EPN-V2

BSSB6000 Childrens language development and language learning in kindergarten Course description

Course name in Norwegian
Barns språkutvikling og språklæring i barnehagen
Study programme
Childrens Linguistic Development and Learning in Pre-School
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet skal studenten få kjennskap til vernepleieryrkets historie, utviklingen av yrke, yrkesrolle og arbeidsfelt. Det fokuseres på etikk, etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen og trening i etisk refleksjon. Sammenhenger mellom sentrale ideologier og hvordan tjenestetilbud og tiltak utformes er sentralt i dette emnet.

Learning outcomes

Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert forskningsbasert kunnskap om barns språkutvikling - både énspråklig og flerspråklig og typisk og forsinket språkutvikling
  • inngående kunnskap om barnehagens språkmiljø og om hvordan barnehagen kan legge til rette for språk- og litteraturarbeid for barnehagebarn med ulike forutsetninger, inkludert barn med et annet morsmål enn norsk
  • inngående kunnskap om lesepraksiser i barnehagen
  • forskningsbasert kunnskap om arbeid med samisk språk og litteratur i samiske og ikke-samiske barnehager
  • god kjennskap til språkkartleggingsverktøy for alle barn og hensiktsmessig bruk av disse i flerspråklige barnegrupper

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere, vurdere, planlegge og gjennomføre barnehagens språk- og litteraturarbeid med utgangspunkt i relevant forskningsbasert kunnskap og barnas ulike bakgrunner og forutsetninger
  • bruke relevante metoder for å kartlegge, dokumentere og arbeide med barns helhetlige språkutvikling i ulike samspillssituasjoner gjennom barnehagehverdagen
  • vurdere kvalitet i barnelitteratur og arbeide med barnelitteratur i barnehagen på flere måter
  • analysere, kritisk vurdere og ta i bruk pedagogisk språkmateriell og litteratur for å sørge for at alle barn får være språklig aktive og delta i aktiviteter som fremmer inkluderende kommunikasjon, læring og språkutvikling
  • bruke relevante metoder for å selvstendig veilede personalet og foreldre i faglige og pedagogiske spørsmål relatert til barns språkutvikling, flerspråklighet og betydningen av språkmiljøet
  • bruke ulike kilder for å vurdere om barn trenger ekstra støtte i sin språkutvikling, og kan sette i gang språkrettede tiltak i barnehagen og begrunne disse faglig
  • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- og utviklingsprosjekt under veiledning, med hensikt om å styrke barnehagens arbeid med språkmiljø og barns språkutvikling

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere språkmiljøet og anvende forskningsbasert kunnskap for å skape et godt, inkluderende og variert språkmiljø for alle barn i barnehagen
  • lede, motivere og inspirere barnehagepersonalet til å utvikle god praksis for barnehagens språk- og litteraturarbeid
  • legge til rette for å ivareta et ressursperspektiv på flerspråklighet
  • formidle sine faglige kunnskaper og begrunne pedagogisk arbeid med språk og språkmiljø både muntlig og skriftlig

Content

To sensorer

Teaching and learning methods

Som en del av studiet vil studentene bli kjent med Språkløyper som er nettbaserte kompetanseutviklingspakker til bruk i barnehagen, utviklet innenfor en nasjonal strategi for språk, lesing og skriving igangsatt av Kunnskapsdepartementet. Studentene vil bli oppfordret til å bruke Språkløyper for å styrke kompetansen til det øvrige personalet i sin barnehage.

Studentene skal i løpet av studiet jobbe med et utviklingsprosjekt i barnehage med utgangspunkt i et tema relatert til studiet. Studentenes egen yrkespraksis vil brukes aktivt som utprøvingsarena og danne grunnlag for diskusjoner og refleksjon i læringsaktivitetene. Derfor er det et krav at studentene jobber i barnehage og kan bruke sin arbeidsplass som læringsarena mellom samlingene.

Hver student får minst én veiledning på utviklingsarbeidet. Utviklingsprosjektet skal dokumenteres gjennom hele studiet, og dokumentasjonen vi bli brukt i undervisningen. Dokumentasjonen må samles i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.

Course requirements

Arbeidskrav

  • Tema og mål for utviklingsarbeid i egen barnehage/avdeling (individuelt eller i gruppe, maksimalt 3 studenter). Notat om språkmiljøet i barnehagen/på avdelingen og formulering av tema og mål for utviklingsarbeidet: omfang 1200 ord (+/- 10 %), gruppe på 2: 1600 ord (+/- 10 %), gruppe på 3: 2000 ord (+/- 10 %). Studenten skal kartlegge språkmiljøet i barnehagen/på avdelingen og skrive et notat som analyserer (deler av) språkmiljøet. På dette grunnlaget skal studenten formulere tema og mål for et utviklingsarbeid i barnehagen/på avdelingen.
  • Analyse av samtalemiljøet (individuelt). Fagnotat basert på analyse av samtalemiljøet i barnehagen/på avdelingen, omfang 1000 ord (+/- 10 %). Hensikten med notatet er at studenten skal samle dokumentasjon i tråd med gjeldende forskningsetiske normer, lære å analysere dokumentasjonen og anvende teorier om voksnes samtaler med barn.
  • Kritisk vurdering av språkmateriell (individuelt eller i gruppe). Digital presentasjon (f.eks. videofilm, book creator-fil, en digital fortelling eller liknende) av en del av språkmateriellet i barnehagen/på avdelingen med en kritisk vurdering av bruken av slikt materiell, omfang 2 minutter (+/- 10 %).
  • Faglig formidlingstekst (individuelt). Faglig formidlingstekst knyttet til utviklingsarbeidet, omfang 2000 ord (+/- 10 %).

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist.

Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny levering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Undervisning med krav om deltakelse

Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene på OsloMet. Dette begrunnes med at studentene i de fysiske samlingene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper, med relevans for profesjonsrollen og pedagogisk arbeid i barnehagen. Kravet om tilstedeværelse har sitt utgangspunkt i målet med læringsutbyttene for tilleggsutdanningen der læring utvikles gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter, barn og lærere.

Fravær utover 20 prosent, eller mer enn én samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil etter vurdering av studieleder og avtale med fagansvarlig kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Assessment

Emnet omfatter forelesninger, selvstudium, ekskursjon, gruppearbeid og filmfremvisninger. I tillegg vil studentene bli delt inn i seminargrupper. Arbeid i seminargrupper er obligatorisk og utgjør ca 8 timer. Studentene skal presentere case, gi eksempler på etiske dilemmaer og legge opp til diskusjon og etisk refleksjon. Når studentene jobber i seminargrupper innen fagområdet etikk må gruppene selv be om veiledning fra faglærer.

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • deltakelse på ekskursjoner (1)
  • forberede intervjuguide, og gjennomføre gruppepresentasjon etter gjennomført intervju (1)
  • deltakelse i seminargruppe (2)

Grading scale

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Examiners

Ingen

Admission requirements

Gradert skala A-F