EPN-V2

BPAL6510 Pediatric Palliative Care - Collaborative Competence in Professional Relations Course description

Course name in Norwegian
Barnepalliasjon - samhandlingskompetanse i profesjonelle relasjoner
Study programme
Advanced Interdisciplinary Education in Palliative Care for Children
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Barnepalliasjon omhandler helhetlig tilnærming der ulike profesjoner på hver sin måte og i samarbeid imøtekommer barnet, ungdommen og familiens fysiske, psykiske, sosiale, åndelige og eksistensielle behov. Samarbeid i praksis inkludert ledelse, organisering av tjenester og kommunikasjonsferdigheter. Emnets hensikt er å gi studentene kompetanse i å lede og organisere palliative omsorg for barn, ungdom og deres familier. Studentene anvender relevante kommunikasjonsferdigheter i møte med barn, ungdom, søsken og foreldre i sorg og krise og ved livets slutt. Studiet vil særlig fokusere på hvordan palliative team kan bidra til en sammenhengende helsetjeneste til barn, ungdom og familier med palliative behov og vektlegger ulike kulturers betydning for et tilpasset tilbud. Ivaretagelse av seg selv som hjelper er vesentlig for å kunne ivareta pasientgruppen.

Required preliminary courses

The course is an introduction to basic concepts and models in the field of chemistry. Students will acquire skills in performing simple chemical experiments and handling chemicals in accordance with regulations.

Learning outcomes

No requirements over and above the admission requirements.

Teaching and learning methods

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student:

  • can describe the structure of the periodic system.
  • can describe structure of atoms and structure og chemical bond in molecules, gases, liquids and solids.
  • can describe the main types of chemical reactions.
  • can describe the main principles of reaction kinetics, and the relationship between kinetics and equilibrium.
  • can explain the terms enthalpy, entropy, and free energy and describe how they provide the connection between thermodynamics, electrochemistry and chemical equilibrium.
  • can explain the behavior of galvanic cells and electrochemical cells.

Skills

The student:

  • can name simple chemical compounds.
  • can balance reaction equations.
  • can perform stoichiometric calculations and determine concentrations and partial pressure at chemical equilibrium.
  • can perform basic calculations within reaction kinetics, thermodynamics (enthalpy, entropy and free energy) and electrochemistry (galvanic cells and electrolysis).
  • can perform simple chemical reactions and laboratory tests with both qualitative and quantitative determinations.
  • can write and explain the results of the laboratory work in the journal, report and spreadsheet.

General competence

The student:

  • can collaborate in groups both with practical and written work.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Gruppeoppgave

Ta utgangspunkt i et tema fra praksis og formuler en problemstilling som er knyttet til ett eller flere av læringsutbyttene for emnet. Pensum og selvvalgt litteratur skal benyttes. Studentene får alternative oppgaver etter gitte kriterier, men alle alternativene har disse føringene:

  • Utføres i gruppe på inntil 2-3 studenter.
  • Arbeidsomfang for studentene er beregnet til 1500 ord (+/- 20 %) eller ca. 8-10 timer.
  • Fremlegg av resultat for medstudenter og faglærer. Endelig tilbakemelding gis av faglærer.

Assessment

Skriftlig hjemmeeksamen over 14 dager. Individuell eller i gruppe med inntil 3 studenter. Ordramme 3000 (+/- 20 %).

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor.

Overlapping courses

BPAL6510 er faglig overlappende med tidligere emner BPAL6400 Palliasjon- en helhetlig og tverrfaglig praksis, 5 stp. og BPAL6500 Samhandlingskompetanse i profesjonelle relasjoner og til personer i sorg og krise, 10 stp.