EPN-V2

BV1400 Psychosocial perspectives – Child neglect, violence and sexual abuse Course description

Course name in Norwegian
Psykososiale perspektiver – omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i tema knyttet til barn og unge i utsatte livssituasjoner. Ulike betydninger av omsorgssvikt, vold i nære relasjoner og seksuelle overgrep er sentralt. Studentene får kunnskap om konsekvenser vold og seksuelle overgrep kan ha for barnets utvikling. Emnet gir også kunnskap om hvordan denne tematikken kan håndteres av fagpersoner i barnevernsfeltet.

I begynnelsen av emnet vil det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget "Den samme ungen- ulike arenaer" (INTER 1100) gjennomføres. Se INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER 1100: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact 

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • can define what EBP is and recognizes the rationale for EBP and shared decision making
  • knows the steps of EBP
  • is familiar with the levels in the S-pyramid and acknowledges the difference between single studies and systematic reviews
  • knows the characteristics of a scientific article, e.g. IMRAD
  • can explain the purpose and characteristics of qualitative and quantitative studies and syntheses of studies, e.g. systematic reviews
  • understands the principles for critical appraisal and knows how to use check lists for different study designs, clinical guidelines and professional procedures
  • knows different types of categorical and continuous measures of association and effect, and key graphical presentations  

Skills

The student

  • can identify different types of professional/clinical questions, such as questions about treatment, diagnosis, prognosis, experiences and etiology
  • can, for each type of clinical question, identify the preferred order of study designs
  • can formulate searchable professional/clinical questions using e.g. PICO and variations of PICO
  • can construct and carry out an appropriate and simple search strategy for professional/clinical questions from the top of the S-pyramid  

General competencies

The student

  • can critically assess health claims in the media
  • can discuss the importance of user knowledge, clinical experience, and summarized research in clinical decision-making 

Teaching and learning methods

Eksamen i emnet er en en individuell skriftlig oppgave som innleveres i etterkant av praksisperioden. Besvarelsen skal ha et omfang på 10.000-12.000 tegn inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. 

I eksamensbesvarelsen skal studentene relatere egen praksiserfaring til 1. studieårs pensum og undervisning. 

En student kan ved ikke bestått levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Course requirements

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter godkjent:

1. Obligatorisk deltagelse i INTERACT - Inter 1100: 2 dager

2. Innlevering av individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. Loggen forutsetter deltakelse på seminarene. Ved fravær og manglende innlevering av logg gis det anledning til å levere en skriftlig kompensatorisk oppgave.

Les mer om INTERACT og Inter-emnet her: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Obligatorisk aktivitet og arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. 

Assessment

Eksamen er en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 72 timer på 8-9 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • prosjektbeskrivelse på inntil 1000 ord for bacheloroppgaven*
  • deltakelse i undervisning knyttet til valgt fordypningstema - 80 prosent tilstedeværelse
  • deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse
  • vurdert i henhold til skikkethetskriterier jfr. Forskrift om skikkethetsvurdering i høgre utdanning
  • innleverte utfylte og signerte praksisdokumenter etter gitte kriterier

*Hvis prosjektet studenten deltar på endres etter at opprinnelig prosjektbeskrivelse er godkjent, må studenten levere ny prosjektbeskrivelse til godkjenning innen gitte frister.

Grading scale

Vurderte praksisstudier:

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studentens oppnåelse av læringsutbyttene i praksisemnene. For å kunne gi en vurdering av studenten kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis.

Ny og utsatt vurdering:

«Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisemnet på nytt.

Følgende gjelder for alle praksisemnene i studiet

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Bestått praksis forutsetter at tre elementer er bestått:

  • Obligatorisk tilstedeværelse
  • Læringsutbytter
  • Skikkethet

Bestått praksis forutsetter at studenten har oppfylt kravet til obligatorisk tilstedeværelse. I praksisemnene kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse. Dersom fraværsgrensen overskrides, kan studenten ta igjen manglende praksis/undervisning, forutsatt at dette er praktisk mulig. Dersom fraværet ikke kan kompenseres må perioden tas igjen i sin helhet. Dette fører til forsinkelse i studentens studieprogresjon.

Examiners

Ikke relevant