EPN-V2

BSL5000 Research Methods and Theory of Science Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og metode
Study programme
Master Programme in Management of Library and Information Institutions
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Emnet er obligatorisk for alle studenter.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten:

  • har inngående kunnskap om de ulike vitenskapsteoretiske syn på hva som konstituerer kunnskap
  • har avansert kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlag for bibliotek- og informasjonsvitenskap som fagfelt
  • har spesialisert innsikt i kriterier for forskningskvalitet og for etisk forsvarlig forskning
  • har spesialisert kunnskap om vesentlige kvantitative og kvalitative metoder for innsamling, bearbeiding og analyse av forskningsdata
  • har praktisk og teoretisk kunnskap om fasene i et forskningsprosjekt, fra problemutforming til rapportering og publisering

Ferdigheter

Studenten:

  • kan vurdere kvaliteten i eksisterende forskning og relatere den til det bibliotek- og informasjonsvitenskapelige fagfeltets vitenskapsteoretiske grunnlag
  • kan formulere forskningsproblemer og forskningsspørsmål og relatere dem til aktuelle metodevalg
  • kan planlegge og utforme et eget selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt og inngå som medarbeider i forskningsprosjekt

Teaching and learning methods

Emnet organiseres som en serie av fire samlinger over tre dager.

Course requirements

Det gis en oppgave, der studentene må gjennomføre et gruppearbeid knyttet til en kvalitetsmessig vurdering av bibliotek- og informasjonsfaglig forskningsformidling. Besvarelsen skal presenteres muntlig. Oppgaven vil bli nærmere presentert på 1. samling.

Arbeidskravet skal være gjennomført og godkjent av faglærer innen fastlagt tid før studenten kan gå opp til eksamen.

Assessment

Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en individuell skriftlig oppgave (5-10 sider), der de skal utforme en selvstendig undersøkelse, gjerne i tilknytning til eget arbeidssted.

Oppgaven vil bli nærmere presentert på 1. samling.

Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær fra ordinær eksamen kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Vurderingsformen er da en individuell tre-dagers hjemmeeksamen.

Grading scale

Bestått/ Ikke bestått

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.