Programplaner og emneplaner - Student
BV1100 Child protection in the welfare state - Mandate, profession and self-understanding Course description
- Course name in Norwegian
- Barnevern i velferdsstaten – mandat, profesjon og selvforståelse
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Emnet gir innblikk i barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver i det norske velferdssystemet. Studentene får en introduksjon til barnevernets historie, samfunnsmandat og velferdspolitiske målsettinger og etiske retningslinjer for barnevernspedagoger. Oppgave- og ansvarsfordeling i velferdssystemet generelt og barnevernsfeltet spesielt står sentralt. Studentene får innblikk i egen rolle som fremtidig barnevernspedagog og hvordan tidlige opplevelser kan påvirke møter med barn og foresatte. Gjennom en innføring i kreative metoder får studentene mulighet til å reflektere over egne reaksjoner og følelser, og hvordan kreative metoder kan anvendes i praktisk barnevernsarbeid.;
.
-
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
-
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten
·;;;;;;;; har kunnskap om barnevernets samfunnsmandat og oppgave- og ansvarsfordeling i velferdsforvaltningen
·;;;;;;;; har kunnskap om barns oppvekst og barndom med særlig forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
·;;;;;;;; har kunnskap om forebyggende og sosialpedagogisk arbeid for barn, unge og deres familier;som lever i utsatte livssituasjoner;
·;;;;;;;; har kunnskap om sosialpedagogikk, egen profesjon og barnevernfeltets historie og rolle i samfunnet
·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitikkens utforming påvirker prioriteringer og yrkesutøvelsen på barnevernsområdet;
·;;;;;;;; har kjennskap til entreprenørskap og innovasjon innen barnevernsfeltet;;
·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan kreative metoder inngår i barnevernspedagogens relasjonskompetanse
;
Ferdigheter
Studenten
·;;;;;;;; kan reflektere over hvordan velferdspolitikken påvirker den praktiske yrkesutøvelsen ;
·;;;;;;;; kan reflektere over barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver;
·;;;;;;;; har forståelse for hvordan sette i gang og lede ulike aktiviteter med vekt på mestring og deltakelse
·;;;;;;;; kan reflektere over hvordan egne reaksjoner, følelser og tidligere opplevelser virker inn i møter med andre
;
Generell kompetanse
Studenten
·;;;;;;;; har kjennskap til sentrale helse- og sosialpolitiske spørsmål, velferdsstatens utvikling og velferdsstatens profesjoner;
·;;;;;;;; har forståelse for hvordan organiseringen og strukturene i barnevernet påvirker utøvelsen av det sosialpedagogiske arbeidet
·;;;;;;;; har innsikt i hvordan kreative metoder kan benyttes i relasjonsarbeid med barn og familier.;
·;;;;;;;; har begynnende innsikt i hvordan man kan sortere egne reaksjoner og følelser i profesjonsutøvelsen
-
Teaching and learning methods
Arbeidet foregår gjennom forelesninger, selvstudium, basisgrupper, ferdighetstrening i grupper og andre undervisningsformer etter behov.
-
Course requirements
Emnet inneholder ett arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.
1. Obligatorisk ferdighetstrening i arbeid med egne holdninger og selvrefleksjon ved bruk av kreative og estetiske metoder.
For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær over 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen. Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse.
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
-
Assessment
Eksamen er en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 48 timer på 8 -10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Grading scale
Gradert skala; A til F.
-
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.