EPN-V2

BMB6000 Children, Media and Libraries Course description

Course name in Norwegian
Barn, medier og bibliotek
Study programme
Children, Media and Libraries
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i kultur- og litteraturformidling med barn som målgruppe. Emnets første del tar opp barndommens vilkår i samfunnet, og ser dette i sammenheng med barns mediebruk og formidling til barn. Annen del konsentrerer seg om studiet av barns medier, med vekt på barnelitteratur. Tredje del tar opp spesifikke sider ved bibliotekarbeid blant barn, bl.a. samlingsutvikling, aktivitetstilbud og samarbeid med skole og barnehage.

Recommended preliminary courses

Eksamen i emnet er tredelt:

1. Skriftlig masteroppgave - individuell

Denne skal dokumentere studentens forsknings- og utviklingsarbeid. Dokumentasjonen skal inneholde en teoretisk og en praktisk-estetisk del knyttet til problemstillingen.

Masteroppgaven vurderes av to eksterne sensorer på grunnlag av følgende kriterier:

  • Helhetlig behandling av et avgrenset problemområde innen studiets hovedområder.
  • Forskningsmessig behandling av de elementer som inngår i arbeidet: problemstilling(er), data, metode, presentasjon, tolking og drøftingsperspektiv.
  • Sammenheng mellom teori og relevant praktisk-estetisk arbeid.
  • Klar presentasjonsform.
  • Riktig bruk av referanser.
  • Selvstendig refleksjon og bruk av teori.
  • Analytisk og etisk bruk av kildemateriale.

Omfang på besvarelsen skal være 80 sider +/- 10%.

Masteroppgaven teller 50 prosent av sluttkarakteren i masterarbeidet.

2. Offentlig presentasjon/ forestilling/ performance - individuell

Den offentlige presentasjonen skal gi en helhetlig framstilling av et materiale. Den bygger på masteroppgavens praktisk-estetiske del og kunstnerisk utviklingsarbeid /artistic research.

Offentlig presentasjon/forestilling/performance vurderes av to eksterne sensorer på grunnlag av følgende kriterier:

  • Helhetlig estetisk fremstilling.
  • Klar formidlingsform, kvalifiserte og bevisste valg og relevant innhold.

Den offentlig presentasjon/ forestilling/ performance teller 25 prosent av sluttkarakteren i masterarbeidet.

3. Muntlig eksamen - individuell

Den muntlige eksamen er basert på drøfting av masteroppgaven og relevant litteratur (fellespensum og selvvalgt litteratur).

Muntlig eksamen vurderes av to eksterne sensorer på grunnlag av følgende kriterier:

  • Studentens evne til drøfting og vurdering.
  • Studentens bruk og forståelse av anvendt litteratur.
  • Studentens refleksjon over eget masterarbeid.

Den muntlige eksamen teller 25 prosent av sluttkarakteren i masterarbeidet.

Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne.

De tre eksamensdelene i avsluttende eksamen gir én sluttkarakter. Denne fremkommer på karakterutskrift/vitnemål.

Det kan framsettes klage på del 1 masteroppgaven. Del 2 og 3 er definert som praktisk/muntlig eksamen og eksamensresultatet kan derfor kun påklages med grunnlag i formelle feil. Ny sensur på klage vil normalt foreligge innen utgangen av påfølgende semester. Vitnemål holdes tilbake inntil endelig sensur er registrert.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved framstilling til til ny eksamen i MEST5900 avlegges eksamen i alle eksamendelene. Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger en eller flere eksamensdeler i emnet, eller som får vurderingen F på slik eksamen, kan melde seg opp til utsatt/ny eksamen. Utsatt/ny eksamen arrangeres tidlig i påfølgende semester.

Tidsfrist for bekreftelse av oppmelding til eksamen og innlevering av masterarbeidet

(1) Det er automatisk oppmelding til eksamen i alle studiets emner. I MEST 5900 må studenten i tillegg skriftlig bekrefte til avdelingsadministrasjonen at hun/han ønsker å avlegge eksamen.

(2) Masteroppgaven skal leveres elektronisk til eksamenskontoret.

Sammen med masteroppgaven, omfang på besvarelsen skal være 80 sider +/- 10% ,

skal det følge et sammendrag på maksimum to sider på norsk og engelsk. For enkelte studenter kan det, i samråd med veileder, være aktuelt å levere oppgaven på papir.

