EPN-V2

BV1200 Psycosocial persepctives - Childhood and child development Course description

Course name in Norwegian
Psykososiale perspektiver – barns oppvekst og utvikling
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Knowledge

The student

- has knowledge of different theoretical perspectives on diversity and equality, including sociological, post-colonial and inter-sectional perspectives, and knowledge of how these can be used in work with children, young people and families

- has knowledge of identity and belonging and how different identities and group affiliation can work together in categorisation and marginalisation processes

- has knowledge of inclusion and exclusion mechanisms at the institutional and individual level, including categorisation, marginalisation, stigmatisation, segregation, discrimination and racism

- has knowledge of different perspectives on power and how structural power can play out in the relationship between the majority and minority

- has knowledge of ethnic minorities and refugees’ life situations and rights

- has knowledge of indigenous people’s life situations and rights, including the rights of Sami children to practise their own language and culture

- has knowledge of using interpreters in child welfare work

Skills

The student

- can apply relevant theoretical perspectives and knowledge to analyse and develop a nuanced understanding of different minority groups’ situation and challenges in the Norwegian welfare state

- can reflect on society’s general understanding of different minority groups and how these understandings can influence their own professional practice with children, young people and families

- can reflect on how their own childhood, cultural background, preconceptions and values influence interactions with different minorities and can influence assessments and decisions in child welfare work

- can reflect on how power plays out in interactions between child welfare officers and children, young people and families from different minority backgrounds

General competence

The student

- can critically reflect on their own and other’s actions, attitudes, experiences and values relating to different minorities

- can contribute to ensuring equitable services for all groups in society, regardless of their ethnicity, gender, sexual expression, sexual orientation, religion and life philosophy, functional ability, age and class

Required preliminary courses

No coursework requirements or compulsory activities.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten

· har kunnskap om barns oppvekst, barndom, sosialisering, læring, danning og utvikling

· har kunnskap om samspill og utviklingsstøttende omsorg med særlig fokus på hva som fremmer god fysisk og psykisk helse hos barn

· har kjennskap til ulike former for foreldreskap og familieliv

· har kjennskap til ulike former for familiepolitiske føringer

· har kunnskap om betydninger av kulturelle og sosioøkonomiske faktorer og levekår for barn og unges hverdagsliv og utvikling

· har kunnskap om kommunikasjon med barn og unge i et samfunn preget av mangfold

· har kunnskap om hvordan aktiviteter/kreative metoder kan brukes i relasjonsarbeid med barn og unge

· har kunnskap om barns digitale hverdagsliv og kan oppdatere denne kunnskapen

Ferdigheter

Studenten

· kan reflektere over betydninger av kulturelle og sosioøkonomiske faktorer og levekår for barn og unges hverdagsliv og utvikling

· kan anvende faglig kunnskap fra barn og unge som del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning i eget hverdagsliv

· kan anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging i samspill med barn og unge i et samfunn preget av mangfold

· kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse

Generell kompetanse

Studenten

· Har innsikt i betydningen av relasjonskompetanse i arbeid med barn.

· Kan reflektere over egen forforståelse, holdninger og verdier knyttet til barndom, familie og oppvekst

Teaching and learning methods

Arbeidet foregår gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov, som bl.a. minipraksis i skole og ferdighetstrening i kommunikasjon.

Course requirements

Det er obligatorisk tilstedeværelse på minipraksis på skole.

Emnet inneholder ferdighetstrening i kommunikasjon. Ferdighetstreningen er obligatorisk.

For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).

Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Assessment

Oral exam is assessed by one internal and one external examiner.

Permitted exam materials and equipment

Amela Pacuka og Wenche Bekken

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.