EPN-V2

BSL4300 Institutions Promoting Information and Culture Course description

Course name in Norwegian
Informasjons- og kulturinstitusjoner
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history
  • Introduction

    Dette kurset vil ha et institusjonelt perspektiv med fokus særlig på arkiv, bibliotek og museer, de informasjonsformidlende profesjonenes framvekst, institusjonalisering og rolle.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Kunnskaper

    Studenten:

    • har avansert kunnskap om informasjons- og kulturformidlende institusjoner, først og fremst arkiv og bibliotek, og disse institusjonenes verdigrunnlag og samfunnsmessige rolle
    • har spesialisert kunnskap og forståelse av forholdet mellom institusjonstypene og hvordan dette forholdet påvirkes og endres av endringer i de informasjons- og kulturformidlende institusjonenes omgivelser ¿ politiske, demografiske, kulturelle, teknologiske, framveksten av nye former for læring og opplevelse mv
    • har inngående kunnskap om profesjonenes rolle og profesjonell praksis i de tre institusjonstypene
    • har dyptgående kunnskap til relevante teorier fra samfunns- og organisasjonsvitenskap som for eksempel institusjonell teori og teorier og metoder for å verdsette og anslå nytten av informasjons- og kulturformidlende institusjoner

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan beherske relevante teoretiske begrep og perspektiv som benyttes i forskningen på feltet for å analysere og forstå de aktuelle institusjonene, deres historie, utviklings- og endringsprosesser mv
    • kan reflektere over forholdet mellom profesjonell praksis i arkiv og bibliotek
    • har utviklet et kunnskapsgrunnlag med hensyn til empirisk feltkunnskap og med hensyn til teori og metoder som setter dem i stand til å designe og gjennomføre forskningsprosjekt om informasjons- og kulturformidlende institusjoner
    • kan lede komplekse planleggingsprosesser med sikte på å kunne aktualisere arkivenes, og bibliotekenes rolle i forhold til samfunnsmessige endringer

    Generell kompetanse

    • har evne til å samarbeide på tvers av informasjonsfaglige spesialiseringer
  • Teaching and learning methods

    Emnet organiseres som en serie av tre/fire samlinger over tre dager.

  • Course requirements

    Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.

  • Assessment

    Vurderingsform er en semesteroppgave.

    Semesteroppgaven kan skrives individuelt, omfang skal da være på ca 15 sider, eller den kan skrives i gruppe av 2-3 studenter, omfanget skal da være på ca 20 sider.

    Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær fra ordinær eksamen kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Vurderingsformen er da en individuell tre-dagers hjemmeeksamen.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.