EPN

BOPP6200 Early Literacy and Mathematics 1, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Begynneropplæring 1, emne 2
Study programme
Begynneropplæring 1
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Sentrale temaer i emne 2 er kommunikasjon i klasserommet, argumentasjon, sosial kompetanse, bildebøker og tilrettelegging av undervisningen i en mangfoldig elevgruppe.

Required preliminary courses

Bestått emne 1.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om variert tilrettelegging for læring og tidlig innsats
  • har kunnskap om interaksjonsmønstre og kommunikasjon i klasserommet
  • har kunnskap om tilpasset opplæring og kunnskap om å avdekke og forebygge lese- skrive- og matematikkvansker
  • har kunnskap om de fire regningsartene og relasjoner mellom regningsartene
  • har kunnskap om bildebøker relevant for begynneropplæring
  • har kunnskap om leseforståelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og vurdere elevers innspill, argumentasjon og løsningsmetoder i matematikk forankret i forskning, teori og praksis
  • kan analysere, vurdere og drive systematisk arbeid med bildebøker og fagtekster for barn
  • kan kartlegge og vurdere elevers matematikkompetanse, leseferdigheter og skriveutvikling og legge til rette for tilpasset opplæring for alle elever
  • kan planlegge og evaluere matematikk-, lese- og skriveundervisning med utgangspunkt i relevante kompetansemål i læreplaner for fag, samt bruke vurdering for å fremme læring
  • kan legge til rette for vennskap og utvikling av sosial kompetanse i et trygt og inkluderende læringsmiljø

Generell kompetanse

Studenten

  • har et reflektert og faglig grunnlag for dialog med kollegaer, elevene og deres foresatte om den faglige, personlige og sosiale læringen og utviklingen til elevene
  • kan organisere og drive tilpasset lese-, skrive- og matematikkopplæring etter faglig begrunnede prinsipper og i samsvar med gjeldende læreplan i en mangfoldig skole

Content

Et sentralt tema i emne 2 er tilrettelegging for læring for alle elever. Kommunikasjon og argumentasjon i klasserommet er et sentralt tema. Læringsmiljø, og utvikling av vennskap og sosial kompetanse blir også vektlagt. Det matematikkfaglige i emne 2 vil handle om elevers løsningsforslag knyttet til de fire regningsarter, abstraksjon og generalisering i begynneropplæringen. Det norskfaglige i emne 2 vil handle om arbeid med bildebøker, leseforståelse og skrive- og lesestimulering. I tillegg vil læringsstøttende vurdering og forebygging av lese- og skrivevansker vektlegges.

Teaching and learning methods

Se informasjon i programplanen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Minst ett av arbeidskravene skal danne grunnlag for kunnskapsdeling i eget kollegium. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Individuell fagtekst med analyse av en kommunikasjonssituasjon i norsk i klasserommet. (Omfang om lag 1500 ord.)
  • Planlegging, gjennomføring med analyse og drøfting av elevbesvarelser knyttet multiplikasjon eller divisjon, gruppe. (Omfang 2000-3000 ord.)
  • Analyse av nyere bildebok og bruk av denne i undervisning med tema sosial kompetanse. Dette skal deles i kollegium. Presentasjon og refleksjonslogg skal leveres. Individuelt arbeid. Omfang: presentasjon ca. 10 minutter og refleksjonslogg om lag 1000 ord.)
  • Planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg med rike oppgaver i matematikk og norsk (dvs. oppgaver som kan løses på flere måter og ikke har ett gitt svar). Oppgaveformuleringen skal drøftes. Skriftlig gruppeoppgave. (Omfang 2000-3000 ord.)

For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Assessment

Skriftlig gruppeeksamen med planlegging, gjennomføring, observasjon, refleksjon og drøfting av alle fasene i arbeidet. To ukers (10 arbeidsdager) skriftlig eksamen. Oppgaven skal ha et omfang på 5000 - 6000 ord.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe, gjennomføres eksamen individuelt.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Admission requirements

Se programplanen.