Fristene for (1) skriftlig bekreftelse på at studenten ønsker å avlegge eksamen i MEST5900 Masteroppgave publiseres på Fronter.

Til utsatt/ny eksamen gjelder særskilte oppmeldingsfrister. Studenten må selv melde seg opp til slik eksamen.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan synet på barn og barndom har endret seg i vårt samfunn
  • har innsikt i barns mediebruk
  • har kunnskap om språkutvikling og lesestimulering i en flerkulturell kontekst

Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle muntlig og skriftlig til barn på ulike alderstrinn
  • kan etablere og utvikle en barneavdeling i et folkebibliotek
  • kan analysere og vurdere medier for barn

Generell kompetanse

Studenten

  • kan delta i faglige diskusjoner på et profesjonelt nivå
  • kan reflektere over, og anvende teori på faglige problemstillinger
  • kan planlegge og gjennomføre tiltak i tråd med overordnede mål og strategier

Teaching and learning methods

Arbeidsformene veksler mellom videoforelesninger, gruppediskusjoner, oppgavearbeid og selvstudium.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må to oppgaver være levert innen angitt frist og godkjent av emneansvarlig:

  1. En muntlig presentasjon av en eller flere barnelitterære tekster for en valgt målgruppe. En kort skriftlig rapport innleveres i etterkant. Omfanget skal være på ca. 1 side.
  2. En skriftlig formidlingstekst for barn, skrevet for et biblioteks nettsider. Omfanget skal være på ca. 200-400 ord.

Ved ikke godkjent arbeidskrav kan studenten levere en ny og forbedret versjon innen angitt frist. Dersom arbeidskravet igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Assessment

Eksamen i emnet er en todelt mappeeksamen som består av ett individuelt, skriftlig arbeid over oppgitt emne fra emneansvarlig (omfang ca. 3000 ord) og ett individuelt, skriftlig arbeid ut fra selvvalgt emne som skal godkjennes av emneansvarlig (omfang ca. 3000 ord).

De to delene karaktersettes hver for seg. Begge eksamensdelene må være vurdert til bestått for at emnet skal være bestått. Det individuelle arbeidet ut fra selvvalgt emne og det individuelle arbeidet over gitt tema fra emneansvarlig teller 50% hver i den samlede karakteren i emnet.

Studenter som har gyldig fravær eller som ikke består hele eller deler av eksamen har rett til ny/utsatt eksamen i den delen som ikke er bestått. Ny/utsatt eksamen har lik utforming som ordinær eksamen, og arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Permitted exam materials and equipment

Masteroppgaven er et større, selvstendig arbeid der studenten velger problemstilling innenfor studiets rammer. Masteroppgaven må inneholde både en skriftlig og en praktisk-estetisk del, men vektingen kan være ulik. I oppgaver med praktisk-estetisk fokus kan praktisk-estetisk tilnærming og redegjørelse for oppgavens form, teoretisk bakgrunn, metode og resultat vektlegges. I oppgaver med særlig vekt på teoretisk tilnærming kan den praktisk-estetiske komponenten bidra til å belyse den problemstillingen som er teoretisk drøftet.

Grading scale

Før eksamen i MEST5900 kan avlegges skal alle tidligere emner være bestått.

Examiners

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om studieretningen og det estetiske fagområdet
  • inngående kunnskap om det studieretningens og det estetiske fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • kunnskap om og perspektiver på flerkulturelle og globale problemstillinger, samt etiske problemstillinger i studieretningen og innenfor det estetiske fagområdet
  • kunnskap om det estetiske fagområdets vitenskapelige teorier og metoder
  • kunnskap om det estetiske fagområdets teori og utviklingspotensial i et samfunnsmessig og etisk perspektiv

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innen profesjonsfeltet og det estetiske fagområdet
  • anvende erfaring, praktisk estetisk kunnskap og teori på nye områder
  • arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • bruke relevante metoder for forskning og faglig og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid selvstendig
  • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
  • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer og resonnementer
  • formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske det estetiske fagområdets uttrykksformer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innenfor profesjonsfeltet og det estetiske fagområdet
  • anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder
  • kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor det estetiske fagområdet, både med spesialister og til allmennheten
  • bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser innen det estetiske fagområdet

Admission requirements

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Course contact person

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Deltakelse i planlegging og gjennomføring av den offentlige presentasjonen av masterarbeidet.