Programplaner og emneplaner - Student
BPAL6500 Collaborative competence in professional relations and with people in bereavement and crisis Course description
- Course name in Norwegian
- Samhandlingskompetanse i profesjonelle relasjoner og med personer i sorg og krise
- Study programme
-
Advanced Interdisciplinary Education in Palliative Care for Children
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Alle hjelpemidler tillatt
Required preliminary courses
Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Veileder deltar ikke i karakterfastsettingen.
Det benyttes tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om faktorer som fremmer organisering og ledelse innenfor gitte retningslinjer og lovverk
- har kunnskap om forutsetninger for god samhandling, ledelse som fremmer god samhandling samt beslutningstaking
- har innsikt i profesjoners spisskompetanser og hva de ulike profesjoners kompetanseområder særlig kan bidra med i et tverrfaglig sammensatt team
- har inngående kunnskap om teorier knyttet til sorg og krise som fenomen
- har kunnskap om kommunikasjon i tverrfaglige relasjoner og med mennesker i ulike aldre som er i sorg og krise
Ferdigheter:
Studenten
- kan bidra i tverrfaglige team på en måte som synliggjør profesjonens bidrag og egen rolle og kompetanse til bedre helhetlige løsninger for pasienten, søsken og familien
- har relasjonskompetanser og ferdigheter i å kommunisere med mennesker i sorg og krise
- kan på selvstendig grunnlag planlegge og gjennomføre samtaler med barn og familier med utgangspunkt i ulike problemstillinger
- kan evaluere gjennomførte samtaler sammen med andre faggrupper og derigjennom utvikle en forståelse for hva tverrfaglighet gir som merverdi
- kan anvende ulike intervensjonsmetoder med grunnlag i forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap, brukerkunnskap og brukermedvirkning for å kunne støtte mennesker i sorg og krise, både barn, ungdom og voksne
- kan anvende kunnskap om interaksjon mellom mennesker utenfor-, og innenfor helsetjenesten og kan vurdere digitale plattformer
Generell kompetanse:
Studenten
- kan kommunisere faglige problemstillinger relatert til sorg og krise med kollegaer og til allmennheten
- kan utvikle faglige velbegrunnede argumenter i det tverrfaglige teamet og formidle dette til helsetjenesten og allmennheten for øvrig
- har innsikt i hvordan en gjennom systematisk arbeid kan tilrettelegge for gode tilbud i det komplekst feltet som palliasjon er
- kan opprette samarbeid med personer fra egen og andre faggrupper både nasjonalt internasjonalt i den hensikt å videreutvikle fagfeltet
Teaching and learning methods
Samlinger og nettbasert undervisning. Undervisningen vil foregå på norsk/skandinavisk eller engelsk ved enkelte forelesninger.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:
- Utarbeid en prosjektbeskrivelse relatert til læringsutbyttene i emnet. Ta utgangspunkt i en problemstilling som du kan finner relevant for et fremtidig fagutviklingsprosjekt, forskningsprosjekt eller helseprosjekt. Prosjektbeskrivelsen har en ramme på 3500 ord (maksimum 10 sider). Det tilbys inntil 3 timer veiledning til prosjektbeskrivelsen.
- Utarbeid en poster som presenterer prosjektet ditt.
Assessment
Prosjekteksamen:Prosjektbeskrivelsen med en ramme på 3500 ord (maksimum 10 sider). Individuell eller i gruppe med inntil 3 studenter. Det skal synliggjøres muntlig eller skriftlig hvordan studentene har samarbeidet og hva den enkelte student har bidratt med inn i oppgaven.
Ved ny og utsatt eksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon én gang.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Emnet tar for seg sentrale problemstillinger for forståelsen av integrasjon i forhold til kollektive fenomen som nasjon og stat. Vektleggingen ligger på statsvitenskapelig og sosiologisk teori. Kurset presenterer teorier knyttet til nasjon og nasjonalisme, teorier rundt statens rolle og problemstillinger rundt flernasjonale samfunn. Forskjellige betydninger av grenser og grensetrekning vil bli tatt opp.
Nasjon og statsforståelsen åpner for flere viktige spørsmål i det moderne samfunn: Hva er forholdet mellom de nye nasjoner og majoritetsnasjonen? Hva ligger i begrepet parallellsamfunn og endringer knyttet til dette?
Examiners
Ingen