Scientific theory, ethics and view on humanity Course description
- Course name in Norwegian
- Barnevern i velferdsstaten – vitenskapsteori, etikk og menneskesyn
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
SPRING 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en innføring i sentrale begreper og teorier i etikk og vitenskapsteori. Etikkdelen handler om menneskesyn, forvaltning av makt og kunnskap samt utøvelse av faglig skjønn i barnevernets virksomhet. Vitenskapsteoridelen tematiserer kunnskapens betydning for den profesjonelle praksisutøvelsen i barnevernet. Sammenhengen mellom den profesjonelles kunnskap og faglige dannelse i møte med brukere og samarbeidspartnere står sentralt i emnet.
Required preliminary courses
Det er ingen krav til forkunnskaper.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten
· har kunnskap om grunnleggende etiske begreper
· har kunnskap om sentrale etiske tradisjoner
· har kunnskap om grunnleggende vitenskapsteoretiske posisjoner og begreper med relevans for egen fagetisk virksomhet i arbeid med barn, unge og deres foresatte
· har bred kunnskap om humanistiske verdier og menneskesyn, herunder inkludering, ikke-diskriminering og forvaltning av makt i barnevernet
Ferdigheter
Studenten
· kan redegjøre for ulike etiske begreper og tradisjoner
· kan redegjøre for ulike vitenskapsteoretiske posisjoner
· har innsikt i, kan reflektere over og drøfte etiske problemstillinger i barnevernets ulike virksomhetsområder
· opparbeider forståelse av og innsikt i egen profesjonelle dannelse i møter med barn, unge og deres foresatte
· kan reflektere over forholdet mellom forskningskunnskap, erfaringskunnskap og kunnskap fra barn, unge og foresatte som grunnlag for utøvelse av kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse
Studenten
· har forståelse for sammenhengen mellom etikk, vitenskapsteori og profesjonell praksis i barnevernet
· har innsikt i og kan reflektere over betydningen av etikk og kunnskap i barnevernfeltet
· har innsikt i nødvendigheten av å utvise dømmekraft og skjønn i fagetisk virksomhet i møter med barn, unge og deres foresatte
Teaching and learning methods
Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov.
Course requirements
Det er et skriftlig individuelt arbeidskrav i dette emnet
Assessment
Muntlig individuell eksamen.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Offentlige godkjente lovsamlinger, med innarbeidede henvisninger etter nærmere retningslinjer, er tillatt å ha med seg til eksamen.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.