Programplaner og emneplaner - Student
BPAL6510 Pediatric Palliative Care - Collaborative Competence in Professional Relations Course description
- Course name in Norwegian
- Barnepalliasjon - samhandlingskompetanse i profesjonelle relasjoner
- Study programme
-
Advanced Interdisciplinary Education in Palliative Care for Children
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om den lærende organisasjon og arbeidsplassen som læringsarena
- kunnskap om veiledning og coaching som metode i konflikthåndtering
- kunnskap om kompetanseutvikling i team
- kunnskap om suksessfaktorer i endrings- og utviklingsprosesser
- kunnskap om makt- og motprosesser i endrings- og utviklingsarbeid
- kunnskap om teoretisk, metodisk og forskningsbasert fundament for utviklingsarbeid
Ferdigheter
Studenten har:
- ferdigheter i å håndtere prosesser i grupper og team
- ferdigheter i forankrings- og nettverksarbeid
- anvende sin handlingskompetanse som veileder og coach i endrings- og utviklingsprosesser
- analysere og vurdere egen kompetanse som veileder og coach
Generell kompetanse
Studenten kan:
- bidra til kompetanseutvikling på organisasjonsnivå
- tilrettelegge for myndiggjøring/empowerment og mestring
- reflektere over etiske forhold i endring- og utviklingsarbeid
- anvende og vurdere relevant teori og forskningslitteratur
Required preliminary courses
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan vurdere forutsetninger for god samhandling og ledelse som fremmer god beslutningstaking i tverrfaglige team
- kan vurdere profesjoners ulike kompetanseområder i tverrfaglige sammensatte team
- kan gjøre rede for kommunikasjon i tverrfaglige relasjoner
- kan gjøre rede for sorg og sorgprosesser
- kan drøfte kommunikasjon med mennesker i ulike aldre som er i sorg og krise
- kan drøfte krav i retningslinjer, lovverk, organisering og funksjonen til barnepalliative team i helsetjenesten
- kan vurdere ulikhet i andre kulturers forståelse av helse, sykdom og død
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende egen fagkompetanse i tverrfaglige team
- kan anvende kommunikasjonsferdigheter i profesjonelle relasjoner
- har ferdigheter i å kommunisere med mennesker i sorg og krise
- kan på selvstendig grunnlag planlegge og gjennomføre samtaler med barn, ungdom, søsken og familier
- kan anvende kommunikasjonsferdigheter med barn, ungdom, søsken og deres familie
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere og formidle faglige problemstillinger om helhetlige helse- og omsorgstilbud innenfor fagområdet barnepalliasjon
- kan samarbeide med personer fra egen og andre faggrupper både nasjonalt og internasjonalt i den hensikt å videreutvikle fagfeltet
Teaching and learning methods
Undervisningsspråk er engelsk. For norske studenter undervises temaet helseforvaltning på norsk.
Fellesemnet er utarbeidet for alle bachelorutdanningene ved Fakultetet for helsevitenskap som inngår i Nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene (RETHOS).
Emnet omfatter folkehelse og helseforvaltning. I folkehelseloven er folkehelse definert som "befolkningens helsetilstand og hvordan helse fordeler seg i en befolkning". Emnet omhandler hvordan helseutfordringer fordeler seg i befolkningen basert på risikofaktorer knyttet til helse. Utdanning, arbeid og levekår, miljø og internasjonale føringer er forhold som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i befolkningen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Flere av de internasjonale bærekraftsmålene retter oppmerksomhet mot hvordan man kan bidra til å motvirke folkehelserisikofaktorer.
I helseforvaltningsdelen vektlegges en grunnleggende forståelse av helsetjenestens organisering, relevant lovgivning, strategier og mål for forebyggende og helsefremmende arbeid i Norge. For internasjonale studenter vil fokus være den nordiske velferdsmodellen.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Gruppeoppgave
Ta utgangspunkt i et tema fra praksis og formuler en problemstilling som er knyttet til ett eller flere av læringsutbyttene for emnet. Pensum og selvvalgt litteratur skal benyttes. Studentene får alternative oppgaver etter gitte kriterier, men alle alternativene har disse føringene:
- Utføres i gruppe på inntil 2-3 studenter.
- Arbeidsomfang for studentene er beregnet til 1500 ord (+/- 20 %) eller ca. 8-10 timer.
- Fremlegg av resultat for medstudenter og faglærer. Endelig tilbakemelding gis av faglærer.
Assessment
Alle tilgjengelige.
Permitted exam materials and equipment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten kan
- beskrive og forklare faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet
- beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid
- kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet
- beskrive helse -og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering
- kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten
- beskrive forholdet mellom arbeid, utdanning, sosial deltagelse, inkludering og opplevelse av helse
- beskrive bærekraftmålene og målenes betydning for folkehelsen
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd
- finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftmålene
- reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten
Grading scale
Arbeids og undervisningsformene omfatter digitalt læreverk og seminarer på campus med veiledning. Emnet er organisert som omvendt undervisning. Digitalt læreverk vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet
Overlapping courses
BPAL6510 er faglig overlappende med tidligere emner BPAL6400 Palliasjon- en helhetlig og tverrfaglig praksis, 5 stp. og BPAL6500 Samhandlingskompetanse i profesjonelle relasjoner og til personer i sorg og krise, 10 stp.