EPN-V2

BOPP6200 Early Literacy and Mathematics 1, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Begynneropplæring 1, emne 2
Study programme
Early Literacy and Mathematics 1
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Skriftlig gruppeeksamen med planlegging, gjennomføring, observasjon, refleksjon og drøfting av alle fasene i arbeidet. To ukers (10 arbeidsdager) skriftlig eksamen. Oppgaven skal ha et omfang på 5000 - 6000 ord.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe, gjennomføres eksamen individuelt.

Required preliminary courses

Alle hjelpemidler tillatt

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sosial kompetanse
  • har kunnskap om interaksjonsmønstre og kommunikasjon i klasserommet
  • har kunnskap om abstraksjon og generalisering i begynneropplæringen
  • har kunnskap om tilpasset opplæring i et mangfoldig klasserom
  • har kunnskap om å avdekke og forebygge lese- skrive- og matematikkvansker
  • har kunnskap om de fire regningsartene og relasjoner mellom regningsartene
  • har kunnskap om bildebøker relevant for begynneropplæring
  • har kunnskap om leseforståelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og vurdere elevers innspill, argumentasjon og løsningsmetoder i matematikk forankret i forskning, teori og praksis
  • kan analysere, vurdere og gjennomføre undervisning knyttet til bildebøker og fagtekster for barn
  • kan kartlegge og vurdere elevers matematikkompetanse, leseferdigheter og skriveutvikling og legge til rette for tilpasset opplæring i et mangfoldig klasserom
  • kan planlegge og evaluere matematikk-, lese- og skriveundervisning med utgangspunkt i relevante kompetansemål i læreplaner for fag, samt bruke vurdering for å fremme læring
  • kan legge til rette for utvikling av sosial kompetanse i et trygt og inkluderende læringsmiljø

Generell kompetanse

Studenten

  • har et reflektert og faglig grunnlag for dialog med kollegaer, elevene og deres foresatte om den faglige, personlige og sosiale læringen og utviklingen til elevene
  • kan organisere og drive tilpasset lese-, skrive- og matematikkopplæring etter faglig begrunnede prinsipper og i samsvar med gjeldende læreplan i en mangfoldig skole
  • kan drøfte kritisk temaer som vurdering og tilpasset opplæring

Content

Emne 2 har sosial kompetanse og kommunikasjon i klasserommet, multiplikasjon og divisjon, bildebøker og tilpasset opplæring i et mangfoldig klasserom som hovedområder. Arbeid med sosial kompetanse gjennom bruk av bildebøker både i egen og andres klasser inngår. Det vektlegges å jobbe med kommunikasjon i klasserommet, både med tanke på å fremme et dialogisk klasserom i fagene norsk og matematikk og som et ledd i lærerens vurderingspraksis. Et sentralt tema er hvordan en kan legge til rette for alle barn, både flerspråklige, evnerike og de med lese-, skrive og matematikkvansker innenfor klasserommets rammer. Gjennomgående i studiet er utvikling av studentenes kritiske tenkning, der argumentasjon koplet til teori vektlegges.

Teaching and learning methods

Se informasjon i programplanen.

Course requirements

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Assessment

Se programplanen.

Permitted exam materials and equipment

Et sentralt tema i emne 2 er tilrettelegging for læring for alle elever. Kommunikasjon og argumentasjon i klasserommet er et sentralt tema. Læringsmiljø, og utvikling av vennskap og sosial kompetanse blir også vektlagt. Det matematikkfaglige i emne 2 vil handle om elevers løsningsforslag knyttet til de fire regningsarter, abstraksjon og generalisering i begynneropplæringen. Det norskfaglige i emne 2 vil handle om arbeid med bildebøker, leseforståelse og skrive- og lesestimulering. I tillegg vil læringsstøttende vurdering og forebygging av lese- og skrivevansker vektlegges.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Admission requirements

Se programplanen.