Programplaner og emneplaner - Student
BV1100 Child protection in the welfare state - Mandate, profession and self-understanding Course description
- Course name in Norwegian
- Barnevern i velferdsstaten – mandat, profesjon og selvforståelse
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Knowledge
The student
- can describe basic theories of negotiation and under which circumstances negotiation is a proper problem solving tool
- is familiar with the interrelationship between negotiation and other social sciences like economics, psychology and anthropology
- is familiar with the concept of Nash equilibrium and how this is relevant in negotiations
- is familiar with effective use of debate in negotiation
- The student is familiar with tricks and ploys used in negotiation and how to protect oneself from such
- is familiar with influencing methods
Skills
The student
- can prepare effectively ahead of negotiations
- can practice effective debate and proposal techniques
Competence
The student
- can reflect on ethical behaviour in negotiations
- can solve negotiation problems in groups
Required preliminary courses
About 20 hours of teaching and exercises. In addition there will be 2 full days of practical negotiation training and 1 full day influencing training.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten
· har kunnskap om barnevernets samfunnsmandat og oppgave- og ansvarsfordeling i velferdsforvaltningen
· har kunnskap om barns oppvekst og barndom med særlig forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
· har kunnskap om forebyggende og sosialpedagogisk arbeid for barn, unge og deres familier som lever i utsatte livssituasjoner
· har kunnskap om sosialpedagogikk, egen profesjon og barnevernfeltets historie og rolle i samfunnet
· har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitikkens utforming påvirker prioriteringer og yrkesutøvelsen på barnevernsområdet
· har kjennskap til entreprenørskap og innovasjon innen barnevernsfeltet
· har kunnskap om hvordan kreative metoder inngår i barnevernspedagogens relasjonskompetanse
Ferdigheter
Studenten
· kan reflektere over hvordan velferdspolitikken påvirker den praktiske yrkesutøvelsen
· kan reflektere over barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver
· har forståelse for hvordan sette i gang og lede ulike aktiviteter med vekt på mestring og deltakelse
· kan reflektere over hvordan egne reaksjoner, følelser og tidligere opplevelser virker inn i møter med andre
Generell kompetanse
Studenten
· har kjennskap til sentrale helse- og sosialpolitiske spørsmål, velferdsstatens utvikling og velferdsstatens profesjoner
· har forståelse for hvordan organiseringen og strukturene i barnevernet påvirker utøvelsen av det sosialpedagogiske arbeidet
· har innsikt i hvordan kreative metoder kan benyttes i relasjonsarbeid med barn og familier.
· har begynnende innsikt i hvordan man kan sortere egne reaksjoner og følelser i profesjonsutøvelsen
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har god kunnskapsoversikt om inkludering og mangfold på samfunns- og skolenivå
- ha oppdatert kunnskap om sosialiseringsbetingelser i samfunnet og barn - og unges deltakelse på ulike sosialiseringsarenaer
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner
- har god kunnskap om relevante utdanningspolitiske tema og nyere forskning knyttet til klasserom og skole
- har god kunnskap om ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
- har god kunnskap om ulike veiledningsstrategier i samarbeid med kollegaer og andre aktører
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere, analysere og reflektere over utfordrende klasseromssituasjoner i lys av det mangfoldige samfunnet og elevenes ulike forutsetninger
- reflektere over hvordan samfunnbetingelser påvirkes barn - og unges muligheter for inkludering
- kan diskutere og reflektere over relevante utdanningspolitiske tema og nyere forskning knyttet til klasserom og skole
- gjennomføre prosesser relatert til forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
- benytte veiledningsstrategier i samarbeid med kollegaer og andre aktører
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen de aktuelle temaene i emnet
- har evne til å reflektere over egen profesjonell utvikling
- kan samarbeide om endrings- og utviklingsarbeid i grunnskolen til beste for alle elever
Course requirements
Normally taught in English. Taught in Norwegian if no English-speaking students are taking the course.
In this course, students will be given an opportunity to specialise in the significance of nutrition in the prevention and treatment of malnutrition. Obesity is an increasing problem among children and adults, while certain groups of the population are also at risk of undernutrition. Students may choose their target group for the course. The focus will be on methods used to map nutritional problems and status, as well as diet, and to propose measures to prevent and/or treat nutritional problems
Assessment
A list of reference aids allowed will be published on our website.
Permitted exam materials and equipment
Teoriundervisning, laboratoriearbeid. Øvinger på PC inngår i labt. Teoretiske øvinger er frivillige, men del av pensum.
Grading scale
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne avlegge eksamen:
Arbeidskrav 1
Ledelse av casebasert dialogseminar. Studentene utarbeider individuelt eller parvis et case basert på pensumlitteratur ca. 300 ord +/- 20 %.
Arbeidskrav 2
Fagnotat knyttet til gjennomført casebasert dialogseminar. Gjennomføres individuelt, med et omfang på 2000 ord +/- 10 %.
Arbeidskrav 3
Studenten gjennomfører en samtale (ca. 20 minutter) med en lærer i grunnskolen knyttet til et selvvalgt tema i emnet. På bakgrunn av referat fra samtalen skriver studenten et fagnotat 1000 ord +/- 10%.
Examiners
Individuell skriftlig hjemmeeksamen (en uke). Besvarelsen skal være på 3800-4000 ord.
Ny/utsatt eksamen
Skriftlig individuell eksamen under tilsyn, 6 timer.