EPN-V2

BPAL6510 Pediatric Palliative Care - Collaborative Competence in Professional Relations Course description

Course name in Norwegian
Barnepalliasjon - samhandlingskompetanse i profesjonelle relasjoner
Study programme
Advanced Interdisciplinary Education in Palliative Care for Children
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Barnepalliasjon;omhandler helhetlig en tilnærming der ulike profesjoner på hver sin måte og i samarbeid imøtekommer barnet, ungdommen og familiens fysiske, psykiske, sosiale, åndelige og eksistensielle behov.;Samarbeid i praksis inkludert ledelse, organisering av tjenester og kommunikasjonsferdigheter. Emnets hensikt er å gi studentene kompetanse i å lede og organisere palliative omsorg for barn, ungdom og deres familier. Studentene anvender relevante kommunikasjonsferdigheter i møte med barn, ungdom, søsken og foreldre i sorg og krise og ved livets slutt. Studiet vil særlig fokusere på hvordan palliative team kan bidra til en sammenhengende helsetjeneste til barn og familier med palliative behov og vektlegger ulike kulturers betydning for et tilpasset tilbud.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om forutsetninger for god samhandling og ledelse som fremmer god beslutningstaking i tverrfaglige team
  • kan vurdere profesjoners ulike kompetanseområder i tverrfaglige sammensatte team
  • har inngående kunnskap om kommunikasjon i tverrfaglige relasjoner
  • har kunnskap om kommunikasjon med mennesker i ulike aldre som er i sorg og krise
  • har kunnskap om retningslinjer, lovverk, organisering og funksjonen til barnepalliative team i helsetjenesten
  • har kunnskap om ulikhet i andre kulturers forståelse av helse, sykdom og død

;

Ferdigheter

Studenten

  • Kan anvende egen fagkompetanse i tverrfaglige team
  • har ferdigheter i å kommunisere med mennesker i sorg og krise
  • kan på selvstendig grunnlag planlegge og gjennomføre samtaler med barn, ungdom, søsken og familier
  • kan anvende kommunikasjonsferdigheter i profesjonelle relasjoner
  • kan anvende kommunikasjonsferdigheter med barn, ungdom og deres familie

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere faglige problemstillinger om helhetlige helse- og omsorgstilbud innenfor fagområdet barnepalliasjon
  • kan samarbeide med personer fra egen og andre faggrupper både nasjonalt og internasjonalt i den hensikt å videreutvikle fagfeltet

Teaching and learning methods

Samlinger, gruppearbeid og nettbasert undervisning. Undervisningen vil foregå på norsk/skandinavisk eller engelsk ved enkelte forelesninger.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • gruppeoppgave

;

Ta utgangspunkt i et tema fra praksis og formuler en problemstilling som er knyttet til ett eller flere av læringsutbyttene for emnet. Drøft problemstillingen med utgangspunkt i en til to selvvalgte forskningsartikler relevant for problemstillingen.

;

  • Tema for gruppeoppgaven leveres ut ved semesterstart
  • Utføre i gruppe på inntil 2-4 studenter
  • Omfang 1500 ord (+/- 20 %)
  • Pensum skal anvendes i besvarelsen
  • Selvvalgt litteratur merkes med stjerne
  • Muntlig fremlegg i gruppe
  • Studenter får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og faglærer

Assessment

Skriftlig hjemmeeksamen over 14 dager. Individuell eller i gruppe med inntil 3 studenter.; Ordramme 3000 (+/- 20 %).

Ved ny og utsatt eksamen kan studenten(e) levere omarbeidet versjon én gang.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Emneplanen;er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier;21. juni 2021.;

;

Lærernes kjerneoppgave er å fremme elevenes læring, utvikling og danning. Dette krever også at læreren utvikler seg selv, både profesjonelt og personlig. I undervisningen skal det utforskes hva hver enkelt student kan gjøre for å utvikle seg profesjonelt og personlig til å bli en bedre lærer. Det vil bli lagt særlig vekt på profesjonsfaglige og profesjonsetiske spørsmål, samt tverrfaglig undervisning.

Examiners

Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.

Overlapping courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

;

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om lærerrollen i et profesjonsfaglig perspektiv
  • har inngående kunnskap om profesjonsetikk
  • har inngående kunnskap om visuelle metoder og hvordan disse kan brukes som didaktiske verktøy i undervisning, forsking og i egen profesjonsutvikling.
  • har inngående kunnskap om pedagogiske og didaktiske perspektiver på kroppsøvingsfagets muligheter i tverrfaglig undervisning

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke metoder som fremmer profesjonell utvikling
  • kan bruke undervisningsmetoder som legger til rette for elevmedvirkning
  • kan bruke visuelle metoder i undervisning av tverrfaglige emne, i forskning og i egen profesjonsutvikling.
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere tverrfaglige undervisningsopplegg med utgangspunkt i kroppsøving og et annet undervisningsfag

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøving- og idrettsfagslærer
  • kan analysere og kommunisere om profesjonsfaglige dilemmaer og utfordringer med kollegaer og andre samarbeidspartnere