EPN-V2

BSSP6000 Pedagogical Work in Early Childhood Education Course description

Course name in Norwegian
Småbarnspedagogikk
Study programme
Pedagogical Work in Preschool Education
Educational Theory for Preschool
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Description of integrated courses

14 dagers individuell hjemmeeksamen. Omfang: 4000 ord +/- 10%, + vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom eller ikke bestått karakter arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Student Web.

Introduction

Småbarnspedagogikk (30 studiepoeng) inngår som del av tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng). Emnet er samlingsbasert og går over to semestre med eksamen siste semester. Gjennom studiet får studentene oppdatert kunnskap i sentrale fagområder som samsvarer med rammeplan for barnehagen.

Required preliminary courses

Se programplanen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • avansert kunnskap og forståelse for den sentrale betydning samspillet med voksne og med andre barn har for barns utvikling og læring
  • inngående kunnskaper om hvordan de yngste barna tilegner seg sosial handlingsdyktighet, språk og evne til kommunikasjon
  • utvidet kunnskap om og styrket sin innlevelse i rollen som oppdrager, omsorgsperson og kulturformidler for små barn
  • inngående kunnskap om foreldresamarbeid, foreldremedvirkning, og om betydningen av samfunnsforhold for småbarnsfamilier i storbyen

Ferdigheter

Studenten

  • har evne til analytisk tenking om - og innlevelse i - små barns væremåter, uttrykksformer og opplevelse
  • kan analysere og være kritisk til egen væremåtes betydning for barns trivsel og selvoppfatning
  • har inngående kunnskap om og kan reflektere kritisk over pedagogisk arbeid i grupper med barn opp til tre år

Generell kompetanse

Studenten

  • har videreutviklet sin leder - og veiledningskompetanse med fokus på samspill og arbeid med de minste barna
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker uttrykksformer knyttet til småbarnspedagogikk
  • har evne til å analysere og skape gode tilbud for barn under tre år, i samsvar med lov og forskrift
  • har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid med barn under tre år, og kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser for framtidens barnehage

Content

Alle hjelpemidler tillatt

Teaching and learning methods

Emnet består av varierte arbeids- og undervisningsformer; fysisk forelesning, videoforelesning, seminar/workshop, gruppearbeid, individuelle arbeidsoppgaver, veiledning og selvstudium. Samlingene er heldagsseminarer organisert som faglige introduksjoner med etterfølgende arbeid individuelt, i gruppeprosesser og veiledning i gruppe. OsloMets digitale læringsplattform benyttes til innlevering og vurdering av arbeidskrav. Kommunikasjon med lærere og medstudenter og mellom samlingene foregår via studiets digitale læringsplattform. Mellom samlingene er det nettbasert veiledning, diskusjoner og oppgaveinnleveringer basert både på egenstudier, observasjon, utprøvning og praksis i barnehagen. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene og at digitale medier og verktøy brukes. Studentene må påregne høy egeninnsats og selvstudium.

Integrering av teori og praksis skal skje gjennom eget arbeid i barnehage (fokus på barn inntil tre år) arbeid med litteratur og refleksjoner individuelt og sammen med medstudenter og lærere.

Deltakerne organiseres i nettverk, og deles inn i mindre arbeidsgrupper (fire til seks). Med utgangspunkt i det teoretiske begrepsapparatet studenten utvikler i løpet av studiet, skal gruppen bidra til å styrke kollegiale refleksjoner og erfaringslæring knyttet til utviklingsarbeid i egen barnehage.

Observasjonspraksis av samspill mellom voksne og små barn

Studentene skal gjennomføre to dagers observasjonspraksis på eget arbeidssted og tre dager i ekstern barnehage Det forutsettes at studentene har tilsetting i barnehage og tilgang til en småbarnsavdeling/utvidet søskengruppe. Dette for at den enkelte student skal kunne observere samspill mellom voksne og små barn, gjøre egne erfaringer med små barn, samt observere samspillet mellom barna. En større skriftlig gruppeoppgave er basert på observasjon av samspill mellom voksne og barn (se avsnittet om arbeidskrav nedenfor).

