EPN-V2

BSL4300 Institutions Promoting Information and Culture Course description

Course name in Norwegian
Informasjons- og kulturinstitusjoner
Study programme
Master Programme in Management of Library and Information Institutions
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Dette kurset vil ha et institusjonelt perspektiv med fokus særlig på arkiv, bibliotek og museer, de informasjonsformidlende profesjonenes framvekst, institusjonalisering og rolle.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten:

  • har avansert kunnskap om informasjons- og kulturformidlende institusjoner, først og fremst arkiv og bibliotek, og disse institusjonenes verdigrunnlag og samfunnsmessige rolle
  • har spesialisert kunnskap og forståelse av forholdet mellom institusjonstypene og hvordan dette forholdet påvirkes og endres av endringer i de informasjons- og kulturformidlende institusjonenes omgivelser ¿ politiske, demografiske, kulturelle, teknologiske, framveksten av nye former for læring og opplevelse mv
  • har inngående kunnskap om profesjonenes rolle og profesjonell praksis i de tre institusjonstypene
  • har dyptgående kunnskap til relevante teorier fra samfunns- og organisasjonsvitenskap som for eksempel institusjonell teori og teorier og metoder for å verdsette og anslå nytten av informasjons- og kulturformidlende institusjoner

Ferdigheter

Studenten:

  • kan beherske relevante teoretiske begrep og perspektiv som benyttes i forskningen på feltet for å analysere og forstå de aktuelle institusjonene, deres historie, utviklings- og endringsprosesser mv
  • kan reflektere over forholdet mellom profesjonell praksis i arkiv og bibliotek
  • har utviklet et kunnskapsgrunnlag med hensyn til empirisk feltkunnskap og med hensyn til teori og metoder som setter dem i stand til å designe og gjennomføre forskningsprosjekt om informasjons- og kulturformidlende institusjoner
  • kan lede komplekse planleggingsprosesser med sikte på å kunne aktualisere arkivenes, og bibliotekenes rolle i forhold til samfunnsmessige endringer

Generell kompetanse

  • har evne til å samarbeide på tvers av informasjonsfaglige spesialiseringer

Teaching and learning methods

Emnet organiseres som en serie av tre/fire samlinger over tre dager.

Course requirements

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.

Assessment

Vurderingsform er en semesteroppgave.

Semesteroppgaven kan skrives individuelt, omfang skal da være på ca 15 sider, eller den kan skrives i gruppe av 2-3 studenter, omfanget skal da være på ca 20 sider.

Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær fra ordinær eksamen kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Vurderingsformen er da en individuell tre-dagers hjemmeeksamen.

Grading scale

Barnehagen er en møteplass for mennesker med ulik bakgrunn. Barnehagen er også en institusjon der ulike verdier skal omsettes i praksis og rettigheter forvaltes. Hvordan dette møtet blir, er avhengig av et kompetent personale. Det krever kjennskap til kulturelt og religiøst mangfold i samfunnet, hvordan dette kommer uttrykk i barnehagen samt hvordan barns identitet utvikles i skjæringspunktet mellom religion, kultur, klasse og kjønn. Det krever også kunnskap om ledelse av barnehager preget av mangfold. Barnehagelærere må ha bevissthet om at enkle spørsmål ofte har kompliserte svar. Hva forbinder vi med begrepet mangfold? Hvem er «vi» i barnehagen? Hva er kulturell tilhørighet? Hva er rasisme, og finnes det i barnehagen? Hvilken plass har religionen i barnehagen? Må alle som jobber i barnehagen håndhilse?

Identitet og mangfold er komplekse og abstrakte begreper. Samtidig er det i konkrete møter at barns identitet utvikles. Emnet gir en utvidet forståelse av mangfold og identitetsutvikling. Studenten får kunnskaper som bygger bro mellom abstrakte begreper og konkrete situasjoner i barnehagen. Emnet gir også studenten kunnskaper og praktisk ferdigheter til å lede barnehagen i et mangfoldig samfunn, samt bidra til profesjonell trygghet i konkrete møter med andre mennesker.

Studenten får kunnskap om politikk på religions- og integreringsfeltet som legger føringer for barnehagen, og teori som kan anvendes til å forstå og analysere barnehagen i et mangfoldig samfunn. Anerkjennelse av ulike aspekter ved barns identiteter er avgjørende for tilhørighet til et fellesskap, med muligheter for medvirkning og deltagelse.

Examiners

Du finner utfyllende informasjon om progresjonskrav i programplan for barnehagelærerutdanning, heltid.