EPN-V2

BV1600 Child protection in the welfare state – Scientific theory, ethics and view on humanity Course description

Course name in Norwegian
Barnevern i velferdsstaten – vitenskapsteori, etikk og menneskesyn
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i sentrale begreper og teorier i etikk og vitenskapsteori. Etikkdelen handler om menneskesyn, forvaltning av makt og kunnskap samt utøvelse av faglig skjønn i barnevernets virksomhet. Vitenskapsteoridelen tematiserer kunnskapens betydning for den profesjonelle praksisutøvelsen i barnevernet. Sammenhengen mellom den profesjonelles kunnskap og faglige dannelse i møte med brukere og samarbeidspartnere står sentralt i emnet.

Required preliminary courses

Det er ingen krav til forkunnskaper.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten

· har kunnskap om grunnleggende etiske begreper

· har kunnskap om sentrale etiske tradisjoner

· har kunnskap om grunnleggende vitenskapsteoretiske posisjoner og begreper med relevans for egen fagetisk virksomhet i arbeid med barn, unge og deres foresatte

· har bred kunnskap om humanistiske verdier og menneskesyn, herunder inkludering, ikke-diskriminering og forvaltning av makt i barnevernet

Ferdigheter

Studenten

· kan redegjøre for ulike etiske begreper og tradisjoner

· kan redegjøre for ulike vitenskapsteoretiske posisjoner

· har innsikt i, kan reflektere over og drøfte etiske problemstillinger i barnevernets ulike virksomhetsområder

· opparbeider forståelse av og innsikt i egen profesjonelle dannelse i møter med barn, unge og deres foresatte

· kan reflektere over forholdet mellom forskningskunnskap, erfaringskunnskap og kunnskap fra barn, unge og foresatte som grunnlag for utøvelse av kunnskapsbasert praksis

Generell kompetanse

Studenten

· har forståelse for sammenhengen mellom etikk, vitenskapsteori og profesjonell praksis i barnevernet

· har innsikt i og kan reflektere over betydningen av etikk og kunnskap i barnevernfeltet

· har innsikt i nødvendigheten av å utvise dømmekraft og skjønn i fagetisk virksomhet i møter med barn, unge og deres foresatte

Teaching and learning methods

Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov.

Course requirements

Det er et skriftlig individuelt arbeidskrav i dette emnet

Assessment

Muntlig individuell eksamen.

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Emnet omhandler forebyggende, sosialpedagogisk og helsefremmende arbeid med barn og unge i ulike lokale miljøer. Emnet vil gi et innblikk i oppvekstmiljøets betydning for barn og unges utvikling og helse, og ta for seg risiko- og beskyttelsesfaktorer. Videre rettes det særlig fokus mot barnevernspedagogens rolle og ansvar i forebyggende arbeid på arenaer som barnehage, skole og fritidstilbud. Samarbeidet mellom barneverntjenesten og forebyggende arenaer vil stå sentralt.;

I begynnelsen av emnet vil det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget;"Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres";INTER 1200 gjennomføres. SE;INTERACTs;hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER 1200.https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Grading scale

Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.

Examiners

Kunnskaper

Studenten

· har bred kunnskap om barnevernspedagogens rolle i forebyggende sosialpedagogisk arbeid med barn og unge på areaer som skole, barnehage og fritidstilbud

· har kunnskap om seksuelle orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk hos barn og unge

· har bred kunnskap om barn og unge med sosiale og emosjonelle utfordringer, og om risiko- og beskyttelsesfaktorers betydning for barn og unges helse

· har kunnskap om enslige mindreårige asylsøkere livssituasjon og rettigheter

· har kunnskap om ulike perspektiver på forebyggende og helsefremmende arbeid, herunder forebyggende perspektiv på ungdomskriminalitet, rus og avvik

· har bred kunnskap om hvordan samarbeide med barn og foresatte til barnets beste

· har kunnskap om hvordan strukturelle forhold, kan virke inn på barn og unges situasjon og oppvekstforhold

· har bred kunnskap om ulike institusjoners ansvarsområde og tverrinstitusjonelt samarbeid, særskilt samarbeidet mellom barneverntjenesten, skole og barnehage

· har kunnskap om kreative og estetiske metoder og hvordan disse kan bidra til barn og unges fysiske og psykiske helse

· har kjennskap til nytenkning og innovasjonsprosesser i barnevernfaglig sammenheng

· kan oppdatere sin kunnskap om helse- og sosialpolitikk

Ferdigheter

Studenten

· kan anvende kunnskap om forebyggende og helsefremmede arbeid på arenaer der barn og unge oppholder seg

· kan anvende kunnskap og kompetanse til å kommunisere og samarbeide med barn og foresatte i forebyggende arbeid

· kan anvende kunnskap og kompetanse til å initiere og følge opp tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid, særskilt samarbeid med barneverntjenesten

· kan anvende relevante tiltak som bidrar til at unge vanskeligstilte inkluderes i arbeid

· kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse på arenaer der barn og unge oppholder seg

· kan anvende kunnskap om barn og unges digitale hverdagsliv

Generell kompetanse

Studenten

· kan anvende kunnskap fra ulike faglige disipliner og perspektiv til å reflektere faglig, etisk og kritisk omkring egen rolle som barnevernspedagog i forebyggende og helsefremmende sosialpedagogisk arbeid

· kan forstå og reflektere omkring betydningen av en estetisk tilnærming i arbeidet med barn og unge

· kan forstå og reflektere over sammenhenger mellom helse, utdanning og livsvilkår