EPN-V2

BV1100 Child protection in the welfare state - Mandate, profession and self-understanding Course description

Course name in Norwegian
Barnevern i velferdsstaten – mandat, profesjon og selvforståelse
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
  • Introduction

    Emnet gir innblikk i barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver i det norske velferdssystemet. Studentene får en introduksjon til barnevernets historie, samfunnsmandat og velferdspolitiske målsettinger og etiske retningslinjer for barnevernspedagoger. Oppgave- og ansvarsfordeling i velferdssystemet generelt og barnevernsfeltet spesielt står sentralt. Studentene får innblikk i egen rolle som fremtidig barnevernspedagog og hvordan tidlige opplevelser kan påvirke møter med barn og foresatte. Gjennom en innføring i kreative metoder får studentene mulighet til å reflektere over egne reaksjoner og følelser, og hvordan kreative metoder kan anvendes i praktisk barnevernsarbeid.;

    .

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Kunnskap

    Studenten

    ·;;;;;;;; har kunnskap om barnevernets samfunnsmandat og oppgave- og ansvarsfordeling i velferdsforvaltningen

    ·;;;;;;;; har kunnskap om barns oppvekst og barndom med særlig forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner

    ·;;;;;;;; har kunnskap om forebyggende og sosialpedagogisk arbeid for barn, unge og deres familier;som lever i utsatte livssituasjoner;

    ·;;;;;;;; har kunnskap om sosialpedagogikk, egen profesjon og barnevernfeltets historie og rolle i samfunnet

    ·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitikkens utforming påvirker prioriteringer og yrkesutøvelsen på barnevernsområdet;

    ·;;;;;;;; har kjennskap til entreprenørskap og innovasjon innen barnevernsfeltet;;

    ·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan kreative metoder inngår i barnevernspedagogens relasjonskompetanse

    ;

    Ferdigheter

    Studenten

    ·;;;;;;;; kan reflektere over hvordan velferdspolitikken påvirker den praktiske yrkesutøvelsen ;

    ·;;;;;;;; kan reflektere over barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver;

    ·;;;;;;;; har forståelse for hvordan sette i gang og lede ulike aktiviteter med vekt på mestring og deltakelse

    ·;;;;;;;; kan reflektere over hvordan egne reaksjoner, følelser og tidligere opplevelser virker inn i møter med andre

    ;

    Generell kompetanse

    Studenten

    ·;;;;;;;; har kjennskap til sentrale helse- og sosialpolitiske spørsmål, velferdsstatens utvikling og velferdsstatens profesjoner;

    ·;;;;;;;; har forståelse for hvordan organiseringen og strukturene i barnevernet påvirker utøvelsen av det sosialpedagogiske arbeidet

    ·;;;;;;;; har innsikt i hvordan kreative metoder kan benyttes i relasjonsarbeid med barn og familier.;

    ·;;;;;;;; har begynnende innsikt i hvordan man kan sortere egne reaksjoner og følelser i profesjonsutøvelsen

  • Teaching and learning methods

    Arbeidet foregår gjennom forelesninger, selvstudium, basisgrupper, ferdighetstrening i grupper og andre undervisningsformer etter behov.

  • Course requirements

    Emnet inneholder ett arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.

    1. Obligatorisk ferdighetstrening i arbeid med egne holdninger og selvrefleksjon ved bruk av kreative og estetiske metoder.

    For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær over 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen. Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse.

    Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

  • Assessment

    Eksamen er en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 48 timer på 8 -10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.

    Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala; A til F.

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.