Course requirements

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Skriftlig gruppeoppgave knyttet til observasjonsmaterialet fra barnehagen (3000 ord +/- 10%).
  • Skriftlig, individuell besvarelse/faglig refleksjonsnotat med bakgrunn i observasjonsarbeid (900 ord +/- 10%).
  • Praktisk- estetisk gruppeoppgave med en presentasjon på inntil 15 minutter i tilknytning til emnet lek, kultur og hverdagsaktiviteter.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Faglige aktiviteter med krav om deltagelse

Krav til faglig deltakelse knyttet til eksamen del 1:

  • Deltagelse på samlinger med praksisforberedelse til observasjonsarbeidet i barnehagen.
  • Observasjonsarbeid i barnehagen, mellom samlinger.
  • Deltagelse på samlinger med drøfting av observasjonsarbeidet med medstudenter og faglærer.

Dersom kravet om tilstedeværelse ikke er oppfylt, mister studenten retten til avsluttende vurdering.

For utfyllende informasjon om faglige aktiviteter med krav om deltagelse, se programplanen.

Assessment

Avsluttende vurdering gjennomføres i andre semesteret. Det gis én samlet karakter på bakgrunn av følgende deler:

  • Del 1: En individuell skriftlig hjemmeoppgave over 14 dager med omfang 3000 ord (+/- 10 %). Studenten får valget mellom to oppgaver, der `en besvares. Del 1 vektes 50 prosent.
  • Del 2: Individuell muntlig eksamen med omfang om lag 20 minutter basert på analyse og drøfting av en selvvalgt praksisfortelling fra barnehagen knyttet til arbeid med barn under tre år. Del 2 vektes 50 prosent.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Begge eksamensdeler må avlegges. Ved første forsøk kan studenter levere en bearbeidet versjon av den skriftlige oppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Hjelpemidler er tillatt på individuell skriftlig hjemmeeksamen.

Grading scale

Det gis gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

A: Har et fremragende kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en særlig god evne til selvstendig bruk av kunnskap hhv. ferdigheter som inkluderer god analytisk evne (det betyr at kandidaten må vise oversikt over feltet, kunne sette ulike perspektiver opp mot hverandre, kunne begrense seg og gå i dybden). Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

B: Har et meget godt kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en meget god evne til selvstendig bruk av kunnskap/ferdighet som inkluderer analytisk evne. Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

C: Har et godt kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en godt evne til selvstendig bruk av kunnskap/ferdighet. Viser et godt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

D: Har begrensede kunnskaper/ferdigheter. Refererende og lite sammenhengende framstilling og lite relevant stoff. Begrenset faglig og etisk refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

E: Meget begrensede kunnskaper/ferdigheter. Manglende sammenheng mellom teoretisk kunnskap og bruk av kunnskap i praksis. Lavt refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

F (Ikke bestått): Utilstrekkelige kunnskaper/ferdigheter. Viser manglende oversikt og detaljkunnskaper. Manglende bruk av kunnskaper og /eller utelukkende praktisk uten forankring i litteraturen. Manglende refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

Examiners

Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Admission requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:

Arbeidskrav 1 Studentene skal levere et individuelt dokument om nasjonale og internasjonale innovasjoner i eget fagområde som kan få betydning for yrkesutøvelse, kompetanse, bærekraftig utvikling og opplæringsbehov. Arbeidskravet skal inkludere samtaler med sentrale aktører i eget fagområde. Omfang: 2000 ord +/- 10 %. Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i eget fagområde for å utvikle yrkesfaget i tråd med arbeidslivets og samfunnets behov nasjonalt og internasjonalt.

Arbeidskrav 2 Individuell undervisningsutøvelse innen yrkesfaglig dybde og ny teknologi.Omfang: 1500 ord +/- 10%. Kilder og faglitteratur tilsvarende 400 sider. Undervisningsoppgaven kan etter avtale med faglærer gjennomføres i gruppe, med en individuell refleksjon med omfang på 600 ord +/- 10%. Hensikten med arbeidskravet er å videreutvikle sin egen undervisning hvor fokus på teknologi innen fagområde er sentralt.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen