EPN-V2

BOPP6200 Early Literacy and Mathematics 1, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Begynneropplæring 1, emne 2
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2026/2027
Course history
  • Introduction

    Praksisstudiet vurderes til bestått/ikke bestått.

    Ny praksisperiode

    Studenter som blir vurdert til ikke bestått i en veiledet praksisperiode kan fullføre det påbegynte studieåret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt neste studieår. Hvis praksis blir vurdert til bestått ved andre gangs forsøk, kan studenten gjenoppta studiet. Hvis praksisperioden blir vurdert til ikke bestått ved andre gangs forsøk, må studiet avbrytes.

  • Required preliminary courses

    Det er praksislærer som vurderer praksisperiodene.

  • Learning outcomes

    I heftet "Informasjon om praksisstudiet" vil innhold, fokus og oppgaver i de enkelte praksisperiodene bli beskrevet nærmere. Heftet publiseres på universitetets digitale læringsplattform.

  • Content

    Emne 2 har sosial kompetanse og kommunikasjon i klasserommet, multiplikasjon og divisjon, bildebøker og tilpasset opplæring i et mangfoldig klasserom som hovedområder. Arbeid med sosial kompetanse gjennom bruk av bildebøker både i egen og andres klasser inngår. Det vektlegges å jobbe med kommunikasjon i klasserommet, både med tanke på å fremme et dialogisk klasserom i fagene norsk og matematikk og som et ledd i lærerens vurderingspraksis. Et sentralt tema er hvordan en kan legge til rette for alle barn, både flerspråklige, evnerike og de med lese-, skrive og matematikkvansker innenfor klasserommets rammer. Gjennomgående i studiet er utvikling av studentenes kritiske tenkning, der argumentasjon koplet til teori vektlegges.

  • Teaching and learning methods

    Se informasjon i programplanen.

  • Course requirements

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Minst ett av arbeidskravene skal danne grunnlag for kunnskapsdeling i eget kollegium. Formålet med arbeidskravene er å anvende læringsressursert tilpasset eget klasserom, bli mer oppmerksom på kommunikasjon i klasserommet i norsk og matematikk samt å formidle til kolleger. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Individuell fagtekst med analyse av nyere bildebok og bruk av denne i undervisning med tema sosial kompetanse. Undervisningsopplegget skal deles i kollegium på egen arbeidsplass. (Omfang: Fagtekst om lag 1800 ord, presentasjon ca. 10 minutter.)
    • Planlegging, gjennomføring med analyse og drøfting av elevbesvarelser knyttet multiplikasjon eller divisjon, gruppe. (Omfang 2000-3000 ord.)

    Studenter som grunnet dokumentert sykdom blir forhindret fra å delta i gruppearbeidet kan gjennomføre arbeidskravet individuelt etter avtale med faglærer.

    Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning

    Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

    For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til tilstedeværelse, se programplanen.

  • Assessment

    Skriftlig gruppeeksamen (3-4 studenter) med planlegging, gjennomføring, observasjon, refleksjon og drøfting av alle fasene i arbeidet. To ukers (10 arbeidsdager) skriftlig eksamen. Oppgaven skal ha et omfang på 5000 - 6000 ord.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe, gjennomføres eksamen individuelt. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt

  • Grading scale

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Examiners

    Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

  • Target group and admission

    Se programplanen.