EPN-V2

BV1100 Child protection in the welfare state - Mandate, profession and self-understanding Course description

Course name in Norwegian
Barnevern i velferdsstaten – mandat, profesjon og selvforståelse
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history
  • Introduction

    Emnet gir innblikk i barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver i det norske velferdssystemet. Studentene får en introduksjon til barnevernets historie, samfunnsmandat og velferdspolitiske målsettinger og etiske retningslinjer for barnevernspedagoger. Oppgave- og ansvarsfordeling i velferdssystemet generelt og barnevernsfeltet spesielt står sentralt. Studentene får innblikk i egen rolle som fremtidig barnevernspedagog og hvordan tidlige opplevelser kan påvirke møter med barn og foresatte. Gjennom en innføring i kreative metoder får studentene mulighet til å reflektere over egne reaksjoner og følelser, og hvordan kreative metoder kan anvendes i praktisk barnevernsarbeid.

  • Required preliminary courses

    Emnet omhandler barneverntjenestens inngripende beslutninger i forholdet mellom barn og foreldre. Studentene vil få en innføring i fylkesnemndsbehandling, plasseringer utenfor hjemmet og tvangstiltak. Hovedfokus er på tiltak utenfor hjemmet, som fosterhjem og institusjon, men pålegg om hjelpetiltak i hjemmet blir også tematisert. Barn og foreldres medvirkning i inngripende beslutninger er gjennomgående tema, likeledes faglige og etiske spørsmål som følger av barneverntjenestens maktutøvelse. Emnet vil gi en analytisk tilnærming til kompleksiteten i barnevernets beslutninger.

  • Learning outcomes

    Kunnskap

    Studenten

    · har kunnskap om barnevernets samfunnsmandat og oppgave- og ansvarsfordeling i velferdsforvaltningen

    · har kunnskap om barns oppvekst og barndom med særlig forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner

    · har kunnskap om forebyggende og sosialpedagogisk arbeid for barn, unge og deres familier som lever i utsatte livssituasjoner

    · har kunnskap om sosialpedagogikk, egen profesjon og barnevernfeltets historie og rolle i samfunnet

    · har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitikkens utforming påvirker prioriteringer og yrkesutøvelsen på barnevernsområdet

    · har kjennskap til entreprenørskap og innovasjon innen barnevernsfeltet

    · har kunnskap om hvordan kreative metoder inngår i barnevernspedagogens relasjonskompetanse

    Ferdigheter

    Studenten

    · kan reflektere over hvordan velferdspolitikken påvirker den praktiske yrkesutøvelsen

    · kan reflektere over barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver

    · har forståelse for hvordan sette i gang og lede ulike aktiviteter med vekt på mestring og deltakelse

    · kan reflektere over hvordan egne reaksjoner, følelser og tidligere opplevelser virker inn i møter med andre

    Generell kompetanse

    Studenten

    · har kjennskap til sentrale helse- og sosialpolitiske spørsmål, velferdsstatens utvikling og velferdsstatens profesjoner

    · har forståelse for hvordan organiseringen og strukturene i barnevernet påvirker utøvelsen av det sosialpedagogiske arbeidet

    · har innsikt hvordan kreative metoder kan benyttes i relasjonsarbeid med barn og familier.

    · har begynnende innsikt i hvordan man kan sortere egne reaksjoner og følelser i profesjonsutøvelsen

  • Teaching and learning methods

    Arbeidet foregår gjennom forelesninger, selvstudium, basisgrupper, ferdighetstrening i grupper

    og andre undervisningsformer etter behov.

  • Course requirements

    Emnet inneholder ferdighetstrening i arbeid med egne holdninger og selvrefleksjon ved bruk av kreative og estetiske metoder.

    Ferdighetstreningen er obligatorisk.

    For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær over 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen. Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse.

  • Assessment

    Emnet inneholder ferdighetstrening i:

    Skriving og dokumentasjon i barneverntjenesten.

    Profesjonelle samtaler

    Ferdighetstreningen er obligatorisk.

    For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

    Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).

    Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 72 timer på 8 - 10 sider

    Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen..

  • Grading scale

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Examiners

    Kunnskaper

    Studenten

    · har bred kunnskap om regler for arbeidet med melding, undersøkelse og hjelpetiltak

    · har bred kunnskap om regler for omsorgsvedtak, tilbakeføring og adopsjon etter barnevernloven

    · har bred kunnskap om reglene om samvær etter barnevernloven

    · har bred kunnskap om reglene for behandling av akuttsaker, og de særlige rettssikkerhetsmessige utfordringer ved denne beslutningsformen

    · har bred kunnskap om fylkesnemndas mandat og sammensetning og de rettssikkerhetsgarantier som skal sikre beslutningsprosessen, og reglene om domstolskontroll

    · har kunnskap om barneverntjenestens rettslige handlingsrom i foreldretvistsaker

    · har kunnskap om reglene om oppfølging av foreldre etter omsorgsvedtak

    · Kunnskap om straffesystemets vern mot vold og overgrep, og samarbeidsmuligheter mellom barnevern og politi/krisesenter

    Ferdigheter

    Studenten

    · kan anvende juridisk metode for å komme frem til rettsreglene som gjelder for arbeidet i barneverntjenesten

    · kan drøfte og vurdere rettssikkerhet ved ulike tiltak i barnevernet

    · kan anvende legalitetsprinsippet og proporsjonalitetsprinsippet i vurderingene av ulike tiltak

    · kan skille mellom materielle vilkår, prosessuelle vilkår og bestemmelsenes beviskrav

    · kan skrive begrunnelse for vedtak, herunder skille mellom fakta og rettslige vurderinger

    · kan dokumentere vurderinger av barnets medvirkning og hensynet til barnets beste i beslutningsprosessen

    Generell kompetanse

    Studenten

    · kan behandle barnevernssaker i tråd med forsvarlighetskravet, og med de krav som følger av internasjonale menneskerettigheter