Programplaner og emneplaner - Student
BOPP6200 Early Literacy and Mathematics 1, Subject 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Begynneropplæring 1, emne 2
- Study programme
-
Early Literacy and Mathematics 1
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Skriftlig gruppeeksamen med planlegging, gjennomføring, observasjon, refleksjon og drøfting av alle fasene i arbeidet. To ukers (10 arbeidsdager) skriftlig eksamen. Oppgaven skal ha et omfang på 5000 - 6000 ord.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe, gjennomføres eksamen individuelt.
Required preliminary courses
Alle hjelpemidler tillatt
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sosial kompetanse
- har kunnskap om interaksjonsmønstre og kommunikasjon i klasserommet
- har kunnskap om abstraksjon og generalisering i begynneropplæringen
- har kunnskap om tilpasset opplæring i et mangfoldig klasserom
- har kunnskap om å avdekke og forebygge lese- skrive- og matematikkvansker
- har kunnskap om de fire regningsartene og relasjoner mellom regningsartene
- har kunnskap om bildebøker relevant for begynneropplæring
- har kunnskap om leseforståelse
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og vurdere elevers innspill, argumentasjon og løsningsmetoder i matematikk forankret i forskning, teori og praksis
- kan analysere, vurdere og gjennomføre undervisning knyttet til bildebøker og fagtekster for barn
- kan kartlegge og vurdere elevers matematikkompetanse, leseferdigheter og skriveutvikling og legge til rette for tilpasset opplæring i et mangfoldig klasserom
- kan planlegge og evaluere matematikk-, lese- og skriveundervisning med utgangspunkt i relevante kompetansemål i læreplaner for fag, samt bruke vurdering for å fremme læring
- kan legge til rette for utvikling av sosial kompetanse i et trygt og inkluderende læringsmiljø
Generell kompetanse
Studenten
- har et reflektert og faglig grunnlag for dialog med kollegaer, elevene og deres foresatte om den faglige, personlige og sosiale læringen og utviklingen til elevene
- kan organisere og drive tilpasset lese-, skrive- og matematikkopplæring etter faglig begrunnede prinsipper og i samsvar med gjeldende læreplan i en mangfoldig skole
- kan drøfte kritisk temaer som vurdering og tilpasset opplæring
Content
Emne 2 har sosial kompetanse og kommunikasjon i klasserommet, multiplikasjon og divisjon, bildebøker og tilpasset opplæring i et mangfoldig klasserom som hovedområder. Arbeid med sosial kompetanse gjennom bruk av bildebøker både i egen og andres klasser inngår. Det vektlegges å jobbe med kommunikasjon i klasserommet, både med tanke på å fremme et dialogisk klasserom i fagene norsk og matematikk og som et ledd i lærerens vurderingspraksis. Et sentralt tema er hvordan en kan legge til rette for alle barn, både flerspråklige, evnerike og de med lese-, skrive og matematikkvansker innenfor klasserommets rammer. Gjennomgående i studiet er utvikling av studentenes kritiske tenkning, der argumentasjon koplet til teori vektlegges.
Teaching and learning methods
Se informasjon i programplanen.
Course requirements
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Assessment
Se programplanen.
Permitted exam materials and equipment
Et sentralt tema i emne 2 er tilrettelegging for læring for alle elever. Kommunikasjon og argumentasjon i klasserommet er et sentralt tema. Læringsmiljø, og utvikling av vennskap og sosial kompetanse blir også vektlagt. Det matematikkfaglige i emne 2 vil handle om elevers løsningsforslag knyttet til de fire regningsarter, abstraksjon og generalisering i begynneropplæringen. Det norskfaglige i emne 2 vil handle om arbeid med bildebøker, leseforståelse og skrive- og lesestimulering. I tillegg vil læringsstøttende vurdering og forebygging av lese- og skrivevansker vektlegges.
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Admission requirements
Se programplanen.