EPN-V2

BV1600 Child protection in the welfare state – Scientific theory, ethics and view on humanity Course description

Course name in Norwegian
Barnevern i velferdsstaten – vitenskapsteori, etikk og menneskesyn
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
  • Introduction

    Emnet gir en innføring i sentrale begreper og teorier i etikk og vitenskapsteori. Etikkdelen handler om menneskesyn, forvaltning av makt og kunnskap samt utøvelse av faglig skjønn i barnevernets virksomhet. Vitenskapsteoridelen tematiserer kunnskapens betydning for den profesjonelle praksisutøvelsen i barnevernet. Sammenhengen mellom den profesjonelles kunnskap og faglige dannelse i møte med brukere og samarbeidspartnere står sentralt i emnet.

  • Required preliminary courses

    Det er ingen krav til forkunnskaper.

  • Learning outcomes

    Kunnskaper

    Studenten

    · har kunnskap om grunnleggende etiske begreper

    · har kunnskap om sentrale etiske tradisjoner

    · har kunnskap om grunnleggende vitenskapsteoretiske posisjoner og begreper med relevans for egen fagetisk virksomhet i arbeid med barn, unge og deres foresatte

    · har bred kunnskap om humanistiske verdier og menneskesyn, herunder inkludering, ikke-diskriminering og forvaltning av makt i barnevernet

    Ferdigheter

    Studenten

    · kan redegjøre for ulike etiske begreper og tradisjoner

    · kan redegjøre for ulike vitenskapsteoretiske posisjoner

    · har innsikt i, kan reflektere over og drøfte etiske problemstillinger i barnevernets ulike virksomhetsområder

    · opparbeider forståelse av og innsikt i egen profesjonelle dannelse i møter med barn, unge og deres foresatte

    · kan reflektere over forholdet mellom forskningskunnskap, erfaringskunnskap og kunnskap fra barn, unge og foresatte som grunnlag for utøvelse av kunnskapsbasert praksis

    Generell kompetanse

    Studenten

    · har forståelse for sammenhengen mellom etikk, vitenskapsteori og profesjonell praksis i barnevernet

    · har innsikt i og kan reflektere over betydningen av etikk og kunnskap i barnevernfeltet

    · har innsikt i nødvendigheten av å utvise dømmekraft og skjønn i fagetisk virksomhet i møter med barn, unge og deres foresatte

  • Teaching and learning methods

    Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov.

  • Course requirements

    Det er et skriftlig individuelt arbeidskrav i dette emnet

  • Assessment

    Muntlig individuell eksamen.

    Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Offentlige godkjente lovsamlinger, med innarbeidede henvisninger etter nærmere retningslinjer, er tillatt å ha med seg til eksamen.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F

  • Examiners

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.