EPN

BOPP6200 Early Literacy and Mathematics 1, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Begynneropplæring 1, emne 2
Study programme
Begynneropplæring 1
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Sentrale temaer i emne 2 er: Tilrettelegging av undervisningen for alle elever, blant annet gjennom kartlegging av elevenes kompetanse i lesing/skriving/matematikk; forebygging og tiltak knyttet til lese- skrive og matematikkvansker; arbeid med barnelitteratur i begynneropplæringen; bruk og vurdering av digitale læremidler, arbeid i begynneropplæringen med identitet, relasjoner og læringsmiljø.

Recommended preliminary courses

x

Required preliminary courses

Bestått emne 1.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om variert tilrettelegging for læring og tidlig innsats
  • har kunnskap om ulike vurderingsformer, kartlegging av elevers kompetanse og bruk av nasjonale kartleggingsprøver
  • har kunnskap om tilpasset opplæring og kunnskap om å avdekke og forebygge lese- skrive- og matematikkvansker
  • har kunnskap om de fire regningsartene, relasjoner mellom regningsartene og geometri i begynneropplæringen
  • har kunnskap om barnelitteratur relevant for begynneropplæring
  • har kunnskap om leseforståelse
  • har kunnskap om digitale ressurser til bruk i begynneropplæringen

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og vurdere elevers innspill, argumentasjon og løsningsmetoder i matematikk forankret i forskning, teori og praksis
  • kan analysere, vurdere og drive systematisk arbeid med barnelitteratur og fagtekster for barn
  • kan kartlegge og vurdere elevers matematikkompetanse, leseferdigheter og skriveutvikling og legge til rette for tilpasset opplæring for alle elever
  • kan planlegge og evaluere matematikk-, lese- og skriveundervisning med utgangspunkt i relevante kompetansemål i læreplaner for fag, samt bruke vurdering for å fremme læring
  • kan legge til rette for vennskap og utvikling av sosial kompetanse i et trygt og inkluderende læringsmiljø
  • kan bruke og vurdere digitale verktøy i matematikk, lesing og skriving for begynneropplæring

Generell kompetanse

Studenten

  • har et reflektert og faglig grunnlag for dialog med kollegaer, elevene og deres foresatte om den faglige, personlige og sosiale læringen og utviklingen til elevene
  • kan organisere og drive tilpasset lese-, skrive- og matematikkopplæring etter faglig begrunnede prinsipper og i samsvar med gjeldende læreplan i en flerkulturell skole

Content

Et sentralt tema i emne 2 er tilrettelegging for læring for alle elever. Vurdering for læring vil omfatte kartlegging av kompetanse og læringsstøtte ved skolestart og underveis i opplæringen. Læringsmiljø, og utvikling av vennskap og sosial kompetanse er også viktige tema.

Det matematikkfaglige i emne 2 vil handle om elevers løsningsforslag knyttet til de fire regningsarter og om utvikling av geometrisk forståelse i begynneropplæringen. I tillegg vil argumentasjon og begrunnelse vektlegges i tillegg til forebyggende tiltak.

Det norskfaglige i emne 2 vil handle om digitale læremidler for lese- og skriveopplæring og arbeid med litteratur, leseforståelse og skrive- og lesestimulering og leseforståelse. I tillegg vil læringsstøttende vurdering og forebygging og kartlegging av lese- og skrivevansker vektlegges.

Teaching and learning methods

Se fagplanens hoveddel.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Minst ett av arbeidskravene skal danne grunnlag for kunnskapsdeling i eget kollegium. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Lage og prøve ut et undervisningsopplegg knyttet til elevaktive arbeidsformer, for eksempel i arbeid med en bildebok. Gjennomføre observasjon av elever i forbindelse med undervisningen. Individuell skriftlig innlevering av en fagtekst der erfaringene i etterkant av undervisningen drøftes opp mot teorier i kurset. Omfang 3000 - 4000 ord.
  • Lage og prøve ut et undervisningsopplegg knyttet til faglige og didaktiske tema i matematikk. Gjennomføre observasjon av elever i forbindelse med undervisningen. Innlevering av en fagtekst i gruppe der erfaringene i etterkant av undervisningen drøftes opp mot teorier i kurset. Omfang 3000 - 4000 ord.
  • Individuelt skriftlig notat med tema tilpasset opplæring. Formålet med notatet er å reflektere over hvordan tilpasset opplæring kan gjennomføres med de yngste elevene. Arbeidskravet har flere deler: Et notat leveres på læringsplattform. Omfang: ca. 1500 ord. Studenten skal deretter gi skriftlig kommentar på læringsplattformen til to medstudenters notat. Omfang ca. 400 ord hver. Dessuten skal studenten presentere problemstillingen for personale på arbeidsplassen og ta del i en diskusjon, omfang av presentasjonen: 10 -15 min.
  • Analyse og vurdering av et digitalt læremiddel for lese- og skriveopplæring og et for matematikk (arbeid i gruppe). Muntlig framlegg. Omfang: om lag 15 minutter pr. gruppe.

Assessment

Individuell muntlig eksamen (ca. 25 minutter). Eksamen består av en forberedt del og en uforberedt del.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer.

Admission requirements

Bestått emne 1. Se fagplanens hoveddel.