EPN-V2

BSSB6000 Childrens language development and language learning in kindergarten Course description

Course name in Norwegian
Barns språkutvikling og språklæring i barnehagen
Study programme
Childrens Linguistic Development and Learning in Pre-School
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Denne videreutdanningen er for deg som ønsker å videreutvikle din kompetanse om barns språkutvikling, barn med norsk som andrespråk og flerspråklighet, forsinket språkutvikling og spesifikke språkvansker, samt ledelse av arbeid med språk og språkmiljø i barnehagen.

Som en del av studiet vil studentene bli kjent med Språkløyper som er nettbaserte kompetanseutviklingspakker til bruk i barnehagen, utviklet innenfor en nasjonal strategi for språk, lesing og skriving igangsatt av Kunnskapsdepartementet. Studentene vil bli oppfordret til å bruke Språkløyper for å styrke kompetansen til det øvrige personalet i sin barnehage. Barns språkutvikling og språklæring i barnehagen er et videreutdanningstilbud for barnehagelærere.

Studentene skal få erfaringer med å vurdere og analysere det de lærer i studiet i tråd med innholdet i Rammeplan for barnehagen. Med utgangspunkt i rammeplanens verdigrunnlag vil temaer som barn og barndom, demokrati, mangfold og respekt, likestilling og likeverd, bærekraftig utvikling, og livsmestring og helse, inngå i studiet på et overordnet og tverrprofesjonelt nivå.

Språkutvikling og språkstimulering er sentrale emner i barnehagens arbeid. Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver sier at personalet i barnehagen må skape et godt og variert språkmiljø for alle barn, slik at de opplever glede ved å bruke språk og kommunisere med andre og har et godt grunnlag for allsidig utvikling.

Det har de siste årene vært spesielt fokus på språklæring og språkutvikling i barnehagen, og det er et stort behov for kompetanseheving på området. Gjennom studiet vil studentene få innsikt i ulike teoretiske perspektiver på barns språkutvikling, videreutvikle sin kunnskap om forventet språkutvikling hos enspråklige og flerspråklige barn, utvikle språkdidaktisk vurderingskompetanse for å legge til rette for godt og inkluderende språkmiljø i barnehagen og for å kunne sette i gang tiltak som kan støtte språkutviklingen hos barn med ulike forutsetninger, inkludert barn med et annet morsmål enn norsk og barn som strever med sin språklige utvikling. Studiet vil ha fokus på barnehagelærernes arbeid med språk for å styrke læring, kommunikasjon og sosiale relasjoner hos alle barn i tråd med Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver.

Videreutdanningen Barns språkutvikling og språklæring (30 studiepoeng) er en samlingsbasert videreutdanning på masternivå over to semestre. Digitale læringsformer anvendes mellom samlingene. Studiet retter seg mot ansatte i barnehage som har relevant bachelorutdanning og som ønsker å utvikle egen kompetanse i emnet. Fullført emne kan, etter søknad, innpasses som del av masterprogrammet i barnehagekunnskap (120 studiepoeng) ved OsloMet. Det søkes om innpassing av Barns språkutvikling og språklæring i barnehagen etter opptak på masterprogrammet i barnehagekunnskap.

Learning outcomes

Introduction to the methods and ethics of art therapy focuses on the interdisciplinary premises of art therapy. This includes both art making and reflecting the artistic expression within therapeutic relationship. Course introduces practical therapeutic skills that include the hands-on experience of visual arts and expression, understanding of therapeutic change mechanisms and ethical reflection of the personal and intersubjective aspects of the therapeutic relationship and setting. Students will also familiarize with the art-based research approach in art therapy and in studying art therapeutic change mechanisms.

Methods of art therapy include the use of both traditional and contemporary art media, methods and materials, such as digital art for reaching therapeutic goals. The students receive research-based introduction to developmental, neuro- and psychophysiological aspects of art therapy.

Content

Barnehagens språk- og litteraturmiljø

  • Hvilke elementer utgjør barnehagens språkmiljø?
  • Kartlegging av barnehagens språkmiljø
  • Hvordan styrke barnehagens språkmiljø
  • Generelle prinsipper for godt språk- og litteraturarbeid i barnehagen
  • Samtaler som språkarbeidsarena
  • Arbeid med samisk språk og litteratur i barnehagen
  • Språk og lek
  • Digitale praksiser og verktøy for språk- og litteraturarbeid
  • Språkmateriell

Barns språkutvikling

  • Hovedtrekk i barns språkutvikling fra 0 til 7 år
  • Typisk og atypisk språkutvikling
  • Flerspråklighet og norsk som andrespråk
  • Kartlegging av barns språk
  • Oppfølging av barns språkutvikling og tiltak

Ledelse av arbeid med språk og språkmiljø i barnehagen

  • Faglig og pedagogisk ledelse
  • Veiledning
  • Formidling
  • Utviklingsarbeid

Teaching and learning methods

Admission to the program

Course requirements

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence: 

Knowledge

The student:

  • has acquired advanced knowledge of the common psychotherapeutic factors and change mechanisms in art therapy
  • can describe the therapeutic components in creative art processes based on experiential learning and the theory of expressive therapies continuum

Skills

The student:  

  • can reflect art therapeutic process and its effects through personal experience of making and sharing various forms of art expression
  • can utilize different traditional and digital art techniques and materials in the art therapeutic process
  • can document and reflect the therapeutic change that takes place during art therapy process
  • can critically reflect ethical aspects of the art therapeutic relationship, setting and its boundaries

Competence

The student has a developed competence to:

  • evaluate, value and implement different art therapeutic methods, and participate on reflective and ethical professional discussions
  • use art-based research approach on exploring and studying art therapy process
  • understand professional ethical principles and ability to reflect, evaluate and value their role in the art therapy relationship

Assessment

The course is combining seminars at the campus and distant learning. Teaching and learning methods include lectures, workshops and skills training in the form of practical art therapeutic assignments.

Between the seminars, there will be digital lectures and the students will work on the art therapeutic assignment that will later be presented and discussed in group.

Skills training takes place in workshops. In professional experiential workshops, the focus is on simulating art therapeutic interaction to enable learning and reflection from the therapist perspective. In personal experiential workshops, students will explore and reflect art making and their own creative process from the client’s perspective.

Practice

The students will prepare for the beginning of practice by making a plan and finding the practice place for spring term.

Permitted exam materials and equipment

The following coursework must have been approved in order for a student to be permitted to take the exam:

  • participation in seminars, compulsory attendance of 80 %
  • presentation of a group task (2-4 persons) of professional ethics and regulations
  • practice plan (1000 +/- 10% words) and contract/agreement of the practice place for the coming spring

The course requirements can be given in English or a Scandinavian language.

Grading scale

Oral exam individually or in group of 2-4 persons. Exam can take place at the campus or distantly and it includes: Oral presentation of the process and result of the art therapeutic project, individually 10 minutes or in group up to 20 min and 15 minutes of discussion.

The exam answer can be given in English or a Scandinavian language.

A new or postponed group exam may be arranged as an individual oral exam.  

Examiners

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Admission requirements

Pass/Fail