Programplaner og emneplaner - Student
BV1100 Child protection in the welfare state - Mandate, profession and self-understanding Course description
- Course name in Norwegian
- Barnevern i velferdsstaten – mandat, profesjon og selvforståelse
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir innblikk i barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver i det norske velferdssystemet. Studentene får en introduksjon til barnevernets historie, samfunnsmandat og velferdspolitiske målsettinger og etiske retningslinjer for barnevernspedagoger. Oppgave- og ansvarsfordeling i velferdssystemet generelt og barnevernsfeltet spesielt står sentralt. Studentene får innblikk i egen rolle som fremtidig barnevernspedagog og hvordan tidlige opplevelser kan påvirke møter med barn og foresatte. Gjennom en innføring i kreative metoder får studentene mulighet til å reflektere over egne reaksjoner og følelser, og hvordan kreative metoder kan anvendes i praktisk barnevernsarbeid.
Required preliminary courses
The aim of the course is to provide the students both with the theoretical basis of cross-cultural communication and to develop their practical skills in dealing with cross-cultural encounters in the global workplace.
Language of instruction is English.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten
· har kunnskap om barnevernets samfunnsmandat og oppgave- og ansvarsfordeling i velferdsforvaltningen
· har kunnskap om barns oppvekst og barndom med særlig forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
· har kunnskap om forebyggende og sosialpedagogisk arbeid for barn, unge og deres familier som lever i utsatte livssituasjoner
· har kunnskap om sosialpedagogikk, egen profesjon og barnevernfeltets historie og rolle i samfunnet
· har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitikkens utforming påvirker prioriteringer og yrkesutøvelsen på barnevernsområdet
· har kjennskap til entreprenørskap og innovasjon innen barnevernsfeltet
· har kunnskap om hvordan kreative metoder inngår i barnevernspedagogens relasjonskompetanse
Ferdigheter
Studenten
· kan reflektere over hvordan velferdspolitikken påvirker den praktiske yrkesutøvelsen
· kan reflektere over barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver
· har forståelse for hvordan sette i gang og lede ulike aktiviteter med vekt på mestring og deltakelse
· kan reflektere over hvordan egne reaksjoner, følelser og tidligere opplevelser virker inn i møter med andre
Generell kompetanse
Studenten
· har kjennskap til sentrale helse- og sosialpolitiske spørsmål, velferdsstatens utvikling og velferdsstatens profesjoner
· har forståelse for hvordan organiseringen og strukturene i barnevernet påvirker utøvelsen av det sosialpedagogiske arbeidet
· har innsikt i hvordan kreative metoder kan benyttes i relasjonsarbeid med barn og familier.
· har begynnende innsikt i hvordan man kan sortere egne reaksjoner og følelser i profesjonsutøvelsen
Teaching and learning methods
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- knows various definitions of culture
- has broad knowledge about various business cultures
- has general knowledge of the main patterns of cross-cultural business behaviour
- has knowledge of various aspects of cross-cultural communication, management and interaction
- has knowledge about verbal and non-verbal communication in various cultures
- knows the most influential theories of cross-cultural communication
Skills
The student
- can deal with intercultural challenges in professional situations in the business world
- can communicate well within a professional, intercultural context
- can work well in international teams
- can interact in cross-cultural business situations while taking into account differences of business customs and behavior
- can analyze, compare and contrast different business cultures
- is able to discuss and reflect on various aspects of cultural differences
- can present and discuss business issues in an international and intercultural context
General competence
The student
- can apply his/her knowledge of cross-cultural communication and business cultures in professional situations
- can function well in most professional intercultural situations
- has developed his/her cultural sensitivity
Course requirements
Emnet inneholder ferdighetstrening i arbeid med egne holdninger og selvrefleksjon ved bruk av kreative og estetiske metoder.
Ferdighetstreningen er obligatorisk.
For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær over 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen. Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse.
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Assessment
The following coursework requirements must have been approved for the student to take the exam:
- Coursework 1: An oral presentation on an assigned topic, 2 or 3 students together (10-15 minutes per group)
- Coursework 2: An individual written assignment - application of theory to a specific case (2-3 pages)
Feedback will be given on both assignments.
The purpose of these assignments is to make the students reflect on and use the syllabus actively and help them prepare for the exam in Cross-Cultural Communication.
All required coursework must be completed and approved by the given deadline for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version by a given deadline.
Permitted exam materials and equipment
The exam in the course is a supervised exam of 4 hours.
Grading scale
The following aids are permitted:
- One dictionary: Native language-English / English-native language or English-English
Examiners
Grade scale A - F