EPN-V2

BOPP6200 Early Literacy and Mathematics 1, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Begynneropplæring 1, emne 2
Study programme
Early Literacy and Mathematics 1
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
SPRING 2020
Schedule
Course history

Introduction

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, ferdighetstreninger og selvstudier. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd, slik at mye av tiden på universitetet blir brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid.

Required preliminary courses

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: 

  • minimum 90 % tilstedeværelse i timeplanfestede seminarer og ferdighetstreninger.

Learning outcomes

Mappe vurdering

Del 1: Gruppeoppgave: Skriftlig artikkelanalyse i gruppe på inntil 6 studenter, 1500 ord (+/- 10 prosent)

Del 2: Individuell skriftlig oppgave, review av en medstudents artikkelanalyse etter gitte kriterier, inntil 1000 ord.

Det gis en samlet karakter på mappen. Ved karakterfastsetting teller begge oppgavene i mappen likt, men dersom en av oppgavene blir vurdert til F blir også samlet karakter F.

Ny eksamen: Studenten(e) har anledning til å omarbeide oppgaven(e) i mappen som har fått F èn gang.

Content

Et sentralt tema i emne 2 er tilrettelegging for læring for alle elever. Kommunikasjon og argumentasjon i klasserommet er et sentralt tema. Læringsmiljø, og utvikling av vennskap og sosial kompetanse blir også vektlagt. Det matematikkfaglige i emne 2 vil handle om elevers løsningsforslag knyttet til de fire regningsarter, abstraksjon og generalisering i begynneropplæringen. Det norskfaglige i emne 2 vil handle om arbeid med bildebøker, leseforståelse og skrive- og lesestimulering. I tillegg vil læringsstøttende vurdering og forebygging av lese- og skrivevansker vektlegges.

Teaching and learning methods

Se informasjon i programplanen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Minst ett av arbeidskravene skal danne grunnlag for kunnskapsdeling i eget kollegium. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Individuell fagtekst med analyse av en kommunikasjonssituasjon i norsk i klasserommet. (Omfang om lag 1500 ord.)
  • Planlegging, gjennomføring med analyse og drøfting av elevbesvarelser knyttet multiplikasjon eller divisjon, gruppe. (Omfang 2000-3000 ord.)
  • Analyse av nyere bildebok og bruk av denne i undervisning med tema sosial kompetanse. Dette skal deles i kollegium. Presentasjon og refleksjonslogg skal leveres. Individuelt arbeid. Omfang: presentasjon ca. 10 minutter og refleksjonslogg om lag 1000 ord.)
  • Planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg med rike oppgaver i matematikk og norsk (dvs. oppgaver som kan løses på flere måter og ikke har ett gitt svar). Oppgaveformuleringen skal drøftes. Skriftlig gruppeoppgave. (Omfang 2000-3000 ord.)

For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Assessment

Skriftlig gruppeeksamen med planlegging, gjennomføring, observasjon, refleksjon og drøfting av alle fasene i arbeidet. To ukers (10 arbeidsdager) skriftlig eksamen. Oppgaven skal ha et omfang på 5000 - 6000 ord.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe, gjennomføres eksamen individuelt.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Admission requirements

Bestått emne 1. Se programplanen.