Programplaner og emneplaner - Student
BV1200 Psycosocial persepctives - Childhood and child development Course description
- Course name in Norwegian
- Psykososiale perspektiver – barns oppvekst og utvikling
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet tilegner studenten seg kunnskap om sentral økonomisk teori egnet for strategisk analyse. Strategien består av målsetningene, retningslinjene og ressursene organisasjonen bruker til å oppnå og beholde konkurransefortrinn. Aktuelle virkemidler i konkurransestrategien inkluderer prising, markedsføring, produktutvikling, fusjoner, oppkjøp og allianser. I Strategiøkonomi diskuteres mikroøkonomiske og spillteoretiske modeller med sikte på å utvikle evnen til å anvende økonomisk teori i utformingen av effektive strategier for bedrifter og andre organisasjoner. Emnet bygger videre på obligatoriske emner i mikroøkonomi og bedriftsøkonomi.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten
· har kunnskap om barns oppvekst, barndom, sosialisering, læring, danning og utvikling
· har kunnskap om samspill og utviklingsstøttende omsorg med særlig fokus på hva som fremmer god fysisk og psykisk helse hos barn
· har kjennskap til ulike former for foreldreskap og familieliv
· har kjennskap til ulike former for familiepolitiske føringer
· har kunnskap om betydninger av kulturelle og sosioøkonomiske faktorer og levekår for barn og unges hverdagsliv og utvikling
· har kunnskap om kommunikasjon med barn og unge i et samfunn preget av mangfold
· har kunnskap om hvordan aktiviteter/kreative metoder kan brukes i relasjonsarbeid med barn og unge
· har kunnskap om barns digitale hverdagsliv og kan oppdatere denne kunnskapen
Ferdigheter
Studenten
· kan reflektere over betydninger av kulturelle og sosioøkonomiske faktorer og levekår for barn og unges hverdagsliv og utvikling
· kan anvende faglig kunnskap fra barn og unge som del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning i eget hverdagsliv
· kan anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging i samspill med barn og unge i et samfunn preget av mangfold
· kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse
Generell kompetanse
Studenten
· Har innsikt i betydningen av relasjonskompetanse i arbeid med barn.
· Kan reflektere over egen forforståelse, holdninger og verdier knyttet til barndom, familie og oppvekst
Teaching and learning methods
Fagstoffet gjennomgås i plenumsforelesninger. I første del av semesteret får studentene øvingsoppgaver som ikke skal leveres inn. Senere blir det gitt to oppgaver utgjør en del av karaktergrunnlaget som beskrevet under.
Course requirements
Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.
Assessment
Vurderingen består av 2 innleveringsoppgaver i løpet av semesteret og individuell skriftlig eksamen på 4 timer. De to innleveringsoppgavene, på opptil 3 000 ord hver, skal utføres individuelt eller i grupper på inntil 4 studenter. Oppgavene teller 40 % og skoleeksamen 60 %. Totalkarakter settes etter en helhetsvurdering.
Ved gjentak av eksamen, må man levere både nye innleveringer og gå opp til ny skriftlig skoleeksamen.
Det gis tilbakemelding på prosjektoppgavene i løpet av semesteret, men endelig karaktervedtak gjøres etter eksamen. Det er ikke klagemulighet på underveisevalueringen isolert.
Permitted exam materials and equipment
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
Grading scale
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Examiners
Einar Belsom