EPN-V2

BPAL6510 Pediatric Palliative Care - Collaborative Competence in Professional Relations Course description

Course name in Norwegian
Barnepalliasjon - samhandlingskompetanse i profesjonelle relasjoner
Study programme
Advanced Interdisciplinary Education in Palliative Care for Children
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Felles for studieretning tolking og tegnspråkdidaktikk: Krav om tilstedeværelse. Det er krav om 80 % tilstedeværelse i praksisperioden for å få den godkjent. Kravet kan normalt ikke fravikes på grunn av sykdom eller andre grunner.

Required preliminary courses

Felles for studieretning tolking og tegnspråkdidaktikk: Studenter som blir vurdert til ikke bestått i en veiledet praksisperiode kan fullføre det påbegynte studieåret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt neste studieår. Hvis praksis blir vurdert til bestått ved andre gangs forsøk, kan studenten gjenoppta studiet. Hvis praksisperioden blir vurdert til ikke bestått ved andre gangs forsøk, må normalt studiet avbrytes (jf. forskrift om studier og eksamen ved OsloMet).

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan vurdere forutsetninger for god samhandling og ledelse som fremmer god beslutningstaking i tverrfaglige team
  • kan vurdere profesjoners ulike kompetanseområder i tverrfaglige sammensatte team
  • kan gjøre rede for kommunikasjon i tverrfaglige relasjoner
  • kan gjøre rede for sorg og sorgprosesser
  • kan drøfte kommunikasjon med mennesker i ulike aldre som er i sorg og krise
  • kan drøfte krav i retningslinjer, lovverk, organisering og funksjonen til barnepalliative team i helsetjenesten
  • kan vurdere ulikhet i andre kulturers forståelse av helse, sykdom og død

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende egen fagkompetanse i tverrfaglige team
  • kan anvende kommunikasjonsferdigheter i profesjonelle relasjoner
  • har ferdigheter i å kommunisere med mennesker i sorg og krise
  • kan på selvstendig grunnlag planlegge og gjennomføre samtaler med barn, ungdom, søsken og familier
  • kan anvende kommunikasjonsferdigheter med barn, ungdom, søsken og deres familie

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere og formidle faglige problemstillinger om helhetlige helse- og omsorgstilbud innenfor fagområdet barnepalliasjon
  • kan samarbeide med personer fra egen og andre faggrupper både nasjonalt og internasjonalt i den hensikt å videreutvikle fagfeltet

Teaching and learning methods

Felles for studieretning tolking og tegnspråkdidaktikk: Det benyttes bestått/Ikke bestått. Det er praksisveilederne som fastsetter den faglige vurderingen av praksisperioden.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Gruppeoppgave

Ta utgangspunkt i et tema fra praksis og formuler en problemstilling som er knyttet til ett eller flere av læringsutbyttene for emnet. Pensum og selvvalgt litteratur skal benyttes. Studentene får alternative oppgaver etter gitte kriterier, men alle alternativene har disse føringene:

  • Utføres i gruppe på inntil 2-3 studenter.
  • Arbeidsomfang for studentene er beregnet til 1500 ord (+/- 20 %) eller ca. 8-10 timer.
  • Fremlegg av resultat for medstudenter og faglærer. Endelig tilbakemelding gis av faglærer.

Assessment

Skriftlig hjemmeeksamen over 14 dager. Individuell eller i gruppe med inntil 3 studenter. Ordramme 3500 (+/- 20 %).

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor.

Overlapping courses

BPAL6510 er faglig overlappende med tidligere emner BPAL6400 Palliasjon- en helhetlig og tverrfaglig praksis, 5 stp. og BPAL6500 Samhandlingskompetanse i profesjonelle relasjoner og til personer i sorg og krise, 10 stp.