EPN-V2

BSL5000 Research Methods and Theory of Science Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og metode
Study programme
Master Programme in Management of Library and Information Institutions
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet er obligatorisk for alle studenter.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten:

  • har inngående kunnskap om de ulike vitenskapsteoretiske syn på hva som konstituerer kunnskap
  • har avansert kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlag for bibliotek- og informasjonsvitenskap som fagfelt
  • har spesialisert innsikt i kriterier for forskningskvalitet og for etisk forsvarlig forskning
  • har spesialisert kunnskap om vesentlige kvantitative og kvalitative metoder for innsamling, bearbeiding og analyse av forskningsdata
  • har praktisk og teoretisk kunnskap om fasene i et forskningsprosjekt, fra problemutforming til rapportering og publisering

Ferdigheter

Studenten:

  • kan vurdere kvaliteten i eksisterende forskning og relatere den til det bibliotek- og informasjonsvitenskapelige fagfeltets vitenskapsteoretiske grunnlag
  • kan formulere forskningsproblemer og forskningsspørsmål og relatere dem til aktuelle metodevalg
  • kan planlegge og utforme et eget selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt og inngå som medarbeider i forksningsprosjekter

Teaching and learning methods

Emnet organiseres som en serie av fire samlinger over tre dager.

Course requirements

Det gis en oppgave, der studentene må gjennomføre et gruppearbeid knyttet til en kvalitetsmessig vurdering av bibliotek- og informasjonsfaglig forskningspublisering. Besvarelsen skal presenteres muntlig.

Oppgaven vil bli nærmere presentert på 1. samling.

Arbeidskravet skal være gjennomført og godkjent av faglærer innen fastlagt tid før studenten kan gå opp til eksamen.

Assessment

Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en individuell skriftlig oppgave (5-10 sider), der de skal utforme en selvstendig undersøkelse, gjerne i tilknytning til eget arbeidssted.

Studentene får tilbud om å presentere sitt selvstendige forskningsprosjekt muntlig på siste samling, delta som opponenter for hverandre og motta veiledning av faglærer. Det tilbys ikke veiledning fra faglærere utenom denne samlingen.

Oppgaven vil bli nærmere presentert på 1. samling.

Studenter som ikke består ordinær eksamen, kan ved ny/utsatt eksamen levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Grading scale

Bestått/ Ikke bestått

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.