Programplaner og emneplaner - Student
BOPP6100 Early Literacy and Mathematics 1, Subject 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Begynneropplæring 1, emne 1
- Study programme
-
Early Literacy and Mathematics 1
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Avsluttande vurdering vert gjennomført i haustsemesteret. Eksamen er ein individuell munnleg eksamen med førebudd innlegg. Omfang inntil 30 minutt. Munnleg eksamen blir halden på OsloMet.
Ny/utsett eksamen
Ny og utsett eksamen blir arrangert på same måte som ordinær eksamen. Studentens rettar og plikter ved ny/utsett eksamen går fram av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studentar er sjølve ansvarlege for å melde seg opp til eventuell ny/utsett eksamen.
Required preliminary courses
Det blir nytta gradert karakterskala frå A til E for bestått og F for ikkje bestått.
Learning outcomes
Det blir nytta to interne sensorar. I tillegg blir det nytta ekstern tilsynssensor kvart tredje år, etter retningslinjer for oppnemning og bruk av sensorar ved OsloMet.
Content
Emnet består av overgripende tverrfaglige emner som lek, læring og utforsking, språk og kommunikasjon samt både pedagogiske, matematikkfaglige og norskfaglige emner. Pedagogikk og elevkunnskap i emne 1 vil dreie seg om teorier om barns utvikling, lek og læring. Videre vil forskning om overgangsprosesser fra barnehage til skole ha en sentral plass. Det matematikkfaglige arbeidet i emne 1 vil være sentrert om progresjonen i begynneropplæringen i matematikk med vekt på relasjonell tallforståelse, addisjon og subtraksjon. Matematisk kompetanse og undersøkende virksomhet er blant de fagdidaktiske temaene som inngår i dette emnet. Det norskfaglige i emne 1 vil særlig handle om teorier og forskning om lese- og skriveutvikling og metoder i lese- og skriveopplæringen, både for elever med norsk som førstespråk og norsk som andrespråk. I tillegg vil barns språkutvikling og sammenhenger mellom muntlig språk, kommunikasjon og lese og skriveutvikling vektlegges.
Teaching and learning methods
Sjå programplanen.
Course requirements
I emne 1 får studenten innsikt i språket som system og mogelegheit med vekt på begynnaropplæring. Barns språkutvikling, ordtilfangs- og omgrepslæring er sentralt, samt språkleg mangfald og andrespråkslæring. I tillegg lærer studenten om praktisk arbeid med lyrikk i skolen og får auka kompetanse i å vurdere elevtekstar og elevars skriveutvikling. I samband med undervisninga om begynnaropplæring og lyrikk dette semesteret får studentane kunnskap om korleis estetiske arbeidsmåtar kan brukast i norskfaget. Dette blir vidareutvikla og utdjupa i emne 2.
Assessment
Individuell muntlig eksamen med omfang om lag 30 minutter. Eksamen består av to deler, en forberedt del og en utspørringsdel. Den forberedte delen innebærer presentasjon av ett av arbeidskravene, dette trekkes én uke før eksamensperioden. Omfang ca. 15 minutter, inkludert oppklarende spørsmål. Etter den forberedte delen er ferdig, trekker studenten et tema fra innholdet i emne 1. Utspørringsdelen knyttes til dette temaet. Omfang ca. 15 minutter.
Det gis én karakter for muntlig eksamen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Forberedt del: Alle hjelpemidler tillatt.
Utspørringsdel: Ingen hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
Eksamen vurderes av to interne sensorer og tilsynssensor. Tilsynssensor skal vurdere om eksamensformen er i samsvar med emneplanen, og om temaene studentene kan trekke fra emnet er representative for emnet.
Admission requirements
Se programplanen.